dapa
Aktiv medlem
Så var det dags igen. Ytterligare en person med front-focus problem på sin 10D.
Finns det någon här på fotosidan som är insatt i exakt vilka parametrar som orsakar detta bekymmer?
Kan felet ligga i kameran, i objektivet eller både och?
Saken är den att båda med mina objektiv (Sigma EX 70-200 och Tamron SP 90 Macro) får jag kraftig front focus. Vid ca 90mm ligger fokus på båda objektiven näramre 1 decimeter framför objektet.
I 200 läget på zoomen så är felet "bara" ca 3cm
Jag provade även en kompis EF 70-200/2.8 och i 200 läget är den nästan perfekt, men i 70 ser den ut ha rätt ordentlig back focus.
Hur sjutton skall man tyda de resultaten, och framför allt: Vem bör man gå på för att få det hela fixat? Canon eller resp. objektivtillverkare?
(kameran och objektiven kommer alla från olika försäljningställen)
Jag testade mina objektiv med ett
testark som placerades i skuggan, en solig dag.
Trådfjärr och stativ användes.
Finns det någon här på fotosidan som är insatt i exakt vilka parametrar som orsakar detta bekymmer?
Kan felet ligga i kameran, i objektivet eller både och?
Saken är den att båda med mina objektiv (Sigma EX 70-200 och Tamron SP 90 Macro) får jag kraftig front focus. Vid ca 90mm ligger fokus på båda objektiven näramre 1 decimeter framför objektet.
I 200 läget på zoomen så är felet "bara" ca 3cm
Jag provade även en kompis EF 70-200/2.8 och i 200 läget är den nästan perfekt, men i 70 ser den ut ha rätt ordentlig back focus.
Hur sjutton skall man tyda de resultaten, och framför allt: Vem bör man gå på för att få det hela fixat? Canon eller resp. objektivtillverkare?
(kameran och objektiven kommer alla från olika försäljningställen)
Jag testade mina objektiv med ett
testark som placerades i skuggan, en solig dag.
Trådfjärr och stativ användes.