Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på kamera eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

dapa

Aktiv medlem
Så var det dags igen. Ytterligare en person med front-focus problem på sin 10D.

Finns det någon här på fotosidan som är insatt i exakt vilka parametrar som orsakar detta bekymmer?
Kan felet ligga i kameran, i objektivet eller både och?

Saken är den att båda med mina objektiv (Sigma EX 70-200 och Tamron SP 90 Macro) får jag kraftig front focus. Vid ca 90mm ligger fokus på båda objektiven näramre 1 decimeter framför objektet.
I 200 läget på zoomen så är felet "bara" ca 3cm

Jag provade även en kompis EF 70-200/2.8 och i 200 läget är den nästan perfekt, men i 70 ser den ut ha rätt ordentlig back focus.

Hur sjutton skall man tyda de resultaten, och framför allt: Vem bör man gå på för att få det hela fixat? Canon eller resp. objektivtillverkare?

(kameran och objektiven kommer alla från olika försäljningställen)


Jag testade mina objektiv med ett
testark som placerades i skuggan, en solig dag.
Trådfjärr och stativ användes.
 
Ska Canon justera något behövde dom iaf förrut både objektiv och kameran inskickat till sig, men det gäller bara canon objektiv.

Och ja, det kan ligga i kamera, och objektiv. Men ta kontakt med Canon.
 
Finns ytterligare två parametrar... Testpersonen och utförandet av testen.. ;)

Det är ju lite spännande att Canons 70-200 fokuserar rätt i 200mm men inte på 70.. samt att sigmat är helt off..

Hur funkar det på riktiga motiv?
 
Med Sigmat & Tamronet märker man att det är felfokuserat och att fokus ligger närmare även i vanliga foton.
Det skulle kunna tänkas att backfokus på Canon @ 70 var en engångsföreteelse. Jag tog bara en exponering, men jag tror jag gjorde rätt.

Stativ användes som sagt. Det var bra med ljus. Jag ställde in att kameran endast skulle använda fokuspunkten i mitten. Strecken placerades mitt i fokuspunkten, och jag tryckte ner trådfjärren halvvägs några gånger för att kontrollera att kameran "bestämt sig".

Hade det bara varit Sigmat så hade det varit nära till hands att lägga skulden på det, men eftersom både Tamronet och Sigmat felfokuserar (och ung. lika mycket vid samma brännvidd) så börjar man undra...
 
När ni gör era fokustester på 10D och 300D - glöm då inte att det inte är den röda pricken som anger fokalpunkten utan faktiskt en yta som sträcker sig en bra bit utanför den lilla kvadraten som omsluter punkten.

Här finns en bild på hur fokuseringsytorna ligger. Fokus bestämt genom AF kan alltså hamna en bra bit vid sidan om den röda lilla punkten:

http://www.pbase.com/image/18920257

/G
 
Med ett testark liknande det jag länkade till borde det väl inte spela någon större roll?
Vid sidan om fokuseringsmålet på det pappret finns bara en tom vit yta.
 
Jag var en av de första i landet som fick en 10D och har också problem. Den ska in på service imorgon 11 mån. efter inköp.
Har problem med mitt 20/2.8 samt 85/1.8.
85:an är extra kritisk eftersom poängen med det är att kunna använda stor bländare.
Kameran fokuserar konsekvent ca. 5-10cm bakom på 1-2m avstånd och 2 meter(!) vid 10 meters avstånd.
Med mina andra objektiv 28, 50, 17-40, 70-200 fokuserar den perfekt, eller nästintill. Hur skumt som helst.
Jag ser inte fram emot att skicka så dyra, egna prylar med posten till verkstaden...
 
Daniel för att vara riktigt säker kan du ju göra ett sånt target som dpreview har... kolla sidan 17 på deras review om 300D när dom testade front/back focus.

Altså att du har en ruta som garanterat täcker hela stripsen(som altså är en 3-4 punkters storlek) samt är i samma plan som sensorn, altså vinklad 45grader mot tavlan.
 
Jag haren del erfarenheter runt det här problemet. För det första så hade kameran (10D) en rejäl frontfokusering som ny. När jag skickade kameran till Canon IT så sände dom den vidare till Kamera Support Center för dom hade för mycket att göra. Jag fick reda på att det fanns de som blivit ganska dåligt bemötta (finns beskrivet i nån forumsträng) och jag nämnde detta vid kontakt med Kamera Support men har själv hela tiden blivit mycket vänligt och proffsigt bemött. Kameran kom tillbaka efter ca två veckor och det hela var fixat. Jag har fått berättat (både från Canon och Kamera Support) att fokuseringsproblemet uteslutande är ett mjukvaruproblem. Fan vet för på min kamera hade sökare mm varit demonterat. Det var och är fortfarande irriterande mycket damm i sökaren. OBS inte på mattskiva/spegel utan just mellan sökarlinserna. Jag har i alla fall förstått att autofokusen är mycket känsligare på en digitalkamera. Om det beror på brännviddsförlängning eller något annat är svårt att få reda på. Det verkar vila nåt hemligt över det hela när man begär ett mera presiserat svar om vad felet egentligen beror på.

mvh/Leif Johansson
 
Tack för ditt svar Leif!

Hade din kamera kronisk front-focus med alla objektiv?
-------

Hur kan över huvud taget AF funka på en del objektiv men inte på andra? Vad är det i objektivet som styr AF-förmågan? Är det inte kameran som kollar om den projicerade bilden är skarp eller inte, och bara säger åt objektivet att fokusmotorn skall rotera åt ena eller andra hållet?
Om man justerar AF så att den passar ett objektiv, sabbar man inte inställningen för andra då?

Jag är helt ställd, och vet inte vad jag skall göra, eftersom Canon (iofs förståeligt) inte justerar efter 3:e parts objektiv. Det är svårt att göra något åt problemet när man inte vet _vad_ som är problemet. Om jag visste att det var mina objektiv som det var fel på hade det ju "bara" varit att ligga på återförsäljarna om att få dem utbytta. Nu vet jag inte ens det.

Att skicka in 10D'n på en vända till IT-service, som man riskerar att få betala själv, och dessutom bli utan kamera ett bra tag låter inte så lockande. :(
 
När jag fick tillbaka min kamera så fungerade mitt Tamron 28-75 mycket bättre. Jag vill inte säga att det är helt perfekt när man ställer fokus med den yttersta av punkterna och i vidvinkelläge. Jag har i alla fall lärt mig använda den så att det känns helt OK. I vidvinkelläget blir ju alla detaljer mindre och svårare för kameran att urskilja separerat. man får vara noggran i dessa fall. Med centrumpunkten upplever jag det hela som betydligt säkrare. jag har testat med en speciell fokuseringsgradering som finns att hämta ner, här kommer två olika adresser.
http://www.hkdotnet.com/FrancisPhotographyChannel/AF_Test/index.htm

http://www.photo.net/learn/focustest/

Hur som helst så är mina Canongluggar säkrare i fokuseringen. Ett annat problem är att om man "slänger iväg" en snabb tagning så hinner inte AF med utan bilden exponeras innan den riktigt satt rätt fokus. tar jag samma bild efteråt och lugnt och fint ställer skärpan så blir den bra.
Det är ett ganska "lökigt" problem på en kamera som kostar ca 15000:- och vi är många som råkat ut för det!!!

mvh/Leif Johansson
 
Leif:

Testproceduren/testarket var samma som det jag använt, så resultaten bör vara jämförbara.

Hur funkade AF med olika objektiv innan justeringen? Var det bara Tamrons 28-75 som krånglade, och i så fall, hur mycket?

Enligt Canon så gör de testerna med ett 50mm objektiv (vet ej vilken modell), om inte användaren skickat med annan EF glugg. Vet du om din felfokuserade med en EF 50mm?

Som sagt, jag vill gärna veta om det finns utsikter att lyckas innan jag skickar in kameran till Canon. Jag är rätt att de bara kommer slänga på sin 50mm, ta några kort, och säga: "funkar".

Tacksam för all tänkbar info kring ditt "case" :)
 
Mitt problem var tydligast med Tamron 28-75. Med 70-200 f2,8 märktes det knappt. Men även på Canons 50mm f1,8 blev det en markant frontfokusering. Ju mer mot korta brännvidder desto mer fel. Bilderna med t ex 28mm slog fel på flera meter. Fokusering på 8m hamnade skärpan på 4-5m. Efter justering så fungerade autofokus perfekt, även med Tamron (kanske lite tveksam ibland på 28mm). Däremot så blev det fel på den manuella fokuseringen. När jag hade en skarp sökarbild (med noggrant inställd dioptri) så blev bilden tydligt oskarp! Konstigt, visst! Skickade upp kameran till Canon IT efter snack med Anders Stenbäck och löfte om snabb åtgärd. Det visade sig vara mattskivan som var felaktigt monterad. Alltså måste Kamera Support monterat denna fel! Alltnog, efter strul med post och skickad med Jetpak så fick jag min kamera efter en vecka och nu tycker jag den fungerar bra. Men som jag skrev tidigare, nu med damm i sökaren. Jag vet att det inte påverkar bilden och att det antagligen kommer mer damm efter nå´t år men nu är ju kameran ny! Visst får man en och annan repa i lacken på sin bil efter ett tag men man vill ju inte ha dessa repor från början?!
Om du skickar in din kamera så kommer säkert Canon IT fixa ditt problem. Dom verkar ha bra koll på vad som behöver justeras. Förhoppningsvis fixar Canon till denna "barnsjukdom" på följande serier.

mvh/Leif Johansson
 
Jag testade mitt 70-200/4L idag och kom fram till att det var aningens front-focus vid 200mm och aningens back-focus vid 70mm. Konstigt det där, men det är tydligt att samtliga dSLR inte är riktigt lika skarpa som traditionella SLR.

Bilden är tagen med fri hand på ca 1,5m med upplättningsblixt, fokuserat från oändlighet till fokus på strecket. Sen har jag ljusat upp den ytterligare i PS, men inte lagt på nån oskarp mask. Bara beskurit området kring treorna.

//Joseph
 

Bilagor

  • 70-200testbild.jpg
    70-200testbild.jpg
    19.1 KB · Visningar: 907
Det där får du vara d-igt nöjd med kan jag säga. Har precis börjat testa min 10D på en del jobb jag har. Ser inte bra ut så här långt. Jag återkommer med bildexempel efter slutförd fotografering.

mvh/Leif J.
 
Har precis gjort en test på mina gluggar på 10D och jämfört samma optik parallellt med film på EOS 5:an. Det visar sig att även här så frontfokuserar Tamron 28-75! Inte lika tydligt men helt solklart. Det blir lite bättre på längre brännvidder men på 28mm slår det på 2 meter. På EOS 10D:n så är det ruggigt! På ett avstånd på 8m faller skärpan på ca 2-3 meter!
Suck!! Vad gör man? Det finns ju inga alternativ inom rimliga ekonomiska gränser.
Finns det någon som har denna kombination 10D och Tamron 28-75 som verkligen fungerar???

Leif
 
Är det verkligen fokuseringen det är fel på?

Jag har testat att fokusera på olika motiv och gjort det både manuellt och mha AF och därefter kontrollerat att det ser skarpt ut i sökaren. När jag sen kollar bilderna i datorn så är det front focus så det bara skramlar om det. Det har gått så långt att jag börjar tro att jag har fel på ögonen trots att jag vet att min syn är perfekt. Kan det vara så att kameran indikerar fokus och att bilden ser skarp ut i sökaren - både när man fokuserar manuellt eller via AF fast fokuset är helt åt h-e? Det är smått frustrerande att få front focus även med manuell fokusering. Är det bara jag som upplever detta elelr får ni andra även oskärpa även om ni fokuserar manuellt?

När man läser diverse forum på webben misströstar man än mer då det inte verkar vara så att alla har samma fel utan att det bara verkar vara allmänt rassel med fokuseringen med D10:an.
 
Jag tror (efter ca ett halvårs dealande med Canon och Tamron) inte du ska söka felet på 10D:n om du har ett Tamron 28-75. Alla mina Canongluggar funkar men 28-75 är och förblir felaktig i vidvinkelläget. Kolla först med Canon så du får kameran intrimmad med originaloptik. Samma problem har uppstått även med exempelvis Nikon i kombination med Tamron 28-75.

mvh/Leif Johansson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.