ANNONS
Annons

fel på exp.mätare, gammal minolta xd-7

Produkter
(logga in för att koppla)

Delitsch

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har en minolta xd-7:a som det e något fel på,
Ljusmätaren visar alltid att det blir underexponerat, hur man än ställer in den, även vid starkt motljus, jag har provat flera olika gluggar, med samma tråkiga resultat.

Jag frågade på fotosidans chat-kanal och där trodde de att det var exp.mätaren som det var fel på..

Mina frågor: Är detta ett vanligt på just den här modellen, eller på gamla kameror i övrigt?

Är det exp.mätaren eller kan det vara något annat?

Vart nånstans i stockholm kan man lämna in gammla systemkameror på lagning billigt? jag är en fattig studerande :p så det får inte kosta allt för mycket..

Mellan tummen och pekfingret: hur mucket kan en sån reparation kosta? Så jag vet ifall det är värt det eller om jag ska begrava kameran i trädgården ;)

MVH Fredrik

Jag utgår ifrån att du kollat att batterierna inte behöver bytas...

Sedan är frågan - vilken typ av batterier går den på. Px 625 på 1,35V eller 1.5v silveroxid eller alkaline?
Är det rätt sort som sitter i?

Att reparera kameran kostar några hundra. Antagligen billigare att ragga upp ett begagnat hus. Men om den är i fint skick och du är förtjust i den kan det vara värt att kolla med en verkstad. Men räkna inte med att det finns reservdelar till en så gammal kamera.

Fredrik, jag har en XD-7 som hade ett liknande fel för några år sen. Skillnaden var att min alltid visade överexponering. Även med objektivlocket på.

Minolta Service vägrade att befatta sig med kameran. Det fanns inte längre några reservdelar påstod dom.
Jag hittade i stället Fapo på Rosenlundsgatan. Det tog lite tid innan dom hittat reservdelar och det blev inte så billigt. 1100:- om jag minns rätt.

När jag nu tittar på deras hemsida verkar det som att dom är på väg att stänga butiken. Utförsäljning även på möblerna. Om dom inte redan hunnit stänga kan du kanske kontakta dom i alla fall, kanske känner dom till någon annan som servar Minolta.

Även om du inte hittar någon som kan serva kameran till ett rimligt pris, så är det inte säkert att du bör gräva ner den för det. På min XD-7 fungerade fortfarande den helmanuella exponeringen. Fast då bör du ju helst ha en separat exponeringsmätare eller en annan kamera att mäta med.

Olle

För 1100 får man ju en nyare begagnad kamera. Då känns det som om jag hellre sparar pengarna.. Men man kan ju kolla runt lite och fråga..

Någon som vet vad man får betala för en bra begagnad xd-7?

MVH / Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar