Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på EF-S 55-250/4-5,6 IS ? (Problem med AF?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dragoen

Aktiv medlem
Hej.

Har ett EF-S 55-250/4-5,6 IS som nu blivit ca 2 månader gammalt.
Dock har jag nu lagt märke till att om man kör en brännvidd över 200mm, så går AF trögare och trögare, och är som trögast på 250 mm där man tydligt hör hur ansträngd motorn är.

Det tar ca dubbelt så lång tid för AF att gå från min till oändligheten och tillbaka igen vid 250 mm jämfört mot 200 mm och lägre.
Dock när man kört objektivet på ovanstående sätt 20 gånger eller mer, så har den mer eller mindre återfått sin hastighet igen, med bara en minimal minskning (ca 0.3s långsammare, och fortfarande med en aning mer ansträngd AF motor).
Jag kan också tycka mig höra att mekaniken i objektivet låter aningen konstigt över 200 mm, som om något tar i lite, men det kanske ska vara så? Detta lilla ljud hör jag inte under 200 mm.

Jag skrev till Cyberphoto där jag köpt objektivet och beskrev problemet.
Detta svar fick jag:

"Det är normalt, det går trögare då man zoomat in över 200mm,
och kan om man håller på mycket så att den blir varm gå lättare."

Dock så låter AF motorn väldigt ansträngd och jag har svårt att tänka mig att detta är hur objektivet är konstruerat.
Jag har skött objektivet väldigt noggrant och har bara blivit använt sex dagar sen det köptes.

Dock verkar det som att problemet uppstår när det får ligga oanvänt i några dagar tills man testar igen.

Nu till min fråga; Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv och kan berätta hur ert beter sig?

Är tacksam för all hjälp.

jag har haft fem stycken (!) och ingen har fått mig att tänka på något sådant, därmed inte sagt att det inte är så, men borde lagt märke till det i så fall.

Jag har haft ett, och har inte upplevt detta alls. Tvärtom tyckte jag att det var ett mycket bra objektiv för de pengarna.

Jag har haft ett, och har inte upplevt detta alls. Tvärtom tyckte jag att det var ett mycket bra objektiv för de pengarna.

Jag håller med dig om att det är ett mycket bra objektiv, förutom just det här.
Sen att säljchefen på Cyberphoto säger att det är normalt blir man ju lite oroad över, men svaren jag fått är vad jag förväntat mig att ingen annan märkt detta (det ska väll ändå inte ta dubbelt så lång tid med AF över 200 mm, samt låta som att AF motorn är jätteansträngd).

Dock är jag ny när det gäller kontakt med företag som säljer objektiv.
Om deras säljchef säger att objektivet fungerar normalt, men ingen annan verkar ha denna erfarenhet, hur ska man då gå tillväga med för att veta om det verkligen är normalt eller inte?
Är det att kontakta Canon som är nästa steg innan man kontaktar cyberphoto igen?

Sen kan det ju bli lite svårt att bevisa att problemet existerar, om de inte låter den ligga tills problemet uppstår. Testar de några gånger så näst intill försvinner problemet, tills det dyker upp igen när det fått ligga ett tag.

Senast ändrad:
Få med någon i din stad som har ett likvärdigt objektiv och sedan åk och snacka med dom (ifall det inte är för långt).

Tiden delvis relaterad till bländaröppningen.

Att AF tar längre tid på sig på längre brännvidder med just den gluggen är fullt naturligt.
Speciellt om du använder ett renodlat "konsument"-hus.
AF-sensorernas känslighet påverkas av bländarens storlek.

Eftersom den här gluggens största bländaröppning påverkas av brännvidden som du zoomat till (mindre bländare på längre brännvidd) så är det inte alls konstigt att AF jobbar saktare över 200 mm.

Vad det gäller ljudet är det en annan sak.
Men eftersom jag inte har hört det så vågar jag mig inte på ett uttalande om just det.

Eftersom den här gluggens största bländaröppning påverkas av brännvidden som du zoomat till (mindre bländare på längre brännvidd) så är det inte alls konstigt att AF jobbar saktare över 200 mm.

Ursäktar att jag glömt nämna denna information tidigare, alla tester gjordes vid 5.6f över hela registret.
Är det några andra inställningar som kan skilja sig mellan om man kör 200 mot 250 mm?

Om jag gör upprepningen från närgräns till oändlighet och tillbaka igen, ett antal gånger så minskar AF tiden till nästan vanlig hastighet, trots att samtliga övriga inställningar är de samma vad jag kan se.

Jag ska låta objektivet vila i några dagar och se om jag kan lyckas fånga ljudet på film, men det låter som vilken typ av motor som helst som man överanstränger.

Ursäktar att jag glömt nämna denna information tidigare, alla tester gjordes vid 5.6f över hela registret.
...

Det har ingen betydelse.
Nerbländningen görs inte förrän när du tar bilden.

Dels för att du ska se så mycket som möjligt genom sökaren.
Dels för att AF ska fungera optimalt oavsett inställningar för exponering.
(I annat fall hade AF faktiskt inte fungerat alls om du hade bländat ner tillräckligt).

Tyvärr har jag ingen koll på hur mycket en frisk 55-250 glugg låter då jag aldrig använt en sådan själv.
Men förhoppningsvis kan någon annan hjälpa dig med det.

Jag håller med dig om att det är ett mycket bra objektiv, förutom just det här.
Sen att säljchefen på Cyberphoto säger att det är normalt blir man ju lite oroad över, men svaren jag fått är vad jag förväntat mig att ingen annan märkt detta (det ska väll ändå inte ta dubbelt så lång tid med AF över 200 mm, samt låta som att AF motorn är jätteansträngd).

Dock är jag ny när det gäller kontakt med företag som säljer objektiv.
Om deras säljchef säger att objektivet fungerar normalt, men ingen annan verkar ha denna erfarenhet, hur ska man då gå tillväga med för att veta om det verkligen är normalt eller inte?
Är det att kontakta Canon som är nästa steg innan man kontaktar cyberphoto igen?

Sen kan det ju bli lite svårt att bevisa att problemet existerar, om de inte låter den ligga tills problemet uppstår. Testar de några gånger så näst intill försvinner problemet, tills det dyker upp igen när det fått ligga ett tag.

Jag tror att du får hjälp direkt om du hör av dig till deras service / support istället. Du har all rätt att få den inskickad för kontroll, och har du inte haft den länge så brukar de byta ut felaktiga grejer.

Jag tror att du får hjälp direkt om du hör av dig till deras service / support istället. Du har all rätt att få den inskickad för kontroll, och har du inte haft den länge så brukar de byta ut felaktiga grejer.

Problemet verkar har löst sig men glömde skriva det här.
Vad som gjorde det vet jag inte, men nu fungerar den som innan och den verkar inte bli segare av att ligga still ett tag. Har ~10mån garanti kvar så händer det igen så blir det att skicka in det.
Tackar för alla tips i tråden!

Har samma objektiv och har problem med AF också då den jagar och zoomar in och ut av sig själv utan att hitta fokus .Medans mitt kitobjektiv på 18-55 ofta hittar fokus direkt så länge ljus finns . Detta objektiv är väldigt ljussvagt och har en väldigt långsam autofokus tyvärr .

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto