Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på den inbyggda blixt i k10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Idag hände något märkligt när jag fotade, hade bara med mig kameran och ett objektiv så jag använde den inbygda blixten. Detta gick till en början bra men helt plötsligt ville blixten inte längre vara med.

Kameran säger att den vill använda blixt så jag fäller upp den. Symbolen för blixten slocknar men inget händer med slutartiden, den är fortfarande inställd som om jag inte har fällt upp blixten. Dessutom går det inte att trycka av en bild så länge blixten är uppfälld...

Jag antar att blixten på något sätt har gått sönder, är det någon annan som varit med om detta?
 
känner inte igen problemet, men o andra sidan så använder jag inte min inbygda så ofta. det enklaste är att först läsa igenom instruktionsbken ordentligt, om det inte hjälper så ta den till butiken där du köpte den.
 
Jag tror att blixten är trasig, det har hänt förr på K10D, eller oxå har den låst sig.
Kameran är nog inställd så att kameran inte plåtar innan blixten är färdigladdad.
 
Jag har fullt laddade batterier.

Jag har testat att ta ut batterierna och sätta i dem igen (läst något om det i manualen)

Jag har återställt kameran (reset)

Får ta ner den till butiken så får vi se. Antar att den blir ivägskickad på reperation...

Tack för alla tips.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.