Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel med Tamron 90 och D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronvall

Medlem
Hej

Jag har nyligen införskaffat ett Tamron SP 90/2.8 AF till min Nikon D70. Det som oroar mig är följande:

Allt ser bra ut och funkar, både AF och MF, när bländarringen på linsen är satt på f/32 (vilket även är orangemarkerat). I alla andra lägen visar kameran fel och funkar inte. Nu antar jag att det skall vara så med just denna kombinationen men det skadar aldrig att fråga.

//Martin
 
Menar du på kameran eller linsen? Bländarringen är låst vid f/32 och kräver att man trycker in en väldigt liten knapp på ringen för att ändra till något annat.
 
Kronvall skrev:
Hej

Jag har nyligen införskaffat ett Tamron SP 90/2.8 AF till min Nikon D70. Det som oroar mig är följande:

Allt ser bra ut och funkar, både AF och MF, när bländarringen på linsen är satt på f/32 (vilket även är orangemarkerat). I alla andra lägen visar kameran fel och funkar inte. Nu antar jag att det skall vara så med just denna kombinationen men det skadar aldrig att fråga.

//Martin

Vilket skall göras med även med andra gluggar. Minsta bländarvärde skall vara inställt.

Mikael
 
Det skall vara så.

Bländarringen används bara på äldre kameror som har mekanisk koppling.
 
Fler funderingar

Jag hänger på i samma tråd eftersom jag har lite funderingar på samma objektiv.

Jag har bara använt det en dag hittils, men hade då svårt att få bra skärpa. Brukar ni köra med autofocus eller med manuell fokus?

Ska man undvika de största bländarna vid makrofotografering?
 
Det beror på vad du vill uppnå med dina bilder.
Absolut skärpa finns endast i ett plan, bländar du ner objektivet till 5.6-11 så får du större skärpedjup och objektivet presterar maximalt vad det gäller upplösning och kontrast .
Dvs du uppfattar en större del av bilden som skarp, bakgrund och det som ligger framför skärpeplanet.
Mikael
 
Ok, tack. Jag var ute tidigare ikväll, men eftersom inte solen var så stark fick jag ganska långa slutartider. Jag märkte att skärpedjupet var extremt kort i vissa fall. Är man lite darrig på handen blir det antagligen suddigt.

Är det stativ eller starkt solljus som gäller vid makrofotografering?
 
Vid fotografering av t.ex. insekter på nära håll måste man nästan använda blixt eftersom man annars inte kan använda tillräckligt liten bländare. Jag brukar ställa kameran i M-läge med tiden omkring 1/200 och bländaren ca f/16. Blixten sköter då exponeringen. Du borde kunna använda din inbyggda blixt tillsammans med ditt Tamron.

Nästan alla bilder här är tagna med den inbyggda blixten på min D70:
http://www.lysator.liu.se/~john/Makrobilder2/index.htm
Som synes blir det inga skuggor trots att mitt Sigma 105 makro är ganska långt. Med Sigma 150 måste man ha extern blixt.

Makroproffsen säger att man ska använda stativ och manuell fokus. Jag tycker det funkar dåligt, men jag är inte proffs.
 
De flesta har jag tagit vid en liten damm utanför universitetet i Linköping. Ett tips är att sätta sig ner och titta istället för att springa runt och leta. Sitter man stilla ett tag så upptäcker man insekter man inte ser annars.

Det roliga med makrofotografi är att man inte behöver åka så långt. Bra landskapsfoton hittar man inte i det lokala hyresområdet. Pysslar man däremot med makrofoto så kan man spendera en hel dag på gräsmattan utanför dörren.
 
Var ute idag och sköt lite fler makrobilder. Resultatet blev klart bättre när jag använde blixt, än när jag körde utan.

Jag märker att det kräver lite träning för att få blixten att fyra av lagom, vissa bilder fick för mycket reflexer. Skärpedjupet är också svårt att kontrollera även om jag kunde ha mindre bländare idag tack vare blixten.

Som sagt. Snyggt jobb med dina insektsbilder!
 
nu är min sb600 på lagning sen 6 veckor tillbaka på nikon så jag måste använda min inbyggda...

men det är ju totalt omöjligt, det blir ju bara en stor skugga över motivet? hur gör ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.