Annons

Fel löpnummer...

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Canon EOS 7d och när jag tar bilder i snabb följd så blir de i fel ordning när jag importerar dessa till datorn. När jag bläddrar på kameran så är de i rätt ordning men efter import så får de fel löpnummer av Bridge och därav i fel ordning.

Jag använder som sagt Bridge och photo downloader för att importera bilderna.

Någon som ver någon enkel lösning?

Behåll kamerans ursprungliga nummerserie, eller är det för enkelt?

Jag vill gärna att bilden ska heta datumet den togs och inte IMG1234. Photo downloader låter en välja exakt vad den ska heta, datum och/eller eget namn.
Men jag ska kolla kameran om man kan ställa den så den döper bilderna till datum istället. Det löser kanske problemet.

Exiftool kan du använda för namngivning baserat på exifdata - t ex datum-tid ner till sekundnivå.

Bra tips. Det ska jag kolla.
Sekund kanske inte räcker dock. 7d tar upp till 8 bilder per sekund om jag kommer ihåg rätt.

Sekund räcker inte (tyvärr), redan med tre bilder per sekund får du flera bilder tagna under samma sekund. Det enda som skiljer är då kamerans löpnummer (finns förvisso också i exif).

Jag menade inte att du skulle låta bli att döpa om filerna, bara att du skulle inkludera filens serienummer i det nya namnet (exempelvis datum-namn-kameranslöpnummer).

Ett annat verktyg för nedladdning/omdöpning är Downloader Pro från Breeze System (http://www.breezesys.com/Downloader/index.htm), den låter dig bland annat extrahera kamerans löpnummer ur filnamnet och kombinera det med datum och/eller information ur exif samt mycket mer. Väldigt flexibelt.

Ska inte tjata mkt mer om exiftool, bara korrigera mig - verktyget kan uppenbarligen hantera fraktioner av sekunder ner till millisek. Allt hänger på vilka data kameran registrerar.

Hej!
Jag har en Canon EOS 7d och när jag tar bilder i snabb följd så blir de i fel ordning när jag importerar dessa till datorn. När jag bläddrar på kameran så är de i rätt ordning men efter import så får de fel löpnummer av Bridge och därav i fel ordning.

Jag använder som sagt Bridge och photo downloader för att importera bilderna.

Någon som ver någon enkel lösning?

En liten fråga, varför behöver du byta namn på filerna? Windows m fl kan sortera och visa fotodatum/tid ändå.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto