Annons

Fel i filmframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bostromi

Aktiv medlem
Jag trodde inte sånt kunde drabba mig. Att framkallningen av sv/v film kan gå snett. Det har nämligen aldrig hänt trots många år av soppade rullar.

Alltså

1) Tog fram tre exponerade rullar, 35mm. Dessa var exponerade hösten 2010! Förvarade i en byrålåda i
källaren
Två stycken Neopan 400 (EI 250),en Technical Pan! (EI 25). 47 minuter stående i Rodinal, vattenstopp,
2½ min Ilford Rapid Fixer (nyblandad), skölj 15 min. Allt i temp 19-21 grader.
Rodinalen har en fyra-fem år på nacken.
Utfall: TechPan ser helt OK ut. Neopanen ser förskräcklig ut. Gråbrunt allting. Negatrivbilderna går att
identifiera mot kraftig ljuskälla men ser inte scanningsbara ut. De oexponerade ytorna runt neggen
ser brungrå - allting.

2) Två HP5+, 120. Exponering och förvaring i likhet med filmerna under 1.Under antagande av att
framkallning nr 1 var "otur" så körde jag samma recept men med ett undantag. Jag sköljde
Jag sköljde rullarna med vatten för framkallningen. Vattnet var rejält svart. Framkallnings-
resultatet blev detsamma som i 1)..

3) OK, exponerad film som förvarats länge och i illa vald miljö. Nytt försök
Neopan 400 (EI 250) (utg juni 2010 men kylskåpsförvarad. Exponerad onsdag-fredag denna vecka,
framkallad i dag, söndag.
Ny flaska Rodinal, allt enligt samma metod som under 1. Nedslående result, dvs samma brungrå
slöja.

Finns det någon uppenbar förklaring? Dvs någonstans i kedjan att börja ändra i.
- Färsk film.
- Annan framkallare (har lite åldrig HC-110 på hyllan)
- Nytt fix?
- Annat?

Känns som att filmen kan spöka, utgången Neopan prof, 400 och utgången HP5+.
Samtidigt så är ju TechPan mer än utgången vid det här laget (dock frysförvarad som

Kamerafel kan uteslutas. Minst fyra kameror har varit inblandade i bildtagningen, åtminstone en har nyss presterat en OK färgrulle.
 
Jag skulle tro att du fixerat för kort tid. Jag brukar köra med dubbla . klarningstiden och hamnar då ofta kring 6 till 10 minuter med ilford rapid fixer och tmax 400.
/Jocke
 
Tack Joakim & Johan.

Fixet är ett problem, hoppas det enda
Testat en remsa och fixet är helt impotent. Troligen har jag mixat helt fel (1:40 i st f 1:4?) eller också har det dött. Ska blanda nytt och testa.
Däremot har mina 2½-4 min, beroende på hur många rullar som gått igenom, alltid fungerat tidigare.
Ilford säger 2-5 minuter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.