ANNONS
Annons

"Fel" i filformatet när jag sparar!

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Blir inte klok på vad som händer med filerna när jag sparar dem från PS. Har haft ACDSee´s testversion nedladdat för att se hur det är att jobba med. Detta är dock bortplockat nu. Men ändå envisas mina bilder att sparas som "ACDSee 7.0 JPEG Image", samt erhålla ACDSee´s fula oranga ikon. Samma sak händer om jag sparar i andra format.

Det stör mig och gör att jag inte kan öppna upp bilderna direkt i Windows om jag vill det. ACDSee-programmet krävs nämligen.. :=(

Är det någon som har en lösning på problemet?

Högerklicka på en jpeg med shiftknappen intryckt. Nu får du upp ett menyval där det står "Open with...". Välj det. I dialogen som kommer upp då väljer du Photoshop och kryssar dessutom i rutan där det står "Always ..."

Ditt förslag fungerade enbart halvbra Jim. Jag kan nu öppna de filerna jag har "konverterat", men fortfarande dras de med benämningen "ACDSee 7.0 JPEG Image" och har ACDSee´s oranga ikon.

Testade att på nytt scanna in en bild och spara. Men även nyinlästa bilder sparas fortfarande med den benämningen jag nämnde här ovan. Varför i "h-skotta" blandar den in ACDSee i det hela?? :=)

Det är sådant här som gör mig rädd att enbart jobba med digitala filer i framtiden.. ;=))

Kan tillägga det också att det inte är enbart är bilderna jag sparar som får ACDSee benämningen. Alla mina bilder jag har i datorn (oavsett om det är jpg, tiff eller gif) har fått en liknande benämning. Mitt datorinnehåll har blivit ett ACDSee-oranget inferno! ;=)

Senast ändrad:
Om du öppnar upp Den här datorn, Utforskar eller likande och går till Verktyg->Mappalternativ och fliken Filtyper så hittar du Registrerade filtyper.

Där kan du på tillägg leta dig fram till tex JPG-filen. Där kan du ev välja återställ (om inte ACD See lagt sig som standard, enkelt beskrivit). Det står vad filen öppnas med och dessutom finns en beskrivning av filtypen.

I tidigare versioner av Win kan man även editera den aktuella filtypen om jag inte missminner mig. Just nu hittade jag inte rätt naturligtvis, kanske har ändrats i och med XP SP2. (Eller så är jag bara lite fredagstrött!) Nu kan man bara göra det du redan gjort genom det här formuläret. Jag återkommer om jag kommer på hur man gör! :)

Cederbom skrev:
I tidigare versioner av Win kan man även editera den aktuella filtypen om jag inte missminner mig. Just nu hittade jag inte rätt naturligtvis, kanske har ändrats i och med XP SP2. (Eller så är jag bara lite fredagstrött!) Nu kan man bara göra det du redan gjort genom det här formuläret. Jag återkommer om jag kommer på hur man gör! :)
Klicka på Advanced för att byta symbol etc. Men som du säger, i gamm-windows dyker väl alla alternativ upp direkt.

Haha! I just precis det specifika fall som jag tittade på så fanns inte Avancerat där. Knappen var utbytt till "Återställ" eftersom just den filtypen associerats med ett annat program. Jag hade för mig att det skulle finnas nåt bättre, typ "avancerat" i den dialogrutan! Är nog lite fredagstrött trots allt... :p Tack Jim!

forstheim skrev:
Kan tillägga det också att det inte är enbart är bilderna jag sparar som får ACDSee benämningen. Alla mina bilder jag har i datorn (oavsett om det är jpg, tiff eller gif) har fått en liknande benämning. Mitt datorinnehåll har blivit ett ACDSee-oranget inferno! ;=)

Jag råkade ut för samma sak när jag installerade ACDSee. T o m pdf-dokument ville det öppna av nån anledning. Det var ett litet helsike att återställa allting.

Slutsatsen blir en varning till alla som installerar ACDSee: under installationen, se till att klicka i rutan så att INGA filer associeras till ACDSee.

Johannes

Nu har jag fått någorlunda ordning på det hela tror jag. Åtminstone det viktigaste. Gick in som ni sa till fliken filtyper. Markerade och raderade alla filtyper som hette någonting med ACDSee. Ändrade sedan för de olika filformaten så att de nu öppnas som jag vill.

Ja, ACDSee kändes inte som en hit på min dator i alla fall. Det "åbäket" hade en viss tendens att vilja låsa sig ibland.

Mitt tips till er som ska välja arkiveringsprogram. Ta en titt på CompuPic Pro eller IMatch istället. Själv valde jag det sistnämnda.

Slutligen..tack för hjälpen! :=)

IrfanView är ett annat program som beter sej så här. Jag har fått gått in och ändrat så att PS öppnar vissa filtyper, jag orkade inte ändra alla som IV ändrat. Men den fula röda blaffan är fortfarande kvar så den får jag väl dras med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar