Advertisement

Annons

Fel fokus Canon 5d Mk II

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon 50mm 1,4
f3,2 är det på den där bilden

Jag har även haft problem när jag har f 10

Kameran funkar bäst när det är dåligt med ljus så jag får köra iso 1000 och runt f2

Jag har själv samma hus och objektiv. Objektivet är skapligt skarpt om man bländar ner ett par steg. Det ser ut som om fokus ligger på cypresshäcken, som ligger lite längre bort än barnets ansikte. Det kan bli fel fokus om man fokuserar med mittpunkten på objektet och sedan ändrar komposition så att objektet ligger längre ut mot kan eller hörn. Det beror på att skärpeplanet inte är plant utan böjt åt ena eller det andra hållet. Har du tillräckligt kort slutartid så att du inte råkat ut för skakningsoskärpa?
 
slutar 1/400 så det ska räcka för ett stillastående foto :)

jag ändrar aldrig komposition på det viset! byter fokuspunkt i så fall. bilder är i 100% zoom. min dotter står i mitten av bilder. körde 100% bara för att visa hur fel den ligger.

Jag får även dåliga bilder med mitt 24-105 IS USM
 
Hmm, jag tycker mej också uppleva att min 5D mkII ligger fel i fokus ibland men jag är inte säker för det verkar inte vara helt konskvent. Och då är det ju svårare att avgöra och framför allt att göra någonting åt. Det finns ju en funktion i mk II där man själv kan justera fokus och kameran kommer ihåg vilken iställning som hör till vilket objektiv. Jag har provat att justera med den funktionen och tyckt mej få till fokuseringen för stunden men har sedan ändrat tillbaka till den ursprungliga inställningen för att få bilderna skarpa vid andra tillfällen. Jag misstänker att fokusfelet kan variera beroende på vilka avstånd man fotar på? Vore intressant att få fleras erfarenheter i det här ämnet, jag tror inte att du (vi) är ensam(ma) om det här problemen...

Mvh Erik
 
Jag har en 5DMKII, en 5DMKIII och också en 1DMKIIN. Av dessa upplever jag 5DMKII som osäkrast på att sätta skärpan exakt rätt och 5DMKIII som bäst. Nu pratar jag stillastående motiv och där man kollar hur kameran sätter skärpan vid upprepade tillfällen.
På 5DMKII så lägger den ibland skärpan helt rätt och ibland lite framför och ibland lite bakom. Detta bekräftas av följande artikel som också beskriver skillnaderna mellan Canons äldre och senaste AF teknik.

http://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras

Jag har inte hittat någon bättre metod än att titta uppmärksamt i sökaren om Af verkat ha satt skärpan rätt eller så är det bara att snabbt prova igen. Det gäller att ha AF på AF-knappen vid tummen för att snabbt kunna göra detta.
 
Jag misstänker att fokusfelet kan variera beroende på vilka avstånd man fotar på? Vore intressant att få fleras erfarenheter i det här ämnet, jag tror inte att du (vi) är ensam(ma) om det här problemen...

Mvh Erik

Visst är det så. Skulle aldrig ens försöka mikrojustera en zoom, men jag har gjort det med fast optik. Viktigt då att kolla justeringsändringen på flera olika avstånd. Har varit med om att det blivit bättre på nära håll, men en lätt försämring på längre avstånd, eller tvärtom. Inte kul.
 
Jag blir så trött på min 5d som fel fokuserar. den har vart så här sedan den var ny. (snart 2 år gammal) har haft in den på Cannon RCC med alla mina objektiv och fokusen ska ligga helt perfekt!

Vad ska jag ta mig till?? börjar bli rätt så less på det här nu.

Ett foto från idag

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2716716&target=_blank

Jag upplever 5D2 som väldigt osäker när det gäller fokus. Ofta blir det bilder som är väldigt fel utan att kameran direkt felfokuserar. Har också hört men kan ej bekräfta att visa äldre objektiv som just 50/1,4 är svåra att få riktigt bra eftersom man bara kan justera af i grova steg. De objektiven är gjorda för film och inte dagens kameror.
 
Nej det är inte så positivt. Skall man dra full nytta av den nya tekniken så får man både uppgradera kameran till en 5DMKIII eller 1DX. Sedan får man dessutom köpa Canons uppdaterade objektiv.
Det blir väldigt dyrt.
Jag sitter just och redigerar bilder från Plivice i Krotien. Ett naturreservat med mängder av vattenfall.
Bilderna är tagna med omväxlande 5DMKII och 5DMKIII. Det är bara att konstatera att båda bommar skärpan ibland. Så för båda gäller nog att man måste kolla kritiskt i sökaren och se om den sätter skärpan. Om inte får man trycka på AF och mäta om.
Sedan är det naturligtvis skit bakom spakarna ibland så allt skall ju inte skyllas på kamerans variation.
 
Nej det är inte så positivt. Skall man dra full nytta av den nya tekniken så får man både uppgradera kameran till en 5DMKIII eller 1DX. Sedan får man dessutom köpa Canons uppdaterade objektiv.
Det blir väldigt dyrt.
Jag sitter just och redigerar bilder från Plivice i Krotien. Ett naturreservat med mängder av vattenfall.
Bilderna är tagna med omväxlande 5DMKII och 5DMKIII. Det är bara att konstatera att båda bommar skärpan ibland. Så för båda gäller nog att man måste kolla kritiskt i sökaren och se om den sätter skärpan. Om inte får man trycka på AF och mäta om.
Sedan är det naturligtvis skit bakom spakarna ibland så allt skall ju inte skyllas på kamerans variation.

Ja det är mycket tråkigt! Det sjuka är att jag märker det inte när man kollar i sökaren, där ser allt ut att vara skarp och fint!

Saknar min gamla 40D som alltid gav skarpa bilder med mitt 50mm 1,4
 
Vi skall inte glömma bort ett par andra faktorer. Ju högre upplösning vi får i kameran desto större utskrift ser vi en del av när vi zoomar in till 100%. Så vad som såg skarpt ut med en 20D kan med en 5DMKII se mycket sämre ut. Fast det gäller inte när vi t.ex. skriver ut i A4 för då är det tvärtom.
Sedan sitter vi idag med skarpare och bättre skärmar än vi hade för 5-6 år sedan. De flesta ser sina bilder på skärmen och inte i tryck.
Så idag är en bra utskrift ofta förlåtande både vad gäller brus och skärpa i förhållande till hur det ser ut inzoomat till 100%.
Fast nu väntar väl nästa utmaning på kameratillverkarna.
Jag har fått min MacBook Pro 15 Retina och här ser man mycket tydligare även utan att zooma in om skärpan inte sitter ordentligt. När även min externa skärm på 24'' wide screen kommer ha den upplösningen så är det större än en A3+ utskrift. När denna typ av skärmar blir vanligare kommer kraven på exakt skärpa vara ändå högre.
Vi får se om kameratillverkarna kan hänga med.
 
Visst är det så. Skulle aldrig ens försöka mikrojustera en zoom, men jag har gjort det med fast optik. Viktigt då att kolla justeringsändringen på flera olika avstånd. Har varit med om att det blivit bättre på nära håll, men en lätt försämring på längre avstånd, eller tvärtom. Inte kul.

Det är därför man lämnar i för kalibrering...
 
Jag har provat två olika EF 50 mm f/1,4 USM på en 40D och tre olika 7D. Inget av objektiven gav acceptabel skärpa på något av kamerahusen, men de olika 7D kan ju mikrojusteras, och på dessa objektiv med fast brännvidd fungerade det med bra resultat. Inställningen +12 gav mycket skarpa bilder med båda objektiven på alla tre 7D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.