Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel färgmättnad med Adobe

Produkter
(logga in för att koppla)
erro.se skrev:
Det där med Windows eventuella hantering av färgprofiler verkar vara en svårlöst gåta.

Jag får iallafall rätt färger med Windows inbyggda bildvisarprogram, oavsett om bilderna är i sRGB, AdobeRGB eller ProPhoto RGB. Däremot känns det som om jag är ensam i världen om detta eftersom så många andra tydligen har problem. Jag fattar inte vad jag gör för rätt, eller vad andra gör för fel?

En vanlig webläsare som Internet Explorer eller Firefox bryr sig dock inte om färgprofiler, utan de visar bilden med sRGB oavsett om den ska ha det eller inte. Resultatet blir dassiga färger om bilden egentligen ska visas med en större färgrymd som t.ex. AdobeRGB.

Det finns två profiler som måste beaktas av program som gör rätt. Den ena är bildens profil. Den andra är monitorprofilen. Windows Picture and Fax Viewer tittar bara på den första. Beroende på vad du har för monitor och monitor-profil kan alltså resultatet bli mer eller mindre rätt. Det är förmodligen förklaringen till varför folk får olika resultat.

Det här är ett ständigt återkommande ämne. Både Internet Explorer och Windows Picture and Fax Viewer gör alltså fel. Vill man ha samma resultat som i Photoshop så kan man alltså inte använda dessa. Till alla (inte speciellt riktat till dig Robert): Det *GÅR* inte att få rätt färger i Internet Explorer. Det bästa man kan göra är att publicera sina bilder i sRGB. Beroende på vad folk har för skärm så blir det sedan mer eller mindre rätt.

Det påstås också ofta att Internet Explorer "antar" att bilden är sRGB. Det gör den inte alls. Den vet överhuvudtaget inte vad en profil är. Det blir som det blir.

Hmmm... men monitorprofilen är det väl Windows som bryr sig om? Den appliceras ju under Windows bildskärmsinställningar och påverkar rimligen all grafik som Windows visar, oavsett program?

Att "bild och faxvisaren" läser inbäddade prifiler i bildfiler verkar både du och jag överens om. Konstigt bara att resten av världen verkar anse tvärtom.

Ja, grafikkortets färguppslagningstabell påverkas av skärmprofilen, men det är inte hela sanningen. Om du har en stor färgrymd, t.ex. Adobe RGB, som skall konverteras till skärmens färgrymd, så kan det i bilden finnas färger som inte ryms. Det kan inte färguppslagningstabellen fixa. Problemet varierar från bild till bild, och det är dessutom inte självklart hur man skall korrigera bilden. Skall man krympa hela färgskalan i bilden så att den får plats vilket påverkar alla färger, eller skall man korrigera bara de färger som ligger utanför till närmaste möjliga? Det är därför det i Photoshops färginställningar finns saker som "Perceptual" eller "Relative Colorimetric". Det varierar från fall till fall vilken som passar bäst. Det är inget enkelt problem, men något varje program som skall konvertera från en färgrymd till en annan måste hantera.

Lite enklare och annorlunda uttryckt: Det handlar om att konvertera från en enhet till en annan. Man konverterar från en godtycklig enhet (står i bildens profil) till en känd (skärmens färgrymd). För att kunna göra en enhetsomvandling duger det inte att bara veta vad man ska konvertera från. Windows Picture and Fax Viewer konverterar till en standard-enhet, sRGB, men bildskärmen vill inte ha sRGB. Den vill ha sin egen färgrymd. Alla program som gör rätt måste titta på skärmprofilen. Windows gör ingen konvertering åt dig.

Intressant detta. Ju mer man fördjupar sig desto mer förvirrad blir man... :)

Framåt år 2050 kanske det finns nån sorts färghantering som vanliga dödliga kan förstå.

ANNONS