Annons

Fel färger trots kalibrerad skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Årjäng

Aktiv medlem
Börjar på att bli smått vansining (milt uttryckt). Trots en kalibrerad skär så stämmer förgerna inte när de kommer ut på skrivaren.

Skärmen är en samsung syncmaster 245a. Kalibrerad med en Spyder 3. Skrivaren är en Canon I9950. Papperet är Ilford Classic pearl paper. Profile är hämtad till detta papper så det borde inte vara något problem. Men det är det. Särskilt väl märks det på de röda tonerna. De blir liksom mörkare.

Någon som har en liten ide om vad det kan va som är fel.

Mycket tacksam för hjälp.

Peter den förtvivlade...
 
tja, det finns väl flera möjliga orsaker.

Den första är att det kan ju vara felkalibrerat. Fel vitpunkt till exempel.

Det andra, och det som jag håller för troligt, är en kass profil. Jag har laddat hem profiler som varit så dåliga att jag trott det varit ett skämt. Det kan typ bli värre med än utan om man har otur.

Det tredje är att det är nån felinställning i själva utskriftsproceduren. Vissa profiler är känsliga för sånt som t ex utskriftsupplösning. Kolla om det följde med en instruktion till profilen.

Mvh
Maverick
 
Tyvärr är det så att man för att få ett perfekt resultat måste kalibrera varje papper till varje skrivare.

Om du inte har lust att köpa dyr utrustning för det, så finns det flera som erbjuder tjänsten. Du kan söka i forumena här, så hittar du ett antal länkar. Kostar några hundralappar per papper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.