Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Feedback på timelapse sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

mjewl

Aktiv medlem
Gjorde min första timelapse för ett tag sedan och skulle vilja ha lite råd & tips om vad jag kan göra bättre. Och hur jag kan göra det bättre, samt sådant jag borde tänka på till nästa gång :)

Jag vill helt enkelt ha feedback!

Här är iallafall min första timelapse (bortse det usla ambient-ljudet från imovie jag lagt till).
https://www.dropbox.com/sh/ntixnntwl8l0rrx/ZJ5Prue5Sp


(Osäker på om jag kan länka den så här men hittade inga regler om detta så hoppas jag inte bryter mot någon regel.)
 
Det jag märkte direkt var att du bör spela upp bilderna snabbare, det ska helst vara fler än 25 bilder per sekund för att få en flytande film.
 
ok, tyckte det kändes som det gick så fort när jag öka hastigheten. men ska prova detta nästa gång. tack!
 
Du får se till att ha många bilder. Tar du en bild var annan sekund och spelar upp det i 30 bilder/s blir en fotad minut en sekund film. Tar du en bild var annan minut blir en fotad timme en sekund film osv...
 
menade inte att filmen tog slut fort, menade att jag tyckte den gick för fort. alltså att molnen gled förbi för snabbt :)

men förstår vad du menar.
 
För att sänka farten på det du spelar upp blir det att fota oftare.

Lite matte, vet inte om det hjälper så mycket.
Om du vill fota ett event som tar x antar sekunder och ska spela upp det i 30 bilder per sekund och vill att det ska bli y sekunder långt klipp

x/(y*30)=delay mellan bilderna

Så om man ska fota en timme som sen ska bli 10 sekunder film i 30 bilder per sekund blir det
3600/(10*30)=12 sekunder mellan varje bild

Tror jag det blir.
Fast för att det ska fungera måste man veta lite om vad man vill ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.