Annons

Feedback på tankar om laggring/arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)

clarissimus

Medlem
Hej,

vore tacksam för lite feedback på mina tankar om lagring och arbetsflöde som jag går och grunnar på. Jag är hobbyfotograf och inte alltför kunnig i bildbehandling. Jag arbetar med Elements 6, funderar dock på att skaffa Elements 7.


tänker mig följande:

Alla foton lagras i såväl JPEG som RAW på skivor och på en extern hårddisk

Majoriteten av bilderna är semesterbilder och minnesbilder som i bästa fall hamnar i ett fotoalbum eller på en cd skiva. För dessa bilder tänker jag mig att det räcker med några enkla snabbkorrigeringar i Elements, innan jag lämnar bildlerna till ett fotolabb.

Om jag finner att någon bild har tillräckligt hög kvalitet så kan jag göra en kopia på RAW filen och redigara den efter önskemål, på så vis har jag råfilen kvar.

Låter detta vettigt och eller har ni några förslag till förbättringar`?

Hälsningar

Clarissimus
 
Jobbar inte med elemenits så hav förståelse för ev. dravel!

Varför spara jpeg på bilder när du har raw, har du inte tillgång till bridge genom elements?

I Lightroom, torde vara likadant i bridge, så kan man göra virituella kopior av sin raw-bilder, på detta sätt kan man ha olika framkallningar utan att det kostar på extra lagringsutrymme.

Ta det försiktigt med backup på skivor, dessa kan åldras illa. Försök lägga backen på olika ställe, t.ex. en extern HDD hemma och en på jobbet/bekant, på detta sättet har du en backup säker mot brand/stöld o.d. Din back du har på annat ställe kommer såklart sällan vara lika uppdaterad som ditt bildbilbliotek/hemma-backup, men du kan iaf få tillbaka en hel del bilder om något skulle gå på tok!

Själv kör jag bara med raw-filerna. Bilder som redigeras utanför Lightroom sparas även som psd (photoshop)-filer. Tills nu har jag även sparat en web/print-jpeg me börjar fundera på om detta egentligen bara är onödigt. Mitt bildbibliotek backas såväl på en annan intern HDD som en extern hårddisk.
/N
 
Behåll elements 6 och skaffa LR2

Det är mitt förslag.

Det allra mesta du behöver göra i redigeringsväg går att göra i LightRoom 2, som dessutom ger dig möjlighet att organisera dina bilder på ett långt mer effektivt sätt.

Vill samtidigt passa på att rekomendera LightRoom 2 för digitalfotografer av Scott Kelby.

Där finns det gott om råd och tips om ett effektivt arbetsflöde.
 
tack för synpunkter

Hej igen och tack för tipsen,

jag har kollat upp lightroom och hålller med om att det verkar vara ett smidigt program att arbeta med. Jag har dock, främst av kostnadsskäl bestämt mig att behålla Elements/ eventuellt uppgradera till elements 7.
Angående Bridge så tvingas jag konstatera att jag svävar i okunnighet. Jag vet dock att man kan bearbeta flera J.peg filer samtidigt i Elements. Vet dock inte om det går att göra likadant med Raw filer?

Hälsningar

Clarissimus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.