Annons

Feedback på min nya portfolio...

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Tja!

Nu har jag suttit dag och natt (nästan!) i en dryg vecka och slitit! Men nu är den (ganska) klar. Min skinande nya webb-portfolio. *Ta-ta-daa!* Numera i Flash! ;-)

...och jag skulle väldigt gärna vilja få lite feedback! Design och funktionalitet... T ex:

Kan man läsa texten?

Har du modem? Hur lång tid tar det då att ladda sidan?

Förstår man var man ska klicka? och vad tycker du om navigeringsmodellen?

Jag har försökt göra en snygg design. Vad tycker du om den? Funkar eller inte?

Några uppenbara stavfel?

Hur upplever du attityden på sidan och i texten? Jag vill inte att den upplevs som allför "stöddig" ...om du förstår vad jag menar.

Något annat?


Saker som jag har tänkt göra (men inte hunnit):

- En välkomstbild på starsidan.
- Förklarande bildtexter till foton och annat.


Jag skulle bli väldigt glad om jag fick höra några åsikter!

//Eric D

PS. Oj! Jag höll ju på att glömma! Adressen är:

www.davidsson.it/produktion
 
Hej Eric!

Du har fått till en bra sida (lite tom på frontsidan med väldigt mkt text förståss, men det skrev du ju att du skulle ändra på längre fram).
Men jag reagerade direkt på två saker:

1: Typsnittet du har valt till texten. Det är jobbigt och svårt att läsa tycker jag.

2: I gallerierna rullar bilderna snabbt fram från höger till vänster. Dels känns det som om de kommer från fel håll, och dels kommer de väldigt snabbt. Iaf blev jag lite snurrig i huvudet av denna funktion. Bättre enligt min mening hade varit att bara tona fram dem eftersom.

I övrigt ser sidan bra ut och går inte alls segt att ladda (nu har ju jag iofs bredband, så jag är kanske inte rätt person att döma den biten).


Detta var mina personliga åsikter, andra kanske inte alls tycker som jag :)


/C
 
Jävligt snyggt! Gillar stuket och de diskreta färgerna. Vad är det för teckensnitt du använder, Ruggigt ballt!
 
Nice! *thumbs up*

Saknar dock en "home"-länk när man kollar igenom bilderna. Även något som visar hur många bilder det är i varje galleri och vilken av dom man kollar på.
 
-Catherine- skrev:
Hej Eric!

Du har fått till en bra sida (lite tom på frontsidan med väldigt mkt text förståss, men det skrev du ju att du skulle ändra på längre fram).
Men jag reagerade direkt på två saker:

1: Typsnittet du har valt till texten. Det är jobbigt och svårt att läsa tycker jag.

2: I gallerierna rullar bilderna snabbt fram från höger till vänster. Dels känns det som om de kommer från fel håll, och dels kommer de väldigt snabbt. Iaf blev jag lite snurrig i huvudet av denna funktion. Bättre enligt min mening hade varit att bara tona fram dem eftersom.

I övrigt ser sidan bra ut och går inte alls segt att ladda (nu har ju jag iofs bredband, så jag är kanske inte rätt person att döma den biten).


Detta var mina personliga åsikter, andra kanske inte alls tycker som jag :)


/C

Ja! jo! Jag förstår dina synpunkter! Hmmm... Allt är ju en avvägning... Typsnittet är valt för att ge ett modernt utseende... Men jag håller med om att det är svärläst... Får leta lite till kanske... Det är tyvärr inte lätta att hitta gratis typsnitt (pixel-typsnitt)... Några tips om var, någon?

Och jag kan hålla med om att det är lite jobbigt med bildenra som "flänger" omkring... *snyft* men jag har svårt att skilja mig från iden... ;-)


StefanM skrev:
Jävligt snyggt! Gillar stuket och de diskreta färgerna. Vad är det för teckensnitt du använder, Ruggigt ballt!

Tack! Teckensnittet heter "FFF Estudio Ext" och kan laddas hem gratis här: http://www.bestflashanimationsite.com/pixel-fonts/
 
Här kommer lite kommentarer från en tråkmåns känns det som.

* Typsnittet på förstasidan är hemskt - helt oläsbart
* Alldeles för mycket jukeboxeffekter. Det är bara bakgrundsmusik som saknas :)
* otydligt gränssnitt. Jag var tvungen att fara med musen fram och tillbak för att hitta vart jag skulle klicka
* Obegriplig navigering. Hur kommer man tillbak till startsidan eller föregående bild i ett galleri?

Bilderna är snygga dock.

/Christer - som föredrar funktion istället för meningslösa effekter, och som skulle lämnat sidan direkt om jag snubblade över den på internet.
 
Helhetsintryck först: Jättesnygg layout och färger. Relativt sparsmakat utan att vara överdriven gissningslek, trevligt!

Typsnittet är som andra skrivit, hemskt och svårläst. Jag tycker att du ska strunta i moderniteten och välja något enkelt, åtminstone för brödtext.

När man kommit in i ett album finns bara en väg; framåt. Jag saknar en "home-knapp".

Men som sagt. Grunden är snygg och tilltalande!
 
Sitter i sommarstugan på ett modem och då var det inte ens värt besväret att ta sig genom introt ... men färre och färre använder ju modem.
 
carpelux skrev:
Här kommer lite kommentarer från en tråkmåns känns det som.

* Typsnittet på förstasidan är hemskt - helt oläsbart
* Alldeles för mycket jukeboxeffekter. Det är bara bakgrundsmusik som saknas :)
* otydligt gränssnitt. Jag var tvungen att fara med musen fram och tillbak för att hitta vart jag skulle klicka
* Obegriplig navigering. Hur kommer man tillbak till startsidan eller föregående bild i ett galleri?

Bilderna är snygga dock.

/Christer - som föredrar funktion istället för meningslösa effekter, och som skulle lämnat sidan direkt om jag snubblade över den på internet.

Tja!

Va härligt med en ärlig total-diss! ;-)

Jag är glad att du hittade fram till bilderna i alla fall!

*ler* Jag har faktist tänkt lägga på små diskreta ljudeffekter när man klickar runt. OBS: "DISKRETA"

Det går för närvarande inte att komma bakåt i bilderna eller tillbaka till menyn.. Jag är fortfarande en grön nybörjare på flash och sidan blir därefter! Men nån gång i framtiden kanske!

Sen till sist har jag tänkt försvara mig! ;-) Sidan är konstruerad för att attrahera en viss målgrupp. och visst är det synd att man måste skuffa ut vissa människor med huvet före. Men kanske är det vad som krävs för att kunna intressera andra...

Men jag tar åt mig av din kritik och det verkar iaf som om jag ska söka efter ett annat typsnitt... och bygga ut funktionaliteten lite!

Tack för dina åsikter Christer!
 
Det var inte illa menat, skönt att du förstod det. Som sagt kan det nog uppfattas tråkigt att tycka funktionen är det viktigaste, men det är nog ganska många som gör det på nätet.
Det jag ville peka på är att du måste göra ett medvetet val att strunta i dessa personer. Om du gör så, är det helt ok.

Stå på dig, det är skönt med mångfald.
 
Hallå där!

Ni som kommenterat min webb! Tack så mycket! Nu har jag gjort veklighet av en del av era synpunkter...

Sidan är numera uppdelad i flera bitar som laddas ner när man vill se dom... (Det blir lättare med modem) Så är det någon därute (med modem) som kan testa den och se...?

Dessutom går det lättare att navigera bland bilder, och sidan visar hur många bilder det finns i gallerierna.

Jag har även uppdaterat designen. Typsnittet är det samma, men det har blivit betydligt mindre att läsa med med det "svårlästa" typsnittet. Jag har även lagt in bakgrundsbilder (2 st.)

Är sidan bättre...? Bra nog?

http://www.davidsson.it/produktion/

//Eric
 
Frontsidan är mkt bättre...

..väldigt trevlig desigt med lugna färger. Skönt att inte behöva plåga sig igenom mkt text med svårläst typsnitt.


Dock har jag fortfarande väldigt svårt för "bläddringen" av bilderna. Jag tittar på en eller två, sedan stänger jag ner för att det är så jobbigt med flygande bilder :(

Kanske bara jag som reagerar så, och då är det ju inte mkt att göra åt, bara för mig att låta bli att titta...

För övrigt har du en mkt snygg sida.


Mvh
Catherine
 
vem lockar du?

Vilken målgrupp är du ute efter??
Du säger att du ska börja plugga igen och lägger ut några polaroider. Vem tror du vill anlita dig? Back to school boy.
 
Jag tycker det går på tok för sakta innan man kommit til varje sida. Klickar jag på Info eller nått annat tar det för länge innan jag kommit fram till det, typiskt Flash-sidor.
 
Re: vem lockar du?

galver skrev:
Vilken målgrupp är du ute efter??
Du säger att du ska börja plugga igen och lägger ut några polaroider. Vem tror du vill anlita dig? Back to school boy.

Din kritik mot Erik har sina poänger, till viss del håller jag med, även om jag skulle uttryckt det annorlunda.

Förresten kanske ni kan plugga ihop om det skulle vara så, för den engelska texten på "About" på din hemsida var inte direkt imponerande språkligt.

Själv skulle jag nog behöva plugga en jävla massa ämnen mer än livet ut för att bli perfekt... :)
 
Mycket snyggt.

Mycket snygg och diskret layout på sidan som gör att bilderna hamnar i fokus. Lättnavigerad. Sitter med ADSL och då var laddningstiden helt klart godkänd. Någon liknande portfolio skulle jag själv vilja ha.
 
...jag hatar Flash-sidor...tills nu. Alltså , detta är absolut första gången som jag ser en Flash-sida som jag kan ta till mig...

Enkelt, stilrent och lättnavigerat...

Snygga bilder har du också...

/Håkan
 
Re: vem lockar du?

galver skrev:
Vilken målgrupp är du ute efter??
Du säger att du ska börja plugga igen och lägger ut några polaroider. Vem tror du vill anlita dig? Back to school boy.

*ler* (Ledsen men jag kan inte undgå att le lite) Nåväl, jag ska svara på dina frågor!

vilken målgrupp... Tjaa. Jag kan inte göra annat än att erkänna att jag inte har definerat det på ett ordentligt sätt. Men jag vänder mig delvis mot en lite yngre publik. Ganska naturligt eftersom jag själv bara är 22 år.... Du får gärna hjälpa mig med detta. Hur man definierar en målgrupp asså, och hur man sedan arbetar utifrån denna.

Sen så har jag faktiskt inga (som helst!) planer på att lansera mig själv som fotograf. Jag har det jag gör, och vill inte heller att mitt fotograferande ska ta upp all min tid. Men om ett roligt erbjudande knackar på dörren så skulle jag ju med glädje tacka ja!

Sen måste jag ju berätta att jag inte förstår den arroganta toden? Och ingen som helst konstruktiv kritik kan jag hitta i ditt inlägg heller... Så varför skriva nåt över huvud taget? Visst! korta meddelnaden på Internet är som gjorda för att missförstås, men jag kan inte hjälpa att jag upplever att du nästan verkar arg?!

Sen så håller jag med dig! Jag har fortfarande mycket att lära! Men jag har möjligheten att ta mitt fotograferande precis så långt som jag orkar och känner, och det är just vad jag gör.

Shysst webb har du föresten! Gillar dina bilder! De ser mycket välarbetade och du verkar ha mycet god koll på det tekniska!

Ha det!

//Eric
 
Foto-Rickard skrev:
Jag tycker det går på tok för sakta innan man kommit til varje sida. Klickar jag på Info eller nått annat tar det för länge innan jag kommit fram till det, typiskt Flash-sidor.

Jo, jag vet! och jag skulle misstänka att det beror på att du har en dator som inte är av den allra nyaste modellen. Jag har själv upplevt att sidan går långsamt på mindre snabba datorer... Jag känner till problemet och ska se om jag kan göra något åt det... Jag är fortfarande bara nybörjare i denna teknik!

Tack för ditt inlägg!

//Eric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.