Annons

Feedback gällande modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Emeleus

Aktiv medlem
Hej! Jag kommer att öppna en fotoateljé i Mars och håller på att köpa in och provfota inför öppningen. Idag gjorde jag lite bilder och det vore fint om jag fick feedback på dessa bilder: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=146190

De är fotade med Nikon D200, 50 mm. 1.8f, SB 800 på kameran riktad mot vägg eller tak samt 2 st Elinchrome D-lite2 med softboxar. Som sagt så håller jag på att lära mig.

Tack för all feedback.
 

Bilagor

  • _dsc0056_mini.jpg
    _dsc0056_mini.jpg
    62.7 KB · Visningar: 674
Jag har tittat igenom dina bilder och det verkar som du är mest oerfaren på porträtt och det lyser igenom. Jag tycker du skall titta mer på andras modellbilder och jämföra. Det är kan vara klokt om du skall starta och leverea till andra.

/Jan
 
Feedback på bilder får man ju annars i kritikforumen...

Jesper

Edit: Tittade på bilderna iaf och jag tycker inte att det bra ut. Det fattas en hel del ljusmässigt och redigeringsmässigt. Janne Höglund här på fs har bra grundkurser i ljussättning.
 
Tack för era kommentarer! Jag håller med om att det saknas beträffande ljussättningen en hel del. Gällande efterarbete så kan man ju tycka att det saknas en hel del kontrast. Jag borde skaffa en snoot och radiosynk. Jag provar lägga ut några bilder på kritikfurumet så får vi se. Jag ville bara ha möjligheten att meddela det att jag verkligen kommer att öppnba atelje och skulle behöva råd inför starten. Hur mycket Photoshoppande brukar ni göra efter en bild?

Lägger en bild till här där jag inte lekt med tonemapping.
 

Bilagor

  • _dsc0009_version2.jpg
    _dsc0009_version2.jpg
    68.5 KB · Visningar: 518
Många av modellbilderna ser överexponerade ut. På en del står modellen för nära bakgrunden ( som inte är nån höjdare direkt ).

En enkel vinjettering i efterhand skulle nog hjälpa.

Blixt på kameran i studio är heller inget som är rekommendera. Sätt hellre en IR sändare på kameran och använd kamerablixten till hårljus eller så.

Hur mycket Photoshoppande beror mycket på modellens hy, om de vill ha en annan bakgrund i efterhand, glamour-retusch eller så.
 
På min senast upplagda bild här på fs:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/921460.htm?set=lp

har jag gjort följande i egna lager:

Levels.
Tagit bort lite blemmor och ojämnheter i huden.
Konat bort lite hårstrån.
Softlight över hela bilden.
Uppljusning av ögonen (inte ögonvitorna.)
Lagt på lite highlights på axeln.
Lagt på lite highlights på panna, kinder, haka, näsa.
Ljusat upp tröjan en aning
Lagt på lite extra softlight på mun och ögon.
Skärpning med usm.
Slutligen lite NeatImage men bara på hudpartierna, inte ögon, mun, hår och kläder.

Jesper
 
Jesper K skrev:
På min senast upplagda bild här på fs:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/921460.htm?set=lp

har jag gjort följande i egna lager:

Levels.
Tagit bort lite blemmor och ojämnheter i huden.
Konat bort lite hårstrån.
Softlight över hela bilden.
Uppljusning av ögonen (inte ögonvitorna.)
Lagt på lite highlights på axeln.
Lagt på lite highlights på panna, kinder, haka, näsa.
Ljusat upp tröjan en aning
Lagt på lite extra softlight på mun och ögon.
Skärpning med usm.
Slutligen lite NeatImage men bara på hudpartierna, inte ögon, mun, hår och kläder.

Jesper
Snyggt Jesper! Amina är cool... snygga bröst oxå på nästa bild !
 
pellepiano skrev:
Många av modellbilderna ser överexponerade ut. På en del står modellen för nära bakgrunden ( som inte är nån höjdare direkt ).

En enkel vinjettering i efterhand skulle nog hjälpa.

Blixt på kameran i studio är heller inget som är rekommendera. Sätt hellre en IR sändare på kameran och använd kamerablixten till hårljus eller så.

Hur mycket Photoshoppande beror mycket på modellens hy, om de vill ha en annan bakgrund i efterhand, glamour-retusch eller så.

Man får tacka för era kommentarer. Altså modellbilderna var helt oförberedda och tagna i hast. Jag hade valt annan bakgrund om jag kunnat. Gällande Blixt på kameran så var den alltid riktad mot en vägg etc. De är definitivt inte överexponerade men de blev troligen för platta. Det är nästan inget photoshopopande alls. Lite levels och histogramförändringar. Det är allt! Jag är lite rädd att få "plastiga" bilder. Givetvis fotade i RAW och öppnade i Camera raw.
Jag ska beställa radiosynk och lita annat smått och gott. Tack för feedbacken dock. Det är värdefull information att bygga vidare på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.