Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Feedback - Fotohemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hejsan!
Nu är äntligen min fotohemsida klar!! Det vore intressant och höra vad ni tycker om sidan. Ge gärna konstruktiv kritik/beröm.
Jag hoppas tråden kommer hjälpa mig så sajten blir intressant.
Tanken är att vänta med min presentation till bildbyråer och gallerier, innan jag fått lite feedback.

Adressen är: http://www.vega-ent.se/

Hälsningar Michael Jönsson
 
Har bara kollat på den snabbt, lite tankar:

1. Jag stör mig på att den öppnas i ett nytt fönster, det tycker inte jag känns seriöst. Besöksräknaren hör nog inte heller hemma på en professionell sida.

2. Presentationen av bilderna ser bra ut, bra storlek och lättnavigerat. Snygga bilder. Kanske att de två första i Portfolio II skulle dras upp i storlek så att de är lika höga som de andra.

3. Info & Kontakt skulle behöva snyggas upp lite, skifta om porträttbilden, kanske ner bredvid namnteckningen. Kontaktdelen med mail och telefon borde lyftas fram lite mer, den är viktigast.

Hoppas att det hjälper! Det som ligger uppe är en bra början!
 
Hur jag ser på dina rader....

1. Jag valde att lägga det som popupfönster för webläsaren inte ska så ta uppmärksamheten från bilderna. Självklart så ligger räknaren endast under testperioden.

2. De två första bilderna är efterbehandlade till detta format. En väldigt stor del av mina bilder har detta "panoramaformat", t.ex. min Fårö utställning.
Hemsidan skall vara så liten och kärnfull som möjligt till en början, så tyvärr varierar bildformatet.

3. Hrmm....intressant, det ska jag fundera på.

Tack Love, för du tog din tid och gav konstruktiv kritik/beröm. Jag tar åt mig det och hoppas fler ägnar en stund med sidan.

Hälsningar Michael Jönsson
 
Senast ändrad:
Jag tycker,
att sidan är snygg och enkel. Ren och trevlig att titta på. Lättnavigerad, utan en massa ovidkommande krafs.

Info och kontaktdelen känns lite stökig på något sätt.

Kanske lite fler raka linjer som strukturerar upp det hela. Bilden känns inklämd där i texten. Försök komma på en bättre placering för den. Nedåt höger någonstans, tror jag. Den har en naturlig plats där borta vid kontaktinfon. Över eller under den texten, skulle den kunna passa. Prova det.

Mina små tankar bara.

/mvh Catarina
 
Tjenare Michael,

Jag tycker:

1. Att popup fönstret bara fyller en del av min skärm gör att bakomliggande fönstär själ uppmärksamhet från dina foton. Vilket du ju inte vill! Förslag är att maximera popup fönstret.
Precis som Love är jag själv lite allergisk mot just popup fönster. Jag skulle nöja mig med att centrera mina foton (i relativt liten storlek) i mitten av skärmen (idag kör de flesta på hög upplösning 1024 och uppåt)

2. Om du lägger flera foton på samma uppslag/sida bör de ha samma höjd!

Sedan tycker jag inte om att det är så många foton på samma uppslag! Det är "rörigt" och man har svårt att fokosera på en bild. Generellt tycker jag att man ska lägga max 2st bilder per uppslag och inte använda scrollning, (vilket i sin tur skulle leda till att man får klicka sig igenom albumet.)

I övrigt så tycker jag att du har jätte fina foton och enkel navigering!!
 
Hej Catarina!
Kul att du tycker hemsidan känns enkel och lättnavigerad. Det är något jag själv uppskattar på hemsidor.

Infosidan justeras idag.
Bl.a. flytta bilden och lägga till linjer/borders eller liknande....

Jättetack för dina rader som verkligen hjälpt min sida till det bättre.

Hälsningar Michael Jönsson
 
Hej Martin!

1. Jag kommer ta bort popup fönstret. Det är ganska många som "stört" sig på det. Tanken var att det skulle göra sidan till det bättre inte tvärtom :)

2. Inte mycket att göra åt... Det måste bli denna lösningen på bildhöjden. Tyvärr.

Det ligger flera bilder på en sida för jag gillar den "designen". Och man behöver inte klicka så mycket för att se det som ska visas. Men jag förstår definitivt din tanke :)
Sidan är i beta stadiet så vi får se hur den utvecklas framöver när fler bilder och mer text läggs till...

Tack så jättemycket för du tog din tid och att du gillade bilderna!!

Hälsningar Michael Jönsson
 
1. Bra att du tar bort popup-fönstret!
2. Sidoscroll är det absolut värsta som finns! tycker du borde satsa på mindre thumbs eller max 2 bilder i rad och flera rader alt. sidor.
 
ägna en stund med sidan....

Det finns ett antal t u s e n medlemmar på Fotosidan och 176 visningar på hemsidan. Ni hjälper mig oerhört mycket om ni kan ägna en stund med sidan. Hemsidan är fortfarande i betastadiet och jag uppskattar om ni hjälper mig.

Hälsningar Michael Jönsson
 
Hej tog en liten titt på din sida och jag måste säja att som helhet tycker jag den ser ok ut men som många andra tidigare på pekat så gör dig av med popupvarianten.

Dessutom måste du göra så man slipper scrolla i sidled. Det är fruktansvärt irriterande att behöva göra just det.

I övrigt har jag inte direkta klagomål (så här långt i alla fall).

Tror att sidan har framtiden på sin sida ;)
 
Hej Frank!
Tack för du tog din tid med hemsidan.
Popup fönstret kommer tas bort idag.

Scrollen i sidled tycker jag är oerhört bekväm och jag har suttit och surfat sedan -90 "skrattar" Hrmm.... jag får fundera på hur man annars skulle kunna göra, det känns som att hela upplägget får göras om man inte kan titta på bilderna i sidled. Detta är en nöt för mig att knäcka, med tanke på att 3 av 4 inte gillar scrollningen.

Många hälsningar Michael Jönsson
 
Senast ändrad:
har egentligen inget emot sidrullning . . men det blir inte bra om man maximerar fönstret och rull-listen ligger kvar där nere i botten . . inte om man har lite hyffsad upplösning på sin skärm iallafall
jag kör 1600x1200 och då tappar man kontakten mellan bild och rull-list

popup bör ju var fullsize om meningen är att man inte ska störas av annat . . eller då kanske det heter "nytt fönster" istället . .

kanske en petitesse . . men lite längre avstånd mellan bilderna . . svårt att se en åt gången annars

det går inte att komma tillbaka till förstasidan . . utan att stänga popup'en då förståss

annars tycker jag det ser rent och enkelt ut . . och det är bra :)

//rob
 
Hej :)

Tittade runt på din sajt.
Uppfattar den som "enkel" i bästa bemärkelse.
Lättnavigerad.
Tycker att dina fina bilder kommer till sin rätt
utan tekniskt flashtjafs.

Möjligtvis att PoPupsidan skulle täcka hela skärmen för att få bort bakomliggande sidor helt.

Annars mycket bra med mycket fina bilder!
Christian

ps, Prag stavas just Prag på svenska ;-)
 
Schyst sida tycker jag, förutom popupen som alla redan har påpekat, otroligt störigt sånt tycker jag.

Schysta bilder också, men! Då du skriver att du ska vända dig till bildbyråer och gallerier tycker jag ditt bildval inte är helt optimalt. Det är främst modellbilderna jag syftar på som dessutom ligger i första portfolion. Jag tror inte att bildbyråer söker efter just denna typen av bilder, vad vet jag? men det känns som att det är mer reklambyråer som är intresserade av sådana bilder. Jag tycker du ska skippa den portfolion helt o hållet om målgruppen nu är den som du skrev ovan. Jag tror det är bättre att nischa sig ordentligt och bara visa upp det man är riktigt riktigt bra på. Modellfoto i studio och landskapsfoto tycker jag skiljer sig lite för mycket åt.

Överhuvudtaget tycker jag nog att du behöver mer bilder, men som ändå håller en och samma linje och visar din genre.

Sen hade jag nog valt att ha tumnaglar och endast visa en bils stort åt gången, som det är nu tycker jag bilderna snor uppmärksamhet från varandra, det blir bara en "massa" som man sabbt har scrollat förbi.

Hoppas det här gav dig något.
 
Hejsan. Tycker sidan var bra förutom vissa punkter som enligt mig kunde förändras (mycket redan påpekat).

Först och främst anser jag att "Enter/Välkommen-sidan" är helt onödig. Bättre att direkt komma in utan några extra klickningar. Då försvinner även "problemet" med popup-fönstret. Vill jag ha sidan i ett nytt fönster så ska jag själv göra det valet.

Scrolla åt sidan för att se bilderna är, tycker jag, väldigt jobbigt. Jag har heller inte läcker mus så jag lätt kan scrolla i sidled.

...

Attans, bussen kommer snart. Rusning!
 
Hej Michael!



1. Bilden pa forsta sidan ar riktigt snygg (mannen pa bron i Prag) men jag tycker nog inte att den representerar din stil. Du verkar vara mer inriktad pa naturfoto an dokumentar fotojournalistik. Man vantar sig att se en helt annan typ av bilder i din portfolio, i linje med mannen pa bron. Ett naturfoto pa forstasidan skulle ge en battre ledtrad till den inriktining du har som fotograf, samt reflektera den friluftsjal du berattar om under "info & kontakt". Jag tror ocksa att de som besoker din sida, oavsett om bilden pa forstasidan ar mannen pa bron eller ett naturfoto, blir overraskade nar den forsta portfolion som dyker upp ar glamorosa modellbilder. Jag antar att du vill visa att du ar allround som fotograf, men just den har kombinationen skar sig i mitt tycke. Jag skulle nog overvaga att ta bort portrattserien helt och hallet, atminstone inte ha den liggandes forst i din presentation.

2. Scrolla i sidled ar jobbigt. Jattejobbigt. Jag tenderar att bara snabbt dra i scrollen for att komma till sista bilden utan att verkligen se bilderna en och en, var for sig.


Info och kontakt sidan ar oversiktlig och valformulerad.


Lycka till!

Med vanlig halsning,

Madeleine
 
Nu är en del korrigeringar och uppdateringar gjorda. Kan ni ta en stund och se hur hemsidan känns nu?
Tack så jättemycket för er konstruktiva kritik som gjort sidan till det bättre.

Jag blir mer än glad om tråden kan fortsätta med nya synpunkter....

Hälsningar Michael Jönsson :)
 
Nja, det där med att det öppnas nya fönster hela tiden är lite besvärligt tycker jag.

När jag klickar på info först och sedan vill klicka på kontakt - då öppnas nytt fönster.

När du har ordnat detta tror jag att det blir bra.

/Catarina
 
Nae...

Jag tycker det forra formatet var mer lattnavigerat, dvs nar oavsett vilken sida du var pa sa gick det alltid att se en lank till "Information och kontakt". Det tycker jag ar mer användarvänligt. Nu, om man laser din kontaktinfo, och sedan vill ha information om priser sa maste man klicka pa browserns "Tillbaka/Back" funktion. Krangligt... Med lika menyer pa alla sidor, som du hade forut, sa blir det hur enkelt som helst. Den nya versionen kanns spretig, man far klicka fram och tillbaka, nya fonster, osv. Jag villade bort mig - men det kanske sager mer om mig an om din hemsida ;)!

Jag tycker att det ar valdigt overskadligt med de beskrivande rubrikerna pa dina portfolios, samt att "portratt" nu ligger som nummer 3. Det ar bra.

Daremot sa vet jag inte vad bilderna fran Fotö har med arkitektur och stadsmiljo att gora... savida du inte syftar pa naturens egen arkitektur och grafiska element. Men det kanns som en valdigt fri tolkning... Jag skulle ha lagt upp de svartvita naturbilderna i en egen kategori.

Lycka till.

Madeleine
 
När man klickar på knappen "startidan" så öppnas din h-sida ett nytt fönster.

Som Catarina skriver så öppnas ett nytt fönster nr man klickar på "kontakt" på alla sidor utom just "startsidan"

Dina bilder är helt enketl kanonbra.


/ Janne
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.