Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FED eller KIEV?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Är sugen på att testa en mätsökarkamera och kanske börja med lite gatufoto bl.a och leica, zeiss, contax är för dyra för mig.. Tittat lite på Canon P och 7 med. Men bland de olika Fed och Kiev-modellerna som finns vilken är roligast?

Och är det någon som har erfarenhet av både Kiev 4 och Fed 2?

Har själv en kiev 2 funkar perfekt med kvalitets känsla det är mindre problem med linser till kiev.köp en med jupiter 3,sonnar till rea pris alla linserna har liknande signatur jag har j 12 35/2,8 j8 50/2.0 j3 50/1,5 j9 85/2,0 om du inte behöver ljusstyrkan så ser du ingen skillnad ned bländad mellan jupiter 3 och 8.köp en och njut av slutar ljudet på dom långa tiderna.

Hur är det med "ramarna" i sökaren på den? finns det några och är dom tydliga? Aldrig använt mätsökare så vet inte riktigt hur de fungerar

det finns inga ramar men det går bra ändå det finns lösa sökare att sätta i blixtfästet annars kör jag utan.85mm lite innanför 135mm dubbla gulfläcken.allt med längre brännvidd går utan men ska man använda vidvinkel måste man nog ha en lös sökare jag har en helios ganska liten med ramar för 35,85,135

Tack för informationen Mikael :) bestämt mig för att det får bli en Zorki 3/3M eller en Kiev 2a när jag får nys på ett bra exemplar till ok pris

Kör bara 50mm på min FED 2 än så länge o man lär sig hur utsnittet ser ut rätt fort så man kommer långt utan ramar. Orginalsökaren på FED:en är inget vidare så man kommer på andra sätt att komponera och fokusera :) Så den är klart värd att kika på också.

BAW

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto