Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Feather-funktionen

Produkter
(logga in för att koppla)

Autumn_fire

Aktiv medlem
Jag har hört att feather-funktionen kan användas för att få två bilder att smälta samman, men vad jag än skriver för värde i fältet "feather" så händer inget. Vad gör jag för fel?
 
Man använder feather eller ludd för att göra en markering mer eller mindre mjuk. Hur mycket ludd som behövs beror på vad man skall göra hur mjuk övergång som behövs. Känner inte till att feater kan fungera som du hört. Gör du t.ex. ett collage och klipper ihop bilder du markerat från andra bilder kan det bli fult om gränserna blir superskarpa. Kanske är det du hört.

Mvh Lise-Lott
 
Ja precis, att man gör kanterna lite suddiga eller något liknande. Men varför händer det inget när jag skriver in "Feather: 100 px"?
 
Har du markerat ett område i bilden som skall ha feather? Det går inte bara att välja feather och skriva i ett värde.

För att få en mjuk övergång mellan två bilder skulle jag använda mask och gradient/övertoningsverktyget.
 
Markeringen visar mitten och du ser inte luddet förrän du gör något. Testa att göra en markering med 0 feather och tryck delete tangenten eller edit/clear. Du ser då en knivskarp gräns, ångra med Ctrl-Z och lägg på 50 px feather, gör clear och du ser nu en tonad övergång.

Det är bättre att jobba med 0 ludd när du gör markering och sedan lägga på luddet i efterhand. Svårt att avgöra på förhand hur mycket ludd som behövs.

Vill man jobba mycket med mjuka övergångar jobbar man med lager med tillhörande masker, redigerbart hur mycket som helst, men då är det inte feather-funktionen som du pratade om.

Blev du något klokare?

Mvh Lise-Lott
 
Har du markerat ett område i bilden som skall ha feather? Det går inte bara att välja feather och skriva i ett värde.

För att få en mjuk övergång mellan två bilder skulle jag använda mask och gradient/övertoningsverktyget.

Det här med masker måste jag lära mig, gradients blir bara konstigt när jag använder det...finns det några bra instruktioner redan upplagda här på sidan kanske?

moderskeppet sa:

Du, det här var ju en fantastiskt bra instruktion! Jag ser att det finns fler videos och jag ska minsann kolla igenom dem alla! Tack så hemskt mycket! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.