Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FD-adapter på eos

Produkter
(logga in för att koppla)

domherre

Aktiv medlem
Har "ropat in" en M42 adapter till min Canon 400D.
Inte canon original utan ngn "no-name". Slog till på en sådan mest för att kunna prova med gamla fd-objektiv.
Till frågan:

Är detta helt bortkastat? Fungerar det dåligt?
Någon med erfarenhet av denna kombination?

Min tanke var att köpa något fast objektiv, kanske ngt 300-400mm till rätt kurs om jag snubblar över något så småningom...

Med en M42-adapter kan du inte använda FD-objektiv men däremot alla gamla objektiv från andra tillverkare som har M42-gänga. T.ex. Pentaxobjektiv som heter Takumar och har bra antireflexbehandling. Om du kan fokusera på oändligt avstånd med dem på en digital Canon vet jag inte men det finns säkert någon som vet här på FS.

Det finns dock adaptrar som tillåter att du använder Canons FD-objektiv på kameror med EF-fattning. De som tillåter att du fokuserar på oändligt avstånd innehåller ett linssystem. Det finns olika tillverkare, men bildkvaliten lär inte bli så bra såvida du inte får tag i en Canon originaladapter som gjordes i en begränsad upplaga. De är dock väldigt dyra enligt uppgift, om de någon enstaka gång skulle finnas till salu.

Tack för svaren! Bra att veta!
Nästa fråga blir då:

Hur vet jag t.ex. på tradera vilka märken som har M42-gänga, om det nu inte skrivs i objektsbeskrivningen?
Antar att det finns några märken som har M42 och att dessa då passar med adaptern som jag ropat in?
T.ex min fars gamla Yashica objektiv? Är ju gängade... Skulle de passa?

Låter kanske som förvirrade frågor från en som inte har så stor koll. Och det är ju precis så det är...

De ha gott om M42

malaj skrev:
Tack för svaren! Bra att veta!
Nästa fråga blir då:

Hur vet jag t.ex. på tradera vilka märken som har M42-gänga, om det nu inte skrivs i objektsbeskrivningen?
Antar att det finns några märken som har M42 och att dessa då passar med adaptern som jag ropat in?
T.ex min fars gamla Yashica objektiv? Är ju gängade... Skulle de passa?

Låter kanske som förvirrade frågor från en som inte har så stor koll. Och det är ju precis så det är...

Här har du en länk:
http://www.l-foto.se/
Där finns exempel på M42 gänga.
l-foto är inte speciellt billiga...men kanske lönar det sig att ge ett skambud? Vissa grejer är nog svårsålda.

Hej Robert!
Normaler och teleobjektiv med M42-gänga fungerar helt ok på Canon Eos med 1.6 crop, men det är värre med M42 vidvinklar.

Jag har en fin Tokina Tele-Auto 200 mm f/3.5 med M42 gänga som du skulle kunna få köpa för en rimlig peng, maila mig om du är intresserad!
Mvh//Chasid

<T.ex min fars gamla Yashica objektiv? Är ju gängade... Skulle de passa?>

Ja, troligen. Jag vill minnas att Yashica hade M42 på en del kameror för väldigt länge sedan. Alla M42 objektiv har samma avstånd från gängans anslag till filmplanet såvitt jag vet. Men det är ju helt manuell inställning av bländare som gäller.
Själv använder jag ett Takumar (Pentax m. M42-gänga) 85 mm 1,8 med en enkel adapter till min K100D. Det är ett av de bästa objektiv som Pentax gjort och gör sej utmärkt på en digitalkamera trots att det är från början av 70-talet. Tillsammans med K100D finns en viss exponeringshjälp på så sätt att jag väljer bländare, trycker på en knapp och kameran ställer in en lagom tid. Autofokusen signalerar när jag ligger rätt med skärpan.

Ok. Väldigt intressant!

Med dessa gamla objektiv ställer man bländaren på objektivet.
Förfarandet (tycker jag) borde då vara att ställa objektivet på "full" bländraröppning och sedan låta kameran välja tid och bländare. Skärpan ställer man givetvis manuellt.
Men just det med bländaren verkar man då oxå vara tvunget att ställas manuellt? Varför? Mäter inte kameran det inkommande ljuset oavsett vilket objektiv man använder?

Äh... Med några timmars distans till detta impulsköp så känner jag att jag kommer att satsa på "nya" objektiv istället... Känns bättre än att sprida pengarna på flera "halvbra lösningar" och i stället sikta på moderna smidiga objektiv...

Tack för svaren i alla fall...

[Med dessa gamla objektiv ställer man bländaren på objektivet.
Förfarandet (tycker jag) borde då vara att ställa objektivet på "full" bländraröppning och sedan låta kameran välja tid och bländare. Skärpan ställer man givetvis manuellt.]

Och för mej känns det mera naturligt att ställa in bländaren på objektivet. :)
Då är jag ändå van vid en Canon A1 sedan nästan 20 år..., för att inte tala om de modernare tillskotten till arsenalen.

bildsten skrev:
[Med dessa gamla objektiv ställer man bländaren på objektivet.
Förfarandet (tycker jag) borde då vara att ställa objektivet på "full" bländraröppning och sedan låta kameran välja tid och bländare. Skärpan ställer man givetvis manuellt.]

Och för mej känns det mera naturligt att ställa in bländaren på objektivet. :)
Då är jag ändå van vid en Canon A1 sedan nästan 20 år..., för att inte tala om de modernare tillskotten till arsenalen.

För mig är det också naturligt att ställa skärpa och bländare själv! Jag använder en hel del olika objektiv med adapter på min digitala fullformatare. Trots att autofokusmodulen är riktigt bra och snabb i min kamera så föredrar jag helt enkelt att ställa skärpan och bländaren på objektivet, det ger mig mer makt över förfarandet och faktum är att jag inte missar lika många bilder som när jag valde att förlita mig på autofokusen!
Mvh//Chasid

HAr nu provat M-42 adaptern med min fars gamla Yashinon-R 135mm 1:2.8.
Resultat över förväntan, Och framför allt så är det ju så himla kul att ratta manuellt!

Bra länk av dej Per! Där ser man ju ungefär vilka typer av objektiv som har M-42 gänga!

En till fråga i denna gamla tråd kanske?:

Av de objektiv, mod äldre med gänga, finns det olika typer av gänga eller är det m-42 på de flesta/alla objektiv med gänganslutning?

Det fanns en flock olika gängor.

Personligen begriper jag mig inte på varför man ska hänga på gamla objektiv på nya kameror. Det finns ju gamla kameror till gamla objektiv.
Vill man ställa in manuellt, av någon anledning, finns det rattar på de nya objektiven också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar