ANNONS
Annons

FC-1 eller OM40?

Produkter
(logga in för att koppla)
hej

båda kameror är väl inte dåliga i sig. Olympus har troligtvis ett bättre anbud av optik än Konica och en modernare exponeringsmätning.

Tack för svar!
Jag hittade båda två i en byrålåda och har börjat fota med Olympusen! Den är skön att fota med!

Jag kan inte påstå att jag har någon erfarenhet av Olympus OM40 men det ser ut att vara ett modernare hus. Konicas styrka var Hexanon-objektiven. Speciellt 40mm f1.8 och 50mm f1.7 är mycket skarpa. Det är kanske något utav dessa som sitter på din FC-1. Annars går de att hitta för småpengar på Tradera. Se http://www.buhla.de/Foto/Konica/eKonicaStart.html för mer info. Jag är nöjd med min FC-1.

Okej!
Det är ett Hexanonobjektiv så jag fösökte få på det på Olympuhuset, men ickesanicke. Det kanske inte ens är meningen att fungera? Jag kör nog men OM40:an, den är mycket lättare att använda tycker jag!
Tack för svar!!
Gustav

Förresten! Finns det en "winder" eller en framspolningsmotor till OM40:n?

Senast ändrad:
Det finns såväl winder med 2 bilder / sekund som motor med 5 bilder / sekund till OM40.

Winder1 har bara enkelbildframmatning, winder2 har också seriebildtagning.
Dom borde kostar kring 300 spänn, winder1 lite under, winder2 lite över det.
Motordrive1 kostar kring 1000 spänn.

Alla dom har ett mycket smidigt handtag.

Letar Du efter objektiv har jag faktiskt provat en hel del och kan ge dig några tips vad man borde köpa och undvika. Olympus har faktiskt några riktigt fina objektiv, men också några rigtiga bottenapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar