Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favoritobjektiv Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

cloapex

Aktiv medlem
Hej, men risk för att starta diskussioner som drar iväg undra jag lite kort vad ni andra har för favoitgluggar och varför?

Jag har hängt en del inne på pentaxforums.com och försökt bilda mig en uppfattnign men det är en stor djungel av objektiv.

Vidvinkel:
Nifty Fifty (50:a):
Övriga fasta:
Kort zoom:
Lång zoom:

Mina egna favoriter än så länge är:
vidvinkel : äger ej
50: Pentax SMC K 55 1,8 / Bubblare på väg i posten 'SMC Takumar 1,4/50
Kort/normal: ropat in F 35-80 (kör en chinon 30-70 2,7-3,5 manuellt på den här också)
lång: tidig F (utan smc) 70-200. (har en sigma 70-200 uc 2som jag inte är nöjd med)

Jag tar de jag har först och främst.

Vidvinkel: Jag har inte så många men av Pentax blir det nog F 17-28mm Fisheye men jag använder mest Sigma 20/1.8.

Nifty Fifty (50:a): Da 40/2.8 Limited skulle jag tro men jag vill ha ett Pentax Da* 55/1.8. Pentax Q 8.5/1.9 är smått fantastisk också!

Övriga fasta: Da* 300/4 är superskarpt, renderar fint och fungerar t o m utmärkt med Pentax Q täta lilla sensor!

Kort zoom: Jag tror det blir Pentax Q 5-15/2.8-4.5 tack vare sitt minimala format. Dock är det här mitt svagaste område.

Lång zoom: Jag kör med ett Sigma 70-200/2.8 HSM II men måste äga att Da* 60-250/4 är imponerande men tyvärr för ljussvagt och skjuter ut sig för mitt sportfotande men skulle vara grymt att bara ha med sig.

Pentax-favorit

Den absoluta favoriten är utan tvekan "pannkakan" M40mm/2,8.
Allt talar för den. Formatet, skärpan, färgerna. Fungerar också utmärkt på APS-C.

En annan favorit är en gammal hel-manuell Takumar 135mm/3,5. Fin skärpa och bra kontrast så länge man har solen i ryggen.

Den absoluta favoriten är utan tvekan "pannkakan" M40mm/2,8.
Allt talar för den. Formatet, skärpan, färgerna. Fungerar också utmärkt på APS-C.

En annan favorit är en gammal hel-manuell Takumar 135mm/3,5. Fin skärpa och bra kontrast så länge man har solen i ryggen.

Kul tror det ligger ute en M40 på tradera just nu.

Har inte testat allt för många men så här ser min lista ut...

Vidvinkel: har ej

50a: FA43 limited. Ljusstarkt i miniformat som när man får till fokus och exponering perfekt ger fantastiska bilder.

Andra fasta: M100/2.8 är en favorit. Gillar känslan i det här, det är väldigt litet men har en stor trög fokusring och känns gediget. Ger skarpa bilder och bra bokeh. Dessutom en brännvidd som jag gillar till porträtt. Om A-varianten är likadant (?) hade jag hellre haft den för att kunna köra med TTL-blixt.

Kort zoom: Sigma 18-50/2.8. Min arbetshäst. Bra till det mesta. Ger skarpa, kontrastrika bilder och 1:3 macro. Hade säkert varit lika nöjd med någon annan variant från Sigma/Tamron förstås, så länge den är f2.8.

Lång zoom: aldrig ägt.

Kul tråd.

För vidvinkel så måste det vara Pentax 28mm f/3.5, inte så snabbt men i övrigt helt fantastiskt.

50mm har jag testat ett antal och det finns ett som står ut, Pentax 50mm f/1.2. Ett riktigt bokehmonster!

Övriga fasta, Pentax 135mm f/2.5 är ett objektiv jag inte använder lika ofta, men är alltid lika imponerad då jag använder det.

Zoom använder jag inte.

Måste haka på jag med :)

Vidvinkel: da15 står utan konkurrens
Nifty Fifty (50:a): Måste bli A50/1,2 saknar annars alternativ på 50mm eller däromkring
Övriga fasta: da35/2,8 macro, perfekt på APS-C. Kanske lite snäv ibland men det är nog min favorit även fast A50:an kommer på god andraplats tack vare känsla och prestation.
Kort zoom: saknar korta zoomar
Lång zoom: da* 50-135, lite långsam fokus. Men det står också i stort sätt i alla recensioner.

Kul tråd! Man får lite känsla för vilka objektiv som är vanliga där ute i stugorna med :)

Det hänger ju egentligen ihop med vad man har haft möjlighet att prova eller äga med. Jag har svårt för allt för stora objektiv, så det är mest fasta jag har erfarenhet av.

Vidvinkel: DA 15/4
Nifty Fifty (50:a): DA 40/2.8
Övriga fasta: DA 70/2.4 (mitt favoritobjektiv av alla, används mycket!)
Kort zoom: ingen
Lång zoom: Pentax M 75-150/4 (billig och superskarp!)

Då DA70 passar mig bra (användningsområde, storlek osv) så hade det varit kul att jämföra det med ett FA77.

Inte helt lätt, men här är mina 5 stalltips:
UWA: Tamron 10-24 (mycket vidvinkel för pengarna)
Kitobjektiv: DA18-55 WR a big bang for the buck
DA Ltd: 70 mm så litet men oj för skärpa och bokeh
Macro: DFA 100WR
Tele: FA 300/2.8 (behöver en lottovinst först)

Behövs det fler? Isf. vilka?

Här är mina favoriter.

Vidvinkel: blir K15mm f3,5

50mm: får bli FA 50mm f2,8 makro hade inte DA* 55an haft så förbaskat tröttsam SDM hade jag nog valt denna, i övrigt supernice glugg.

Övriga: DA 100mm f2,8 macron är trevlig likaså FA* 85mm f1,4

Kort zoom: FA* 28-70mm f2,8 Tycker den utklassar DA varianterna på samtliga punkter förrutom då vädertätningen som man saknar ibland.

Lång zoom: FA* 80-200 f2,8 ett riktigt as att bära på men oj oj oj vad den presterar, är tillsammans med mitt 300mm det bästa objektivet jag äger.

Inte helt lätt, men här är mina 5 stalltips:
UWA: Tamron 10-24 (mycket vidvinkel för pengarna)
Kitobjektiv: DA18-55 WR a big bang for the buck
DA Ltd: 70 mm så litet men oj för skärpa och bokeh
Macro: DFA 100WR
Tele: FA 300/2.8 (behöver en lottovinst först)

Behövs det fler? Isf. vilka?

Oj, glömde ju M42orna;
SMC Takumar: 50mm/1,4 och 55mm/1,8

Och K55/1,8 samt M40/2,8

Och .... nej, nu fick jag LBA igen! Ni måste sluta skriva om Pentax objektiv! ;-)

Vidvinkel: A 15/3.5, A 20/2.8, FA* 24/2, FA 31/1.8
Normal: K50/1.2, Zeiss Planar 50/1.4
Tele: FA* 85/1.4, FA 100/2.8 macro, Leica Elmarit 180/2.8, A 300/4
(Please bring me the Pentax Full Frame!)

Enda zoomen jag har är en Tamron 24-135 men jag använder mest en Canon G15 nuförtiden till resor och sånt.

Vidvinkel: DA 15mm/F4 Limited
Nifty Fifty: A 50mm/F1.2 Special
Övriga fasta: DA 21mm/F3.2 Limited (min allround-favorit)
Kort zoom: ogillar zoomar men det finns faktiskt en som är outstanding (se nedan)
Lång zoom: DA* 50-135mm/F2.8

Vidvinkel: DA 15 99% av fallen. DA 14 är för stor, och inte lika skarp. Iofs ett bländarsteg snabbare, men sällan det behövs.

Nifty Fifty (50:a): 55/1.4 är fantastiskt, men FA 50/1.4 är oftare med p.g.a. mycket mindre format.

Övriga fasta: DA 35 Macro Limited. Mer universellt objektiv är svårt att hitta. Superskarpt, litet och makro. Da* 200 är skarp och litet och smidigt. Ligger ofta med i kameraväskan. Om 18-135 är med så blir det DA* 300 istället då skillnaden mellan 135 och 200 är för liten för släpet i de flesta fall.

Kort zoom: 18-135
Lång zoom: 18-135. Över det blir det DA* 300. Behovet av längre zoomar känns begränsat. Skall man över 135 så handlar det oftast om så mycket brännvidd som möjligt (fåglar, sälar, planeter). Använder en Sigma 150-500 också, men nästan bara på 500-läget. Skulle köpt den fasta 500an om den inte vore så dyr i förhållande till zoomen.

Pirater

Hittade den här gamla tråden. En trevlig sak med Pentax är bildstabiliseringen i kamerahuset. För det mesta känner den igen linsen annars kan man ställa in rätt brännvidd manuellt.

I nutid kör jag K5 och på den sitter oftast ett Sigma 18-50 2,8 zoom. Det verkar finnas en del variation mellan exemplar, mitt är bra. Så då det blåste ner från ett bord ner på betong lät jag laga det i st f att leta nytt. Kameraservice i Kungsör gjorde ett bra jobb. Linsen blev minst lika fin som ny.

För tele blir det ofta Sigma 100-300 f 4. Jag hinner inte med flygande fågel men annars fungerar det bra. Först blev jag lite besviken på skärpan, men sen jag tog av UV-filtret blev det lika skarpt som alla hade sagt. "Tack sharp".

Åt andra hållet använder jag oftast Pentax fisheyezoom 10-17. Tecknar runda former (regnbågar!) runda men raka saker i bildkant blir ju krokiga. Med CS6 kan sånt rätas upp om man vill. Har ett Sigma 10-20 också, OK men inte outstanding.

Har en 77 mm som är jättefin, ibland lämnar jag andra linser hemma och kör bara den.

Själv har jag inte haft så mycket pengar att lägga på utrustning vilket inneburit att jag har köpt en hel del begagnat och äldre grejor. Byggkvalitén på äldre objektiv, framförallt Takumar-serien är en fröjd att använda och jag tar i större utsträckning med mig min K-5:a med ett litet fast objektiv på än med en zoom.

Så uppdaterar min egen lista över mest använda objektiv:
Fasta
Vivitar 28/F2 (Komine Close Focusing) /
Carl Zeis Jena Flektogon 35/2.4
SMC Takumar 50/1.4 / Pentax F 50/1.7 Helios 44-3 (58/2) Macro Takumar 50/F4
Pentax M 85/2
SMC Takumar 105/2.8
Pentax "K" 135/2.5

Zoomar:
Pentax F 70-200
Pentax F 35-70 3-5-4,5

Tar minst 90% av mina bilder med någon av...

DA35Ltd f2.8 Macro
FA50 f1.4
Sigma Super Wide II AF 24mm f2.8
Lester Dine 105mm f2.8 Macro

I ungefär den ordningen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar