Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fattning - Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

swanphotos

Medlem
Fick nyligen ett objektiv av en släkting, 24-105mm F4 DG, och efter lite Googlande kan jag fortfarande inte förstå hur jag ska veta om det är Canon- eller Nikon-fattning på objektivet? Hur vet man det?

Om det är det objektiv jag tror (ett Sigma-objektiv) så kan det även vara Sony-fattning eller Sigma-fattning. Hur ser fattningen ut? Lägg in en bild här!

Om det är det objektiv jag tror (ett Sigma-objektiv) så kan det även vara Sony-fattning. Hur ser fattningen ut? Lägg in en bild här!
Till Canon EF, Nikon F och Sigma SA så har objektivet stabilisering, så står det inte OS på det så är det till Sony A.

Jag har ett baklock från Sigma som jag fått med ett Nikon-objektiv och på det står det att det är till Nikon, så baklocket kan vara en annan ledtråd.

Till Canon EF, Nikon F och Sigma SA så har objektivet stabilisering, så står det inte OS på det så är det till Sony A.

Jag har ett baklock från Sigma som jag fått med ett Nikon-objektiv och på det står det att det är till Nikon, så baklocket kan vara en annan ledtråd.

Det stämmer, efter ett visst datum förmodligen, men jag vet bara inte vilket. Det finns faktiskt äldre Sigma för Sony A som har OS-stabilisering! Mitt gamla 150-500mm är ett sådant och det finns säkert fler.

Jag tror att det bara finns ett Sigma-objektiv som stämmer in på Linneas beskrivning. Om det är det objektivet så har det, som Martin påpekade, inte bildstabilisering när det har fattning för Sony.

Det är ett Sigma, glömde skriva det i beskrivningen

Bilagor

• IMG-1009.jpg
    IMG-1009.jpg
    1.3 MB · Visningar: 64
  • IMG-1008.jpg
    IMG-1008.jpg
    1.4 MB · Visningar: 63
Hej, jag har inte samma objektiv men väl ett Sigma med fattnig för Canon och när jag jämför så ser fattningen lika ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar