Annons

Fattig student, hjälp att komma igång?

Produkter
(logga in för att koppla)

chengan

Medlem
Halloj!
Jag en fattig student och däför har jag ingen Digital Systemkamera, utan bara en 5 megapixel Digitalkamera.
Men man måste ju börja någonstans :)

Jag har fotat min flickvän en del, vilket har gått ganska bra.
Snart ska jag fota henne och en kompis tillsammans, vilket jag aldrig har gjort förut.
Kan någon ge mig lite tips på hur jag ska göra för att få några fina "kompis-bilder"?

Jag vill lära mig mera om Porträtt/Modell-fotografering, men som fattig student får man börja exprimentiera lite själv.
Hur ska jag göra för att lära mig själv, finns det några böker eller något som ni kan rekomendera?

Här är lite bilder jag har tagit hittils:
Bild1
Bild2
Bild3

Billigast bode bygglampor på Clas Olson vara, 2 st 500 w Halogen kan vara en start, samt två frigolitskivor att studsa ljuset på så det blir lite mjukare. Blir ca 300 spänn.

Började själv med såna bygglampor och det fungerar hyfsat för att komma igång med enkel ljussättning.
Dock tror man att 1000w ska ge väldigt mycket ljus, men kameran tycker inte det. För att få hyfsade värden med tider och ISO och bländare, gör blixtar ett strålande jobb. Och inte blir det varmt heller.

Så småningom kolla www.kaffebrus.com som har billiga blixtpaket.

Utnyttja det naturliga befintliga ljuset så mycket du kan.

Ljus från fönster är ofta bra vid porträtt.
Man kan "lätta upp" skuggorna i ansiktet med en reflexskärm.

En skrivbordslampa kan också lätta upp skuggor men då får man "blandljus". Lampor har annan färg än dagsljus så fönster i kombination med lampor lämpar sig för svarvitt knappast för färg.

Uttryck, poser och kontakt med modellen är oftast viktigare än själva tekniken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar