ANNONS
Annons

Fattas det f tal på min kamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Måste kolla med sakkunskapen om jag fattat fel eller om minnet pajat ur helt för något stämmer inte känns det som.

På min gamla systemare Pentax ME Super som jag oftast körde i läget bländarstyrd tidsautomatik så kunde jag välja bländare från 1,8 till 22 skiftade lite på olika objektiv men i princip så.

Men när jag kikade på samma läge på min nuvarande digitalkamera en Fujifilm Finepix S5000 så har den ett A läge som jag tänkte använda lite mera efter tips från medlem här (tack för det) men när jag kollar på inställningarna så kan jag bara välja f tal mellan 2,8 - 8!! ISO 200 har kameran valt själv vad jag förstår.

Det känns lite mageert med så få bländarsteg eller är inte skillnaderna samma som på analog systemkamera??

Räknas det där som en systemkamera? Du har iaf annan optik nu :)

Tror inte det kan inte byta objektiv så den räknas nog som kompakt skulle jag tro, även om denna modell med olika modellnummer finns med under både kompakt och system kategorin i Rescensionsdelen så jag blir lite osäker.

Vad skiljer på optiken nu då?

Måste kolla med sakkunskapen om jag fattat fel eller om minnet pajat ur helt för något stämmer inte känns det som.

På min gamla systemare Pentax ME Super som jag oftast körde i läget bländarstyrd tidsautomatik så kunde jag välja bländare från 1,8 till 22 skiftade lite på olika objektiv men i princip så.

Men när jag kikade på samma läge på min nuvarande digitalkamera en Fujifilm Finepix S5000 så har den ett A läge som jag tänkte använda lite mera efter tips från medlem här (tack för det) men när jag kollar på inställningarna så kan jag bara välja f tal mellan 2,8 - 8!! ISO 200 har kameran valt själv vad jag förstår.

Det känns lite mageert med så få bländarsteg eller är inte skillnaderna samma som på analog systemkamera??

1. Den kamera du har kan knappast räknas som en systemkamera även om den ser ut som en sådan då den har fast optik.

2. Att minsta bländaren är 8 är inget unikt. Det är snarare det vanliga när det gäller kompakter och långzoomare, som din. Hade en tid en långzomomare av annat fabrikat och det precis samma sak där. Om det var riktigt ljust så blev de bländare 8 som gällde och tid samt ISO därefter. Visst kan det kännas magert men så är det tyvärr.

Det finns till och med kompaktkameror där autofokusen väljer mellan ett fåtal avståndszoner och överlåter "fininställningen" till skärpedjupet.

Dessa saker var klart bidragande till att jag skaffade mig en systemkamera. Inte mycket större än långzoomaren men så mycket mer kompetent som kamera. Och absolut inte krångligare att jobba med. Och snabbare i reaktionen.

Hej Bo :)

Sensorn på den kameran du köpt är väldigt liten jämfört med sensorn (negativet) i din gamla analoga kamera. Du behöver inga fler bländartal på en kamera med så liten sensor eftersom skärpedjupet blir oändligt redan på bl. 5,6.

Tror inte heller den kamera du köpt går att räkna som systemkamera.

Lär dig din kameras begränsningar och jobba dig förbi dessa med kreativa lösningar.. eller köp en annan :)

Lycka till!

Dessutom, observera att du inte kan jämföra f-värdena rakt av. En bländare 2.8 ger ett väsentligt större skärpedjup på en kompakt/långzoom än vad det ger på en systemkamera.

Ibland kan det vara en fördel - t ex makrofotografering, men för det mesta känns det nog som en nackdel då det är svårt att nå en oskarp bakgrund på t ex porträtt och andra motiv man vill isolera.

Mvh
Anders

Edit: Där var man allt långsam på sändknappen! :)

Tackar för tips och info, då har det klarnat lite hade ju inte såna saker med i tankarna när jag köpte den utan har mest kört den på Auto men tänkte nu börja mixtra lite mera för att få ut mera av kameran.

Jag får göra det bästa av det med den jag har och tänka till mera inför nästa kamera som blir en digital systemare (se gärna min tråd (Stativ och kamera för marint bruk) och ge mig tips på vettiga grejor för framtida behov.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar