Annons

Fattar inte hur man tar bild med blixt (Nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)

anders2010

Medlem
Hej,
jag antar att den här frågan har ett riktigt enkelt svar som också kommer att vara riktigt pinsamt för mig, men jag har kört fast. Hoppas att någon vänlig själ kan förbarma sig över mig och peka mig i rätt riktning.

Frågan:
Efter att ha monterat på min nya blixt Dörr DAF 42 Power Zoom på min Nikon D300 undrar jag nu hur man gör för att blixten skall blixtra när man trycker på avtryckaren.

Vad som händer istället för att blixten utlöses
Jag monterar blixten på kameran enligt instruktion och skruvar åt så att den sitter säkert. Efter det sätter jag på kameran och sedan blixten som har helt nya batterier i. Jag väljer A-programmet och sätter vitbalansen på "blixt", riktar kameran på ett motiv, trycker ner till hälften varvid kameran fokuserar. Jag hör blixten ladda upp och försöker då ta en bild genom att trycka av. Ingen händer!

Vad är kollat?
Blixten har helt nya batterier i. Det funkar att utlösa den separat med READY/TEST-knappen. Kameran funkar och man ser blixtsymbolen i sökaren. Blixtsymbolen i sökaren blinkar. (Kan detta vara ett tecken på ett fel?)... och ja, det är en blixt avsedd för Nikon-kameror.

Hur van kameranvändare är jag?
Detta är min andra systemkamera. Har haft Nikon D70s och sedan denna från det att den kom ut. Ser mig som en relativt van användare. Detta är dock första gången med en blixt, som kanske märks. ;-)

Någon som kan hjäpa en nybörjare?

Tack på förhand!/Anders
 
Du mÅste ju tala om för kameran att den ska utlösa blixten. Plåta i en mörk miljö med autoläget.
På PSAM- lägena: håll in blixtknappen och vrid kommanoratten till den visar att blixten är på. När blixtsymbolen blinkar talar den bara om att den behöver hjälp av blixten för att inte riskera att bilderna blir oskarpa p g à skakningsoskärpa p g à för lång slutartid.
Att ställa vibalansen på blixt aktiverar inte blixten utan ställer bara vitbalansen i ett läge som är lämpligt vid blixtfotografering
 
Senast ändrad:
Tack för tipset,
jag glömde tillägga att jag har genomfört steget att välja blixtläge. Har testat samtliga blixtlägen för säkerhets skull (front curtain, red-eye reduction,.. slow, rear), men utan framgång.

Med RTFM (Read The Fucking Manual!) antar jag att du avser sidan 171 - 175 i Nikon D300-manualen (http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dslr/D300_en.pdf). Det avsnittet täcker blixtfotografi och det har jag också läst. Borde kanske nämnt det. Även blixtens manual har jag kollat.

Ett tag tänkte jag att det kanske inte var ordentlig kontakt mellan kamera och blixt, men den verkar fatta att jag ahr ett 50mm-objektiv på kameran och i övrigt beter sig blixten ungefär som jag föreställer mig att den skall göra när allt fungerar.

Jag får testa vidare. Det är säkert något jättedumt.

Alla tips mottages naturligtvis tacksammast.

MVH/Anders
 
Har du låtit den ladda upp till ready-lampan lyser? Står slaveomkopplaren på off? Har du valt TTL med mode-knappen? Fungerar det om du väljer M med mode-knappen? Om du sätter kameran på P väljer kameran då en 60-del som slutartid? Det skulle i så fall betyda att kameran åtminstone känner igen blixten. Zoomar blixten om du zoomar med objektivet?

En dum fråga: Det är väl en Dörr-blixt för Nikon?

/M
 
Löst!

Melker, du var det lite på spåret och svaren på alla dina frågor är ja, utom "Zoomar den om du zoomar?". Jag har ett fixt 35mm objektiv påskruvat (Nikkor AF-S 35mm 1:1.8G). Det visade sig att blixten inte fattade vad den skulle göra då. Man kan ställa om till manuell zoom och sedan stega sig fram till 35mm på blixten, vilket gjorde att allting började fungera.

Jag hade nog trott att det skulle vara lite mer automatiskt, men nu när jag vet, så kan jag agera efter det.

Tack för hjälpen!

MVH/Anders
 
Tack för tipset,
jag glömde tillägga att jag har genomfört steget att välja blixtläge. Har testat samtliga blixtlägen för säkerhets skull (front curtain, red-eye reduction,.. slow, rear), men utan framgång.

Med RTFM (Read The Fucking Manual!) antar jag att du avser sidan 171 - 175 i Nikon D300-manualen (http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/dslr/D300_en.pdf). Det avsnittet täcker blixtfotografi och det har jag också läst. Borde kanske nämnt det. Även blixtens manual har jag kollat.

Ett tag tänkte jag att det kanske inte var ordentlig kontakt mellan kamera och blixt, men den verkar fatta att jag ahr ett 50mm-objektiv på kameran och i övrigt beter sig blixten ungefär som jag föreställer mig att den skall göra när allt fungerar.

Jag får testa vidare. Det är säkert något jättedumt.

Alla tips mottages naturligtvis tacksammast.

MVH/Anders

Oooops!
Jag var lite snabb där och plockade bort det sär med RTFM innan jag han läsa din motreplik. Jag ber om ursäkt för min lite bitska ton där.
Det låt som om du trodde att kameran beordrade fram blixten när du valt blixt som vitbalansläge.
Kul att det löste sig. Lågg ut lite bilder så att vi får se vad din blixt kan åstadkomma nu när den funkar!!!
/Roger
 
Slutartiden? Med för kort slutartid så utlöses inte blixten. Vet inte vad gränsen är för din kamera, men 1/90 ska absolut fungera. Prova snabbare slutare och se när den inte utlöses. Oftast vill man ha så kort slutartid som möjligt, även om en längre slutartid kan ge mer liv i bilderna och du får in mer ljus från det "verkliga" ljuset i bilden.

På DAF42:an kan du även flippa om den ska vara slav eller ej. Är den slav så utlöses den inte på det här sättet.
 
:)

Ingen fara! Tyckte nog att det var lite väl hårt, men samtidigt så får man ju inte vara överdrivet känslig när man ställer nybörjarfrågor på internet.

Tack för att du följde upp! Det känns såklart mycket bättre och i mina ögon blev du plötsligen en mycket trevligare person som faktiskt var den förste att svara och som sedan kom tillbaka och kollade att man inte tagit för illa vid sig.

Fina blixbilder lär nog dröja. Jag är helt rudis på blixt och belysning. Har bara vana av utomhusbilder i naturen.

Tack!

Oooops!
Jag var lite snabb där och plockade bort det sär med RTFM innan jag han läsa din motreplik. Jag ber om ursäkt för min lite bitska ton där.
Det låt som om du trodde att kameran beordrade fram blixten när du valt blixt som vitbalansläge.
Kul att det löste sig. Lågg ut lite bilder så att vi får se vad din blixt kan åstadkomma nu när den funkar!!!
/Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.