Annons

Fasta objektiv slut...

Produkter
(logga in för att koppla)

emiltava

Medlem
Jag börjar se att Nikons fasta gluggar börjar ta slut i affärerna... Har de ökat i popularitet? Har Nikon inte hängt med eller är det så att det är saker på gång? De har ju inte uppdaterats på 10-15 år. kan det vara så att de ska få internfokus? I och med d40 och d40x...

Vad tror ni?
 
det är ju extremt trevligt att fota med fasta gluggar! så befriande att slippa fundera på att zooma :) (sen att man funderar på om man kanske skulle byta objektiv är ju en annan femma :p)

ett 50/1.4 AF-S hade jag helt klart övervägt att köpa, får hoppas att nikon presenterar uppdaterade fasta objektiv inom en snar framtid.
 
Har en känsla av att alla ovan nämnda gluggar slutats produceras för länge sedan men funnits på lager trots det. Även 80-400 alltså. Nikon (och Canon) brukar bara producera ett givet antal produkter i sina produktionslinjer för att sedan gå över till en annan produkt. Tex Canon T90 producerades bara under några få månader trots att den såldes under fem sex år. Nikons trevliga AF-28mm f1,4 är ett annat exempel. Den försvann från listorna först under förra året men slutades produceras för länge sedan...........

Tror att det kommer efterträdare snart.....Det har ju blivit ett rejält uppsving i antalet försålda enheter under de senaste åren och med ett ökat krav från användarna på kvalitetsoptik. Och ju mer vi köper av de gamla och samtidigt skriker högt om våra krav så kanske de kommer.........En 80-400AF-S vore ju rätt trevligt. En AF-S 50 saknar jag däremot inte speciellt mycket men en riktigt bra fast 50:a f1,4 vore desto bättre.......Mitt eget ex suger riktigt illa.......
 
Senast ändrad:
En fördel med att sälja många prispressade kamerahus, är ju den enorma eftermarknad som öppnar sig för inte lika prispressade objektiv! Dumt då om man inte har något att sälja.
 
Kollar man på prisjakt så finns det några som har den hemma. I eropa hittar jag ännu fler. SÅ visst går det nog att hitta et om man bara letar lite :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.