Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fasta objektiv eller zoomobjektiv till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas.akesson

Aktiv medlem
Har nu bestämt mig för att köpa en Canon 6D och har idag ett 50 mm 1,8 och ett 35 mm 2.0 och även ett 70-300 IS. Jag tänker ett jag på sikt ska byta till ett 50 mm 1,4 och ett 70-200 L-objektiv i framtiden.

Frågan är vad ska jag satsa på nu? En tanke är ett fast 24 mm och ett fast 85 mm eller ett 24-105 L4 IS. Andra förslag!?

Jag gillar att fotografer landskap, arkitektur, porträtt och makro. Gör även en del produktfotografering.

Objektiv till canon

Har nu bestämt mig för att köpa en Canon 6D och har idag ett 50 mm 1,8 och ett 35 mm 2.0 och även ett 70-300 IS. Jag tänker ett jag på sikt ska byta till ett 50 mm 1,4 och ett 70-200 L-objektiv i framtiden.

Frågan är vad ska jag satsa på nu? En tanke är ett fast 24 mm och ett fast 85 mm eller ett 24-105 L4 IS. Andra förslag!?

Jag gillar att fotografer landskap, arkitektur, porträtt och makro. Gör även en del produktfotografering.

Hej Jonas! Jag har ett 70-200 f:4 L IS USM + extender 1,4. Mackro , Tamron 90mm f:2,8 SP DI. Det är objektiv jag är nöjd med. 50mm 1,4an. är jag inte lika imponerad av, men det är bara min erfarenhet av objektiven

Makro

Om du vill fota makro så borde du köpa ett makroobjektiv. Alla är bra men välj ett som kompletterar dina nuvarande brännviddsmässigt - makroobjektiv fungerar bra som "vanligt" objektiv också. Om plånboken tillåter det så ser det ju ut som om ett 90 - 100 mm makro skulle passa väl in. Canons 100 mm makro med IS lär vara snorskarpt och fungerar ju perfekt med IS som kort tele.

Ett bra val med 6D:n, tycker jag! Har den själv och är mycket nöjd med vad den presterar och hur den är att hantera.

Sedan har jag flera av dem objektiv som nämns här i tråden; Canon 35/2.0, Tamron 90/2.8 Macro (dock inte den senaste versionen) samt Canon 70-200/4L USM. Telezoomen nybeställde jag faktiskt för mindre än en halvtimme sedan! :) Men jag har haft detta objektiv i min ägo även på den "analoga tiden" och minns att jag var mycket nöjd med optiken i det då. Både Tamronet och telezoomen kan absolut rekommenderas. Även 35/2 är fin för pengarna, men den behöver ju inte rekommenderas eftersom du redan har den gluggen.. ;-)

Vad menar du med "macro"? Inkluderar det insekter och dylikt? För något att tänka på är att med ett 90 mm macro måste man komma ganska nära och att man därför riskerar att skrämma iväg insekter man vill fotografera. En längre brännvidd med macro som gör att du får ett större arbetsavstånd är därför att föredra i det fallet. Annars är Tamron 90/2.8 Macro ett fint och skarpt objektiv som ju även fungerar finfint till porträtt som du också verkar vara intresserad av.

Ifall det inte är "macro" i sin renaste betydelse som du är intresserad av utan mer utsnitt eller blommor med suddig bakgrund så är 70-200:at ett användbart objektiv för detta. Det fungerar dessutom väldigt bra till porträtt och landskap. Objektivet (non IS-varianten) är inte speciellt svårt att få tag på begagnat och det är som jag ser det mycket prisvärt vid nyköp.

Jag har också ägt ett fast Canon 24/2.8 för några år sedan och det är en trevlig vidvinkel för landskap, även om min personliga favoritbrännvidd för denna typen av bilder är 35 mm. Fasta objektiv är vad jag själv mestadels har fotograferat landskap och natur med..mest pga att de blir lättare att bära omkring på ute i naturen. En 6D med ett monterat 35/2.0 eller Tamron 90/2.8 blir relativt kompakt och väger ju heller "i princip ingenting". Men zoomobjektiv är många gånger mycket praktiska. Vet inte hur många gånger jag har hamnat i situationer där jag skulle vilja flytta mig en aning närmare eller längre ifrån motivet men inte har kunnat det av olika skäl; t.ex. när man har stått på en stor sten och inte vill få med något i förgrunden eller när man har stått vid en åkant och inte vill kliva i vattnet.

För att besvara din fråga angående fasta eller zoomobjektiv till Canon så är mitt svar att det ena inte utesluter det andra! Har man möjlighet att kombinera fasta objektiv med zoomobjektiv så är inte det helt fel. Min egen framtida uppsättning är t.ex. tänkt att se ut som följer:

Canon EOS 6D (2 st)
24-70/4L IS USM
70-200/4L USM
35/2.0
40/2.8
90/2.8 Macro 1:1

Alltså en blandning av fasta gluggar och zoomar som man kan kombinera på olika sätt. Vid landskap-/naturfoto kan 24-70:an vara monterad på ena 6D:n och 70-200:at på den andra 6D:n. Tyngre och klumpigare än fasta alternativ, men å andra sidan blir det klart kompaktare och lättare än med f/2.8-zoomar. Dessutom mer flexibelt och smidigare än med fasta brännvidder vid den här typen av bildskapande.

Vid resa kan man enbart använda sig av 24-70:an, behöver man mer ljusstyrka kan man köra med 35/2:0 + 90/2.8 Macro, vill man ta porträtt kan man välja antingen 90/2.8 eller 70-200:at..och för extrema närbilder är 90/2.8 Macro lämplig att använda. Känner man för att ge sig ut på stan med en förhållandevis kompakt och lätt utrustning monterar man bara på sitt fasta, lilla 40/2.8 pannkaks-objektiv som är väldigt allround och presterar bra optiskt. Dessutom är 40mm egentligen en mer normal brännvidd än 50mm eftersom våra ögon sägs se en brännvidd runt 43mm.

Jag vet inte ifall du blir så mycket klokare av mitt inlägg, men för att summera det hela så är i alla fall mitt råd att blanda fasta gluggar med zoomobjektiv om du har möjlighet till det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar