Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fasta objektiv - 50mm f/1.8 + SB-600/SB-800 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnPark

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv som jag framförallt ska använda för inomhusfotografering av t.ex. människor, förhållanden med ganska lite ljus.
Därför vill jag ha ett objektiv som kan ta in mycket ljus.

Så jag har tittat på en 50mm nikkor f/1.8 och inte f/1.4 eftersom prisskillnaden var ganska stor. Jag har även kollat på blixtar eftersom jag kan använda ett standard objektiv i dåliga ljusförhållanden.

Så jag undrar om det skulle vara bättre att ENDAST köpa en 50mm f/1.8 eller 50mm f/1.8 + SB-600? Eller kanske bara en SB-800?

Jag använder Nikon D70s med en 28-105mm f/3.5-4.5.

Tack!
 
En blixt är nog mer allround än ett ljusstarkt objektiv. Med det sagt så är ju jag en befintligt ljus fanatiker och skulle alla dagar välja en ljusstark glugg framför en blixt...Men det ultimata är givetvis båda.

Vidare är ju 50mm ganska "långt" inomhus vilket gör att blixten kanske ger fler bilder då du kan använda den ihop med din zoom istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.