Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fasta eller zoomobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnjungfrun

Aktiv medlem
står i valet och kvalet... skall byta upp mig till en Eos 40D och behöver två nya objektiv men kan inte bestämma mig för fasta objektiv eller zoomar.
 
En av varje? Prova ut respektive i fotobutik. JAG fattar alla objektivbeslut på botten av bassängen i badhuset. Viktlösheten där nere ger mig det rätta lugnet så jag kan inse mina innersta objektivbehov. ;)

Bara du vet vilka brännvidder du föredrar. Kanske är det lätt att bli lat om man använder zoomobjektiv. Jag tänker mer aktivt på kompositioner och vinklar med ett fast, bra att ha i åtanke.
 
Senast ändrad:
Det är bara du själv som kan svara på det, jag föredrar helt klart zoom. Jag ser igen vettig anledning att nöja sig med en brännvidd när man kan få många i samma objektiv.

Medans andra tycker att zoom mest ställer till bekymmer. Det är till stora delar en smakfråga.
Om du är ute efter ett bra makroobjektiv är väl fasta objektiv enda rimliga alternativet dock.
 
Det finns vettiga anledningar att köpa fasta gluggar.
Har man höga krav på optisk kvalitet så är fast optik oftast betydligt bättre vid just den brännvidden än zoom optik för samma pris(stating the obvious). Alltså mer prisvärt.

Så vet du att du helst av allt vill kunna ta fina porträtt runt 50mm så står valet mellan fast optik kontra en mycket dyr zoom.

vid mindre hus än 40d är det också en smidig kombination.(olympus 420+25mm, pentax K-M +Da35 etc.)
Tycker du att kvaliten hos en schysst normalzoom är helt ok vid dina favoritbrännvidder then zoom it is.Bara du kan avgöra det.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte svaret är så enkelt.
Det finns mycket skarpa zoomar av hög mekanisk kvalitét till bra priser som mycket väl kan konkurera i pris med fasta 50mm.

Visst, 50/1.8 är klart billigare men oxå mekaniskt mycket sämre. Med sigmas 18-50/2.8 får man dessutom en bra vidvinkel, en bra kort tele och tillgång till bra makromöjligheter.

I mina ögon är zoomen långt mycket mer prisvärd.

Möjligen skulle Canon EF 50/1,4 USM vara intressant, men då är priset det samma som för zoomen.

Sen finns även knivskarpa Tamron 28-75/2.8 till ett lägre pris, som oxå har bra makromöjligheter.
 
Senast ändrad:
Vilket brännviddsomfång vill du täcka in och vad villdu använda de nya gluggarna till? Normalzoom, vidvinkel, tele, porträtt, macro?

Liksom några av de tidigare inläggen (och utan att veta svaret på frågan ovan) så tycker jag att en (normal-)zoom och ett snabbt fast kan vara en vettig kombination.

Det finns vettiga anledningar att köpa fasta gluggar.

Kanske inte i normalzooms-segmentet, men från Canon finns ju t.ex. ingen telezoom över 400mm. Men det är ju lite mer akademiskt (och ffa dyrt)
 
Ok, först av allt så är jag en glad amatör,ingen "prisguru".
Det jag syftade till med "bra optisk" var att oftast (engligt dom recensioner jag läst) så är fast optik ljusstarkare än zoomoptik (för samma pris till och med??), dessutom alltid relativt skarp.

Medan detsamma inte kan garanteras vid just den brännvidden för zoomoptik.Därför så kan det vara ett säkrare/bättre alternativ om man vet med sig att man föredrar/prioriterar hög kvalitet för just den brännvidden.Sen om den extra ljusstyrkan inte spelar så stor roll i praktiken är en smakfråga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.