Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast VS Zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Åsah

Medlem
Hej!

Har börjat fota seriöst det senaste halvåret och har börjat försöka kika lite på objektivdjungeln. Jag är än så länge helt vilse och behöver lite hjälp. Min far fotade massvis under 80-talet och så att då var det stor skillnad på fasta och Zoomobjektiv. Ville man ha ett Zoomobjektiv blev det lite på bekostnad av kvalitén. Stämmer detta fortfarande?
Jag har en Konica Minolta Dynax 5D med tillhörande 18-70objektiv och ska nu införskaffa mitt andra objektiv. Vad ska jag satsa på. Har någon ett bra tips på ett kanonobjektiv till hyfsat pris? Jag vill gärna fota macrobilder. Jag letar också generellt efter ett bättre "vanligt" objektiv då jag tycker det jag har idag bara är lagom bra.

Vänliga hälsningar

Åsa Henriksson

Zoomobjektiv är alltid lite av en kompromiss. Det brukar oftast vara någonstans i omfånget som det presterar lite mindre bra, eller till och med dåligt. Dagens zoomar är dock mycket bra och i praktiken så är det eg bara distortion och motljusegenskaper som brukar vara märkbart sämre, iaf om man håller sig undan från de allra billigaste zoomarna, men det varierar ju såklart från fall till fall.

För just makrobilder finns det dock mer eller mindre bara ett alternativ och det är fasta objektiv. Jag har tex ett Tamron 90/2.8 Macro som jag är mycket nöjd med, men det finns såklart andra alternativ åxå. Det finns massor med trådar om makroobjektiv, så om du gör en sökning så hittar du massa bra info.

Jag vet inte om Tamrons 17-50/2.8 finns för Konica-Minolta-fattning, annars kan det vara en vettig ersättare till din 18-70. K-Ms 18-70 ska dock vara rätt bra, vad jag hört.

KM's 18-70 är ganska bra ja, för att vara nästan gratis i kit.
Som normalzoom finns t.ex. Sigma 17-70/2.8-4, Tamron 17-50/2.8, Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 28-75/2.8

Du får antingen lite mer vidvinkel eller lite mer tele, 17-70 är en kompromiss där du förlorar ljusstyrka med får med både vidvinkeln och telet.

Sen macro, där finns som sagt t.ex. Tamron 90/2.8 eller sigmas motsvarande, Orginal från Sony/KM kostar lite mer.

En billigt och bra macrolösning kan annars vara en 50mm 1.7 med mellanringar, fungerar bra för macrofoto + att 50mm 1.7 är bra till väldigt mycket annat med.

Många tack..

...för att ni tog er tid att svara. Nu har jag en jättebra utgångspunkt i mitt letande. Jag fick precis de svar jag efterfrågade. Jag är ödmjukt tacksam!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar