Mattias Andersson
Aktiv medlem
Vilken fast vidvinkel skulle ni köpa till D80??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jonasy skrev:
Varför fast? Enda som ger vettig vidvinkel är Nikons 14mm. Fast den kostar samma som 14-24 och är dessutom sämre ...
Vill du ha rejäl vidvinkel, köp Sigmas 10-20 eller Tokinas 12-24 (11-16 om du har råd).
Mattias Andersson skrev:
Saknar verkligen en ersättare inom Nikon för min gamla Konica TC tillsammans med 40/1,8.... Längesedan jag hade så kul som med den combon...
Danlo skrev:
Nikkor Ais 24mm/2.0 Kolla Ebay! Den har dock inte AF.
Enicar skrev:
Jag tycker du ska förklara vad du anser vara vidvinkel. Om du på din D80 nöjer dig med en bildvinkel som motsvarar 40mm på din Konica TC så borde det finnas ett antal objektiv på c:a 20 - 28mm
EDIT
OBS jag är Canonägare och har inte någon bra koll på Nikonobjektiv men tror i alla fall att nåt i det området kan nog någon Nikonist rekommendera.
Då blev väl urvalet plötsligt mindre.Mattias Andersson skrev:
Det jag söker är väl nåt som motsvarar 28mm, ev runt 35-40 om det rör sig om ett riktigt smidigt s.k. pankakslins...
Mattias Andersson skrev:
Anledningen till att jag vill ha fast optik är att jag skulle försköa utvecklas som fotograf, lite samma tanke som jag har med att gå tillbaka till analogt ett tag. Man får liksom tänka ett par steg extra, liksom....
Saknar verkligen en ersättare inom Nikon för min gamla Konica TC tillsammans med 40/1,8.... Längesedan jag hade så kul som med den combon...
lumor_ skrev:
Jag har inte förstått det där resonemanget om att det skulle vara mer utvecklande för t ex bildseendet att begränsa sina möjligheter. Visst någon gång ibland kanske man tvingas ta en bild med en brännvidd som är långt ifrån vad man hade valt med zoomen och ser att det funkade fint men det räcker nog att göra den upptäckten en eller ett par gånger för att man ska lära sig att det kan vara en god idé att testa många olika brännvidder och vinklar på samma motiv. När man lärt sig det är avsaknaden av zoommöjlighet bara begränsande.
Sedan, när man behärskar fotografi mycket bra, kan jag tänka mig att det kan vara en rolig utmaning att begränsa utrustningen, som dogma syftar till, men då föreställer jag mig att det är just för utmaningen man gör det, inte för att få bättre bilder eller lära sig något.)
Jag kan ha helt fel i mitt resonemang. Om det är någon som tycker att de utvecklats av att begränsa utrustningen eller försvåra omständigheterna genom t ex fast optik eller analog kamera får du gärna berätta för mig hur du upplevde processen, det vore intressant att förstå sig på det.
Zooma lugnt...![]()