Annons

Fast vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

tookie

Medlem
Hej!

Jag är ute efter en fast vidvinkel till min canon 20d. Just nu har jag bara ett 50mm 1.8 och det känns rätt så begränsande framförallt inomhus. Så mer vidvinkel är det jag söker efter och det ska vara en fast glugg. Jag hade gärna införskaffat en som motsvarar 35mm på ff eller 50mm på ff. Har ni några tips? Min budget är begränsade eftersom jag är student men ge mig både tips på nya gluggar eller om det finns någon som är prisvärd begagnad och för och nackdelar med de olika gluggarna. Tacksam för hjälp i den här objektivdjungeln.

Mvh/ J
 
Hej!
För att motsvara en 50mm på FF. Så finns canon ef 28/2,8 och ef 35/2. 28:an kostar ca 2000 och 35:a går att få för knappt 3000. Nya, brukar gå att finna beg. också.

För att motsvara en 35 mm. På FF behöver du ca 20 mm. Då finns ef 20/2,8 för sådär 5000. Och Sigma 20/1,8 för några hundra till.
Jag använder själv en ef 35/2 både till aps-c och ff. Skarp och lätt, och med en trevlig närgräns på ca. 25 cm. Fast lite surrig af-motor.

En 24:a från canon eller sigma kan du också titta på.
 
Senast ändrad:
Jag tipsar också om Sigma 20/1,8 och 30/1,4 HSM, de verkar riktigt vassa! Läs recentioner här på Fotosidan och titta på bilder, så får du en känsla för vad det är.
Canon EF 28/1,8 USM II är ju också ett alternativ.
 
Okej tack så mycket för svaren. Jag får kolla upp de olika alternativen och överväga vad jag vill satsa på.
 
Okej tack så mycket för svaren. Jag får kolla upp de olika alternativen och överväga vad jag vill satsa på.

Javisst. Kolla på photozone.de t.ex för tester och lite bilder med objektiven.
fredmiranda.com för användar recensioner.
pixel-peeper.com där kan du kolla bilder med dom olika objektiven och med den kameran du har.
fotosidans recensioner och bilder med objektiven.
Cyberphoto har en trevlig hemsida. Med sina egna tester.
Det är några trevliga sidor att kolla på,som kan kanske ge lite info. Det finns fler.
Lycka till.
 
Jag tipsar också om Sigma 20/1,8 och 30/1,4 HSM, de verkar riktigt vassa! Läs recentioner här på Fotosidan och titta på bilder, så får du en känsla för vad det är.
Canon EF 28/1,8 USM II är ju också ett alternativ.

Fast 28:an finns ju iofs inte som version II, utan det är samma gamla stöt som tidigare, en trevlig stöt iofs.
 
Hej igen!
Kom att tänka på Tokina 35/2,8 Macro 1:1 PRO DX. Kan vara kul. Funkar som normalt vid vanlig fotografering och har en spännande närgräns på 14 centimeter.
Tokinorna brukar vara välbyggda.
 
Ah, tack för tipset. Måste kollas upp. Har sjukt svårt att bestämma mig över vad jag ska köpa för något.
 
Jag går i exakt samma tankar som du. Tycker väldigt mycket om min nifty fifty men det blir lite långt inomhus. Här är vad jag har kommit fram till:

Canon EF 20 f/2.8 (32mm)

So you need an ultra-wide angle lens? My strong recommendation to you - save until you can afford the Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM Lens or better yet, the Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM Lens. Image quality at 20mm is significantly better with these two lenses. Plus, you get the versatility of a zoom lens with a significantly wider angle focal length available.

Canon EF 24 f/2.8 (38mm)

The tiny and inexpensive Canon EF 24mm f/2.8 Lens is actually a good performer.

Canon EF 28 f/1.8 (45mm)

The Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens is soft wide open. Stop the aperture down to f/2.8 and the center becomes sharp. Mid-frame performance (on a full frame DSLR) is softer - even stopped down. Corner performance does not degrade much (if any) over the mid-frame results. I'm disappointed by the sharpness delivered from this lens. It's not what I expected.

Another disappointment is the very obvious CA (Chromatic Aberration) the Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens exhibits at mid and corner portions of the frame. Proneness to flare is another notable negative characteristic.

Canon EF 35 f/2 (56mm)

With a very low purchase price, the Canon EF 35mm f/2.0 Lens could make a nice affordable general-purpose lens. When mounted on a Canon camera with a 1.3x or 1.6x FOVCF, the result is near the classic normal 50mm lens - a lens that many people have used exclusively for years.

The Canon EF 35mm f/2.0 Lens is a nice lens - Sharpness, size, weight and price are its best features. I don't recommend this lens for full frame body users.
 
Senast ändrad:
jag som har ägt den hävdar nog att 28/1,8 är rätt skarp i mitten redan från full öppning, men knivskarp från F/2,2. Däremot oskarp i hörnen om man inte bländar ner åtskilliga steg. Men trevlig optik med fina färger. Uppfattningen om 24/2,8 och 35/2 delar jag, har ägt/äger båda, medan 20/2,8 har jag aldrig haft, men den har väl fått sämst omdömen av de nämnda gluggarna.
 
för mig är vidvinkel (måttlig sådan 28mm på ff) så ska du ha vidvinkel så måste du ner på 18mm som motsvarar ca 28 på ff.
Så antingen kliver du in på en billig pirat zoom om du ska komma undan billigt o behöver mer vidvinkel.
Om du hade kulor så är inte zeiss 18mm fel på en cropsensor men den kostar mycket.
 
Joakim, är det viktigt att den är fast, eller viktigt att den är ljusstark? Många som köper fast optik gör det primärt för ljusstyrkan. Moderna paketgluggar är ju ofta lika skarpa som åtminstone gamla fasta objektiv, men förstås inte lika ljusstarka.

Andra vill ha fast optik för att träna sig i att se bildvinklar, och tvingas att röra på sig.

Vilket är det?

Per.
 
Jag känner väl att jag vill ha ett fast objektiv eftersom jag vill lära mig bildseende och känner att det blir roligare att fota. Jag vill vara kreativ och utmana mig själv. Har i och för sig alltid varit inne på att skaffa en normalzoom innan men är mer sugen på ett fast objektiv. Dels pga av ljusstyrkan men så vill jag också träna mitt bildseende som jag skrev ovan. Jag har verkligen jättesvårt att göra ett val och jag hoppas jag blir nöjd med det jag väljer.
 
Både EF 28 f/1,8 och 35 f/2 är bra.

28:an har USM och hamnar på 45mm.

35:an låter lite vid fokusering och hamnar på 56mm.

Jag kommer att satsa på 35:an eftersom jag ska köpa en fullformat-kamera i framtiden och jag gillar verkligen 35mm.
 
Det tråkiga är att det helt enkelt inte finns särskilt många fasta vidvinklar till de mindre sensorerna. Vill man dessutom ha ljusstyrka så finns det inget. Något som motsvarar 35/1,4 eller 28/1,8 finns inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.