Annons

Fast vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

tookie

Medlem
Hej!

Jag är ute efter en fast vidvinkel till min canon 20d. Just nu har jag bara ett 50mm 1.8 och det känns rätt så begränsande framförallt inomhus. Så mer vidvinkel är det jag söker efter och det ska vara en fast glugg. Jag hade gärna införskaffat en som motsvarar 35mm på ff eller 50mm på ff. Har ni några tips? Min budget är begränsade eftersom jag är student men ge mig både tips på nya gluggar eller om det finns någon som är prisvärd begagnad och för och nackdelar med de olika gluggarna. Tacksam för hjälp i den här objektivdjungeln.

Mvh/ J
 
Hej!
För att motsvara en 50mm på FF. Så finns canon ef 28/2,8 och ef 35/2. 28:an kostar ca 2000 och 35:a går att få för knappt 3000. Nya, brukar gå att finna beg. också.

För att motsvara en 35 mm. På FF behöver du ca 20 mm. Då finns ef 20/2,8 för sådär 5000. Och Sigma 20/1,8 för några hundra till.
Jag använder själv en ef 35/2 både till aps-c och ff. Skarp och lätt, och med en trevlig närgräns på ca. 25 cm. Fast lite surrig af-motor.

En 24:a från canon eller sigma kan du också titta på.
 
Senast ändrad:
Jag tipsar också om Sigma 20/1,8 och 30/1,4 HSM, de verkar riktigt vassa! Läs recentioner här på Fotosidan och titta på bilder, så får du en känsla för vad det är.
Canon EF 28/1,8 USM II är ju också ett alternativ.
 
Okej tack så mycket för svaren. Jag får kolla upp de olika alternativen och överväga vad jag vill satsa på.
 
Okej tack så mycket för svaren. Jag får kolla upp de olika alternativen och överväga vad jag vill satsa på.

Javisst. Kolla på photozone.de t.ex för tester och lite bilder med objektiven.
fredmiranda.com för användar recensioner.
pixel-peeper.com där kan du kolla bilder med dom olika objektiven och med den kameran du har.
fotosidans recensioner och bilder med objektiven.
Cyberphoto har en trevlig hemsida. Med sina egna tester.
Det är några trevliga sidor att kolla på,som kan kanske ge lite info. Det finns fler.
Lycka till.