ANNONS
Annons

Fast teleobjektiv tips.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lealos

Avslutat medlemskap
En av de kameramodeller jag överväger att köpa är sony a200 och jag undrar över objektivutbudet. Främst är jag intresserad av ett fast teleobjektiv någonstans mellan 130 - 200mm. Har ni tips på ett relativt smidigt objektiv med stor bländare som inte kostar mer än 4000. Köper gärna begagnat eller från utlandet.

Titta efter en beg. minolta 135mm 2.8

eller 200mm 2.8

Ananrs har du alltid Carl Zeiss 135mm 1.8, men den kostar ca 9000 i usa

Ouch! Det där Carl-zeiss-objektivet skulle jag vilja ha men alldeles för dyrt. Kanske får bli en canon eller nikon-kamera ändå fast de saknar IS

Tja det är inte billigare där ...

Canon Objektiv EF 200/2,0L IS USM 55 995,00 SEK

Canon Objektiv Ef 200/2,8L II Usm 7 895,00 SEK

Canon Objektiv Ef 135/2,0L Usm 10 495,00 SEK

50+ om du skall ha IS. 135mm finns inte ens med IS.

lite nikon priser

Nikon Objektiv AF 200/2,0G IF ED VR AF-S 38 495,00 SEK

Nikon Objektiv Af 180/2,8D If-Ed 9 995,00 SEK

samma sak där ... ljusstarka objektiv kostar tyvärr...

Kan inte det mycket fina 70-210 f4, sk Beercan vara ett alternativ. Har ett själv och beundrar kvaliten på både bilder och optik.
Begpriser på ca 1000-2000 kr beroende på skick.

ondjultomte skrev:
Tja det är inte billigare där ...

Visst ar det billigare, du kan ju inte saga 9000 i USA och sen saga 10.5k i Sverige for 135...

I USA sa kostar EF135 2.0 L 5800kr.. Viss skillnad...

Carl Zeiss kostar 14995 pa cyberphoto, och Sony's 135 2.8 kostar 12430kr.

Sa, Canon objektivet ar minst 2000kr billigare for 135. Du kan sakert jamfora de andra ocksa och fa samma resultat.

fredriklindstrom skrev:

I USA sa kostar EF135 2.0 L 5800kr.. Viss skillnad...

Carl Zeiss kostar 14995 pa cyberphoto, och Sony's 135 2.8 kostar 12430kr.

Sa, Canon objektivet ar minst 2000kr billigare for 135. Du kan sakert jamfora de andra ocksa och fa samma resultat.

Men Sonys 135/2.8 är ju den med soft focus (Canons motsvarighet såg jag inte på Cyber, men B&H har den för 280 dollar)
Canon 135/2.8 Soft Focus är väl en kvarleva från den analoga tiden?! Varför har Sony tillverkat en sån för enbart digitala kameror?

PelleAbelson skrev:
Men Sonys 135/2.8 är ju den med soft focus (Canons motsvarighet såg jag inte på Cyber, men B&H har den för 280 dollar)
Canon 135/2.8 Soft Focus är väl en kvarleva från den analoga tiden?! Varför har Sony tillverkat en sån för enbart digitala kameror?

Nu är jag ingen större expert på de här objektiven men det är väl ändå ganska stor skillnad på vanlig Soft Focus och Smooth Transisiton Focus?

SF ger väl en "mjuk" fokusering av huvudobjektet i bilden medans STF ger en väldigt skarp fokusering av huvudobjektet men bokehn blir helt underbar, rätta mig om jag har fel.

STF:en har 2 bländare i objektivet för att uppnå önskat resultat om jag inte minns fel, hur SF:en gör för att ge soft focus vet jag inte.

DanielSand skrev:
Nu är jag ingen större expert på de här objektiven men det är väl ändå ganska stor skillnad på vanlig Soft Focus och Smooth Transisiton Focus?

SF ger väl en "mjuk" fokusering av huvudobjektet i bilden medans STF ger en väldigt skarp fokusering av huvudobjektet men bokehn blir helt underbar, rätta mig om jag har fel.

STF:en har 2 bländare i objektivet för att uppnå önskat resultat om jag inte minns fel, hur SF:en gör för att ge soft focus vet jag inte.

Det är bländare 2.8 som är största bländare.
från CyberPhoto;
"Sony AF 135/2,8 Smooth transition focus"
Objektiv med särskilda optiska element som ger mjuk och vacker effekt med minskad fokusering för bildens delar som inte har skarpt fokus.

PelleAbelson skrev:
Nu skrev jag ju iofs att 2.8 var STÖRSTA bländare, inte ENDA bländare.

Ja, 2.8 är största bländaröppningen.

Vad menade du med "Det är bländare 2.8 som är största bländare." som svar på mitt första inlägg? Bländaröppningen har jag inte skrivit något om utan bara antal fysiska bländare i objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar