Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Jacobsson

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att köpa några fasta gluggar och undrar om någon har kört Canon EF 28mm f/1.8 USM, Canon EF 35mm f/1.4L USM & Canon EF 50mm f/1.4i hop med Canon 10D och haft några problem eller varit missnöjd?

Mvh
Patrtik
 
Canon 50/1,4 usm

Hej Patrik!

Jag har en 50mm/1,4 usm som jag använder på en 10D.
Skärpan hamnar där jag vill ha den och den är helt okkej redan på största bländare (1,4) och nedbländat ett till två steg (1,8 eller 2,0) är den ruggigt skarp. Ursnygg bokeh och riktigt trevlig ljusstyrka också.
Inga af problem alls, inte som jag märkt (iaf inte på just min 10D). Nu har jag förvisso inte gjort några riktiga skärpetest ännu (stativ & fokustest papper) men jag upplever optiken som mycket, mycket bra.

Jag köpte först ett 50mm/1,8-mark2 (trodde på det alla skrev, att det inte var någon större skillnad mellan 1,8 och 1,4 men ack så jag bedrog mig) men fick det aldrig att fungera med mitt hus.

Tog för givet att det var fel på gluggen och fick ett annat i retur som inte var mycket bättre.
Utifrån mina erfarenheter av just dessa 2 gluggar så förstår inte jag alla euforiska recensioner... 1,8:an sög! Mitt 28-135 is usm är skarpare på 50mm.

Nr1 frontfokuserade våldsamt, det var inte ens i närheten och dessutom inte skarpt förrän vid bländare 3,5 någonstans... Den var dock lika fel varje gång, dvs konsekvent (frontfokusering).
Nr2 fokuserade lite slumpmässigt, ömsom bakom, ömsom framför och ibland hände det att den hittade fokusen men det verkar ha varit ren slump... Inte heller denna var skarp förrän den var nedbländad rejält.

Kanske skall tillägga att bägge objektiven betedde sig likadant även på en kompis 300D. Vi ställde kamerorna på stativ och använda fjärrutlösare/självutlösare och tog ett antal bilder efter varandra och lät kameran fokusera mellan varje exponering och kameran gav ifrån sig "piiip" och talade om att den hittat fokus. Samma knepigheter med bägge husen. Så det blev en 50mm/1,4 istället.

Möjligen kan det vara så att det är äldre optik som saknar usm motor som beter sig galet på dslr. Min teori är att det är nåt "programvaru mackel" som gör att den inte vill sig med objektiv som saknar usm. Jag har tyvärr inte provat några fler objektiv med/utan usm så jag kan inte säga säkert, det är bara en teori.


/Kjelle
 
Konstigt för jag har en 10D och 50/1.8 och har inte upplevt några av dina problem. Kanske är jag mindre kräsen?

Har du nå exempel på bilder där den strulat. Jag ska se om jag kan lägga upp några från min glugg senare idag...
 
Jag har själv gått i tankarna om att antingen gå på fast optik eller köpa mig ett sigma 18-50/2.8. VId fast så skulle mitt ef 24/2.8 kompletteras med ett 50/1.8 och sen kanske även ett 35mm objektiv. Men om 50/1.8 nu är så strulig och jag borde fundera på ett 50/1.4 så kan jag kanske lika gärna gå på sigmas istället. Risken är väl att mitt fasta 24/2.8 då kommer att kännas lite onödigt. Men jag hör gärna från flera om vad ni tycker om canon 50/1.8.
 
28/1,8 är tyvärr inte så särskilt skarpt på bländare 1,8 men det har väldigt låg distorsion vilket gör det trevligt om man vill ha raka linjer,

Själv ligger ett 24/1,4 på min inköpslista,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.