ANNONS
Annons

Fast Nikkor eller kit-objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kantorn

Medlem
Jag vill ha ett litet smidigt objektiv till Nikon D50 som jag snart tänker köpa. Jag har sedan tidigare ett stort Sigma AF 28-70 ex asp df och vill kunna använda en mindre smidigare kombination vid tex barnkalas, utflykter med familjen. Då vill jag inte ta med Sigman plus en stor externblixt utan bara ett litet paket.
Mina fundringar kretsar kring kit-objektivet Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G eller om skall kosta på sig Nikkor AF 24 f/2.8D.
Jag gissar att det fasta objektivet är bättre.
Större bländare är ju heller ingen nackdel.
Är det värt merkostnaden i förhållande till vilken bättre prestanda man får?
Någon med erfarenhet och gärna fler idéer?

Jag har Nikon 24/f2,8D och den är mycket skarp och fin. Den sitter ofta på som normal på kameran när jag inte vill ha en massa tunga objektiv med mig. Den är värd sitt pris!

Nikkor 24/2.8 är ett mycket trevligt objektiv som det finns gott av begagnat från 1500-2500kr. 24mm motsvarar ju 36mm på din D50, en brännvidd som lämpar sig mycket bra till vardagligt fotande.

Det sägs att Sigma 24/1.8 skall vara ett bättre val(jag tror inte du ser någon skillnad på skärpan)men den är ju minst dubbel så stor. Fördelen med Nikkor 24:an är just att den är väldigt kompakt och har liten filterdiamter.

Eftersom du har en en normalzoom så tycker jag ett litet smidigt fast objektiv skulle vara bra. Vill man ha "mycket skärpa för pengarna" så är ju Nikkor 50/1.8 ett givet val, om brännvidden passar dig vill säga.

Tänk på att det är stor skillnad mellan 18 och 24 mm brännvidd. Tex barnkalas inomhus. Men om du inte behöver ett som går från 18 mm så..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar