Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast makro eller zoombart makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Luxcaput

Medlem
hej!

jag behöver lite hjälp med att välja macroobjektiv. Det finns säkert en tråd om detta men den behöver säkert uppdateras.

Jag använder en nikon d300 och som sagt vet inte om jag ska välja fast macro eller zoombart macro?

hej!

jag behöver lite hjälp med att välja macroobjektiv. Det finns säkert en tråd om detta men den behöver säkert uppdateras.

Jag använder en nikon d300 och som sagt vet inte om jag ska välja fast macro eller zoombart macro?

Det finns i princip inga "äkta" makroobjektiv med zoom, de zoomar som har "macro" i benämningen har aldrig 1:1 avbildningsskala, utan når som bäst ner till 1:2, vilket iofs är ganska bra. Bäst kvalitet rent generellt får man med de äkta makroobjektiven.

Mig veterligt finns bara en tillverkad äkta makrozoom och det är en dyr Nikkor. En äkta makro där i praktiken alla har fast brännvidd går dels till 1:1 och är dels gjorda för att ge bra bildkvalitet i närområdet. Alla dessa zoomar med macro i namnet är bara zoomar med bättre närgräns än vanligt. De flesta går i regel till 1:4 men jag tror Sigma har en 70-300 som går till 1:2 men man skall inte räkna med någon särskild bildkvalitet i närområdet.

Min rekommendation är Tamron AF SP 90/2.8. Finns kanske mer lättarbetade och bättre konstruerade objektiv men den ger ett bildresultat som är superbt och kostar inte skjortan. Funkar fint som ett kort tele/porträtt-objektiv med.

Det finns gott om fina macro-objektiv, alla fina har det gemensamt att de inte är zoomar ;-)

Beroende på om du vill ha 60 eller 90-100 mm finns Nikons original AF-S 60/2,8 och Tamrons 60/2,0 eller Nikon 105/2,8 VR och Tamron 90/2,8. Vill du gå upp i brännvidd till över det har Sigma 150 och 180 mm. Vilken du än väljer blir du knappast missnöjd.

äkta makrozoom och det är en dyr Nikkor.

Vilken? :)

Det har jag faktiskt aldrig hört talas om.

Det finns gott om fina macro-objektiv, alla fina har det gemensamt att de inte är zoomar ;-)

Beroende på om du vill ha 60 eller 90-100 mm finns Nikons original AF-S 60/2,8 och Tamrons 60/2,0 eller Nikon 105/2,8 VR och Tamron 90/2,8. Vill du gå upp i brännvidd till över det har Sigma 150 och 180 mm. Vilken du än väljer blir du knappast missnöjd.

Vilken? :)

Det har jag faktiskt aldrig hört talas om.

Klippt och klistrat ur recensionsbank i FOTO, var dock 1:2 men alltså specialgjord telemakro ämnad att användas som makro med zoommöjlighet för att slippa byta läge för att komponera om:
Nikkor Micro 70-180/4,5-5,6 D ED Telezoom med äkta makrofunktion ned till skala 1:2.

Detta är alltså den enda äkta zoom makro jag känner till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar