Annons

fast ljustarkt tele

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Såg denna fina glugg på ebay!

minolta 300 2.8 apo från 2001
Vad är rimligt pris för en sådan?

Finns det något billigare alternativ? Har i dag tokina 80-400 4.5-5.6 mycket bra men i dåligt ljus får jag alldeles för dåliga slutar tider, provade att gasa på med iso 1600 men kvaliten blir lite lidande då. Även om man använder brusprogram som neat-image.
 
Vet inte vad som är rimligt men jag skulle inte sälja mitt för under 20k iaf. Det är för övrigt till salu det med. Är säljaren i akut behov av pengar kanske man kan få det billigare.

Under 20k så behåller man väl gluggen och fotar på skulle jag gissa, om nu inte behöver slantarna till andra saker.

Mvh
Maverick
 
Gillar man tele så är ett 300 2,8 ngt av det yppersta man kan välja/satsa på.

Vad är närgränsen på den Minoltan?

Det är en viktig egenskap i ett sådant tele enligt mig..

Jag saknar det (EF nonIS) jag hade en gång..



MVH Niclas,
 
Vet inte riktigt, men runt 1,5 - 2m på en digital skulle jag gissa. Som du märker så är närgränsen inte riktigt lika viktig för mig :eek:)

/Maverick
 
Hehe, nej vi har alla olika krav.

Jag gillar versibiliteten som ett sådant tele erbjuder, speciellt i kombination med en bra converter! Om närgränsen då är bra så är det en fördel vid närfoto.. Fotade en del blommor med mitt + 2ggr converter, rooligt. Saknar detta..

MVH Niclas,
 
Oki, har inte använt konverter själv faktiskt. Blir jag inte av med objektivet så köper jag kanske en 2ggr konverter. Blir bra att ha vid de få tillfällen jag fotograferar natur...

Mvh
Maverick
 
En närgräns på 2m är BRa för ett 300 2,8.

Tror 300 2,8L hade en närgräns på 3m om jag inte mins fel, inte den bästa närgränsen men helt klart oerhört användbar!!

Huvva så jag önskar jag hade råd med flera starka telen:)

MVH Niclas,
 
Mitt gamla Nikkor 300/2,8 har en närgräns på 3 meter. Jag har för mig att Canon 300/4L IS har en närgräns på 1,2 meter eller nåt sånt - den är nog bra för t.ex. fjärilsfotografering :)
 
Erik Schalin skrev:
En lättsam hänvisning till en gammal Monty Phyton klassiker.

-What shall I do with my seventie eights?

Sorry rysligt OT men var det inte "not the nine o'clock news" med bl.a. Rowan Atkinsson i spesten.
Slutade med att han kom ut ur musikaffären med en påse över huvudet och massa senap på skjortan.

Myche roligt genau...
 
Drömoptik

Onekligen trevlig tanke med 300/2,8.

Här finns en recesion med bilder:
Marcus Karlsen Photography

Lite synd på en sådan "värstingdyr" pjäs att bakgrunder i oskärpa får en del kritik.

Som prisreferens anges på denna sida: Dyxum att B&H i USA tar $3000 för ett nytt. Det låter som en glädjesiffra för mig. Kostar inte linsen bortemot 50'000SEK som nya här hemma i "Svedala"?
 
Det står en begagnad Minolta 300/2,8 hos Uppsala Fotokompani såg jag igår. Den såg fin ut, men kostar 30000:- (säljs tydligen privat). Jag vet inte vilken version det är dock.
 
Jeppe skrev:
Okej...det där får du nog förtydliga.... Vad har närgränsen att göra med vilket kamerahus du använder?

Det vet jag inte om det har, men jag upplever att jag får en bättre närgräns när gluggen sitter på digitalhuset än när det sitter på det analoga huset. Det gäller alla gluggar och just 300:at har jag inte testat med avseende på det. Jag har iofs inte testat nån annan glugg heller utan är en subjektiv upplevelse.

Mvh
Maverick
 
AFE skrev:
Det står en begagnad Minolta 300/2,8 hos Uppsala Fotokompani såg jag igår. Den såg fin ut, men kostar 30000:- (säljs tydligen privat). Jag vet inte vilken version det är dock.

Man kan väl säga att det finns en viss prutmån på den gluggen. Det råkar vara min :eek:), när jag satte det priset så kände jag inte till priserna i USA. Det är för övrigt versionen före G-versionen.

Men jag släpper den inte för billigt. Det är inte pengarna som sådana jag behöver. Kan bytas mot ett nikon 70-200/2.8 VR oxå om det är nån som vill bli av med ett sådant :)

Mvh
Maverick
 
Närgränsen är helt klart exakt den samma. Men eftersom du får ett tätare utsnitt från samma avstånd med ett visst hus (ex 20D) så upplevs närgränsen kanske lite bättre då.

MVH Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.