ANNONS
Annons

Fast eller Zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Neken

Medlem
Har en D60 med Sigma 18-200 OS i nuläget. Dock lite dåligt med ljus när det skymmer eller är mörkt alt inte möjlighet till blixt. Typ stadsmiljöer, inomhus landskap.

Funderar nu på antingen:

Nikon AF-s 35mm f1,8
Nikon AF-s 50mm f1,4
Sigma 10-20mm

Vill åt mer vidvinkel men samtidigt bättre ljusinsläpp. Vad göra?

Även ute efter Fisheye. Har någon erfarenhet av objektiv med fisheye till zoom, ex Tokina 10-17? Rädd att ett rent fisheye bara är på skoj å tänker mig då kanske Samyang 8mm.

En som vill åt bra bilder i dåligt ljus.

Det beror helt på vad du vill göra med dina gluggar.
När du försöker jämföra vidvinkel med de andra två fasta gluggarna är det som att jämföra bildbehandilngsprogram mot filmredigeringsprogram, de tjänar inte samma syfte.

Själv skulle jag valt de båda ljusstarka nikon-prylarna - dom verkar grymt prisvärda båda två :>

Fast, om jag får bestämma. Sladdriga zoomar är stora å klumpiga och har ofta sämre ljusstyrka, men skall du bara ha ETT objektiv så är kanske en zoom att föredra ändå. Själv föredrar jag fasta objektiv pga av att de är små och smidiga, bildkvalité och ljusstyrka är en bonus man får på köpet, samt att man får tänka till lite extra när man komponerar bilden.
Det var min personliga åsikt....hoppas du blev lite klokare.
/Mvh Tobias

Fortsätter att rekomendera sigma 20 1,8 även om alla inte tycker om den.

Den är vidvinklig, ljusstark, prisvärd och hyfsat skarp.

Har en D60 med Sigma 18-200 OS i nuläget. Dock lite dåligt med ljus när det skymmer eller är mörkt alt inte möjlighet till blixt. Typ stadsmiljöer, inomhus landskap.

Funderar nu på antingen:

Nikon AF-s 35mm f1,8
Nikon AF-s 50mm f1,4
Sigma 10-20mm

Vill åt mer vidvinkel men samtidigt bättre ljusinsläpp. Vad göra?

Även ute efter Fisheye. Har någon erfarenhet av objektiv med fisheye till zoom, ex Tokina 10-17? Rädd att ett rent fisheye bara är på skoj å tänker mig då kanske Samyang 8mm.

En som vill åt bra bilder i dåligt ljus.

Problemet med de fasta du räknar upp är ju att inget av de är vidvinkel, 50mm blir ju kort tele på din kamra och 35an motsvarar normal, iofs ett grumt objektiv men är du ute efter vidvinkel får du leta vidare 20mm motsvarar mer det klassiska bildvinkeln för gatufoto.
Har ett Nikon 14 2,8 som jag är himla nöjd med köpt begagnat.

Micke

Jag föredrar fast... kvalitet, skärpa, vikt och ljusstyrkan

Men som de andra säger kan du inte jämföra 10-20mm med 35mm eller 50mm..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar