Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast eller zommvidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Wistrand

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte en K10D (min första systemkamera) med kitobjektivet 18/55 i sommras, och har kompletterat med ett "Tamron 90 macro"

Börjar bli lite sugen på att inhandla ett vidvinkelobjektiv.

Frågan är om det skall bli ett fast "Pentax SMC-DA 14mm f/2.8", eller "Pentax SMC-DA 12-24/4 ED AL IF"

Tacksam för för tips och råd.

Mvh
//Peter

Jag köpte DA12-24 begagnad men funderade på DA14.
DA14 har jag uppfattat som lite mjuk på full öppning, men DA12-24 är aningen större men ~samma vikt. Om du vill ha låg distorsion för tex arkitektur så är DA12-24 bra om du undviker 12mm.
För frihand inomhus/utomhus i dåligt ljus passar DA14 bra.
DA21/3,2 är bra och smidig men naturligtvis inte så vidvinklig.
DA10-17/3,5-4,5 är mindre, lättare och billigare än DA14/DA12-24, och eftersom det är en fish-eye mycket vidvinklig.

Ah, det gamla kära problemet zoom eller fast brännvidd... :) Som vanligt så beror det ju på.
Zoom ger dig fler brännvidder utan att du behöver råna en bank. Fast brännvidd ger större bländare.
Optiskt sett så är 12-24:an faktiskt väldigt bra, för att vara zoom.

Är man ovan vid vidvinklar så tror jag att en zoom är att föredra, för då får man möjlighet att prova olika brännvidder.

Hälsar
R

12-24:an är f/4 rakt igenom, att jämföras med 18-55:an som är f/3,5 på 18 och f/5,6 på 55. Zoomar är i regel ljussvagare än fasta brännvidder, fast här är skillnaden inte så stor faktiskt. DA 14 f/2,8 är bara ett steg snabbare än 12-24:an, DA 21 f/3,2 är runt 1/2 steg snabbare (f/3,5 är 1/2 steg snabbare än f/4, men f/3,2 ligger så nära så :) ).
Största nackdelen med en zoom är att det är större, bökigare, tyngre att ha med sig.

Hälsar
R

Om ett objektiv är ljussvagt?

Jag har funderingar kring detta. är det inte så att om man använder ett vidvinkelobjektiv så är det oftast i scener där man vill ha långt skärpedjup ?

Använder man bländare 1,8 - 3,5 när man fotograferar streetfoto, naturbilder eller arkitektur ?`
Om man fotograferar en tavla/vägg på ett museum så fungerar det korta skärpedjupet. Samt såklart macrofotografering.

Så min teoretiska fundering är:
35mm/4
35mm/1.8

Båda borde ge samma slutartid på bländare 11 ?
Så om man ska fotografera med långa skärpedjup så är det stativ som gäller både i molnigt väder som inomhus.

Vad tror ni om det ?
Själv är jag lite skärpenörd och då tycker jag nog att de fasta linserna vinner. Även om 16-50 rycker i mig hela tiden.

Delar med mig av mina vidvinkliga erfarenheter.
Jag har själv ett Sigma 10-20 som inte är särskilt ljusstarkt på pappret, F4 på 10mm.
Efter att ha använt det ganska mycket i skumma och mörka miljöer så måste jag faktiskt säga att det ofta blir skarpa bilder utan att jag använt stativ.
Finns väl nån gammal tumregel som säger att 1/ brännvidden är rekommenderade slutartiden för att inte få allt för mycket skakningsoskärpa när man fotar på fri hand.
En brännvidd på 10mm som på en Pentax motsvarar 15mm tillåter i princip 1/15 innan det börjar bli skakigt.
Så att ha extrem ljusstyrka på en vidvinkel kanske inte alltid behövs.

chickenphone skrev:
Delar med mig av mina vidvinkliga erfarenheter.
Jag har själv ett Sigma 10-20 som inte är särskilt ljusstarkt på pappret, F4 på 10mm.
Efter att ha använt det ganska mycket i skumma och mörka miljöer så måste jag faktiskt säga att det ofta blir skarpa bilder utan att jag använt stativ.
Finns väl nån gammal tumregel som säger att 1/ brännvidden är rekommenderade slutartiden för att inte få allt för mycket skakningsoskärpa när man fotar på fri hand.
En brännvidd på 10mm som på en Pentax motsvarar 15mm tillåter i princip 1/15 innan det börjar bli skakigt.
Så att ha extrem ljusstyrka på en vidvinkel kanske inte alltid behövs.

Detta lät ju bra!! :)
Då kanske det blir en zoom ändå.

Hur är Sigman annars?

Mvh
/Peter

Visst är det så att med vidvinklar så är en stor bländare inte lika viktigt som för ett teleobjektiv där man mer leker med korta skärpedjup, men vad en stor bländare kan ge är ju en ljusare bild i sökaren under dåliga svaga ljusförhållanden vilket underlättar fokusering och bildkomposition.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar