Annons

Fast 50mm som fastnat på 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

twate

Medlem
Har sedan oktober en 50D, köpte i ganska samma veva ett Fast 50 (Canon 1.8). Har under dagen tagit ett 50 tal bilder, och tänkte nu byta tillbaka till mitt standardobjektiv.

Trycker in knappen för att lossa objektivet, och kan vrida objektivet ca 1 cm. sen är det stopp.
Har tagit i så pass hårt som jag vågar, utan att sabba något, och det sitter som berget. Kan enkelt vrida tillbaka objektivet till sin rätta "anslutna" plats.

Har tittat på konstruktionen på min gamla Eos 400D. Där kan jag inte förstå vad det är som skulle krångla. Eftersom jag kan trycka in knappen och vrida en bit så borde det inte finnas något mer som kan låsa fast objektivet.

Sitter en bit ut i sthlms skärgård nu, och har inte direkt nära till en fotobutik..

Någon som har några idéer?
 
Efter ungefär en cm vridning passerar skallarna på skruvarna som håller bajonettringarna på kameran och objektivet varandra. Om någon/några har lossnat en aning kan de haka i varandra. Då blir det stopp. Likaså om något skräp (grus?) har fastnat i en skruv.

I värsta fall är det släggan som gäller, men med lite tur kan du bända objektivet på ett "bra" håll (omöjligt att veta vilket det är, för det finns fyra skruvar) och få skruvarna att passera varandra. Bajonetten sitter tightare ju längre man vrider, så efter en cm baklänges har den lossat någon tiondel eller så.
 
Skruvskalleteorin låter trolig. Själv brukar jag visserligen förja principen "Går det inte med våld, använd mera våld. Om det går sönder behövde det ändå lagas!", men skulle nog ändå rekommendera att du lämnar in eländet. Trist
 
Problemet är väl närmast att även för verkstan går det inte att komma åt bajonettringarna förrän man just tagit av objektivet...
 
Efter ungefär en cm vridning passerar skallarna på skruvarna som håller bajonettringarna på kameran och objektivet varandra. Om någon/några har lossnat en aning kan de haka i varandra. Då blir det stopp. Likaså om något skräp (grus?) har fastnat i en skruv.

I värsta fall är det släggan som gäller, men med lite tur kan du bända objektivet på ett "bra" håll (omöjligt att veta vilket det är, för det finns fyra skruvar) och få skruvarna att passera varandra. Bajonetten sitter tightare ju längre man vrider, så efter en cm baklänges har den lossat någon tiondel eller så.

Känns som att det måste vara något i den stilen. Har försökt "vinkla" objektivet i förhållande till kameran. Konstruktionen tillåter ju dock inte så mycket "vinklande".

Får nog helt enkelt nöja mig med ett fast 50mm denna helgen, och leta upp någon bra "vettig verkstads-tråd".

Tack för hjälpen allihopa iaf!
 
Har en kamrat som stötte på samma bekymmer, han har dock nästan förlikat sig med att han numera ägen en Canon EOS 50mm. Lycka till med din nya icke kompakta kompaktkamera Erik!
 
Då har du garanti kvar och ska stå skadeslös, även om Canon-verkstan måste slå sönder kameran... Egentligen är det en bra skada ur garantisynpunkt, du kan aldrig ha åstadkommit den genom vårdslöshet.

nja, vi vet ju inte om det orsakats av yttre påverkan, och då gäller inte garantin. Å andra sidan har säljaren bevisbördan för det, och då står de sig nog slätt om de inte kan se något märke eller dylikt, så det blir nog en garantireparation.
 
Se saken positivt annars - troligen världens enda fasta 50mm kompaktkamera. Du beöver aldrig mer göra rent sensorn och du kan sälja din andra objektiv :)

Nej, men allvarligt så är det en själklar garantiåtgärd, det är lite värre när man får ryska M42 adaptrar att fastna i bajonetten... Det löste jag med kolsyreis, men det hjälper nog inte i ditt fall och du skall nog inte göra det heller med tanke på att det är ett klockrent garantiärende. Båda sakerna canon och båda nya, svårt att få det till vårdslöshet...

Berätta gärna hur det gick - intressant !
 
nja, vi vet ju inte om det orsakats av yttre påverkan, och då gäller inte garantin. Å andra sidan har säljaren bevisbördan för det, och då står de sig nog slätt om de inte kan se något märke eller dylikt, så det blir nog en garantireparation.

Kameran har jag varit väldigt försiktig med, och det finns nog inte en repa på den faktiskt, så där kan de verkligen inte säga att jag varit vårdslös. Ringde fotobutiken idag, de hade aldrig hört om problemet, och ville att jag skulle komma in.
Jaja, vi får se hur det går, blir nog inga problem. Uppdaterar tråden när jag vet mer...
 
Har i princip samma problem, samma objektiv fast en 400d.

Fast mitt objektiv är trasigt (satte på det bara för att transportera kameran) alltså bryr jag mig bara om kameran. Har försökt med våld, mer våld men lyckas inte få av det.

Någon som har några idéer?

Är belägen i Göteborg men köpte kameran i Stockholm så kan inte direkt traska över.
 
Jag lånade en arbetskamrats 450D och mina objektiv var väldigt tröga med hans kamera. Precis som du säger, efter en liten bit. Provade med min 28/2,8 och 50/1,2.
 
En 28/2,8 reagerade jag inte på, men jag får ju säga att det var lite småmodigt att snurra på en EF 50 mm f/1,2L USM på en kamera där det verkar osäkert om man ska få av det igen... ;-)
 
Ja, det var med femtian jag märkte att det var trögt. Skulle ta en bild av 450D/50-kombon för att visa kompisen hur löjligt det såg ut :)

Fin 80/1,2 blir det dock av det. Man kanske skulle köpa en begagnad kamera till objektivet hehe.
 

Bilagor

  • femtianliten.jpg
    femtianliten.jpg
    29.5 KB · Visningar: 683
Råkade ut för samma sak med mitt EF 50 1,8 på polarens 40D. Det slutade med att jag drog sönder objektivet. Fabrikationsfel?
 
....

Berätta gärna hur det gick - intressant !

Bumpar upp tråden och avslutar den...

Fick tillbaka kameran idag. De hade inte lyckats ta isär kameran utan att ha sönder delar av den eller objektivet. Vet inte exakt vad de gjort, men enligt servicepappren jag fick med var följande gjort:

* Kontroll av kamera
* Utbyte av kontakt (er)
* Kontroll av optikenhet
* Utbyte av bajonett

Jaja, nu är det en systemkamera igen iaf..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.