Advertisement

Annons

Fast 35 mm eller 50 mm?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Exogenesis

Medlem
Har nu länge funderat på att köpa ett nytt objektiv, då jag behöver ett som är ljusstarkt.

Så nu är frågan bara.. ska jag köpa ett 35mm f/1.8 eller ett 50mm f/1.8?

Har en Nikon D40, vilket betyder att jag behöver autofokus i objektivet, så valet nu är väl mellan ett af-s nikkor 35mm f/1.8 eller ett af-s nikkor 50mm f/1.8. Priset spelar ingen större roll, då det bara skiljer några hundralappar.

Det lutar mest åt ett 50mm, då jag har hört att det är ett bättre objektiv för porträtt. Samtidigt har jag nu börjat bli mer intresserad av gatufoto och så. Dock har jag hört att 35mm är bättre för allround..?

Ohwell, vad tycker ni? För/nack delar med ett 35/50?

Grymt tacksam för svar!
 
För en D40 skulle jag helt klart säga 35mm, bättre allround-brännvidd i mitt tycke. Men är intresset för porträtt större är valet kanske inte lika simpelt, då 50mm nog är snäppet lämpligare där.
 
Jag gillar mitt 50 men jag måste stå ganska långt borta för att få med vissa objekt.

Här kan man se att jag inte fick med hela båten ,så hade valet att stå ännu längre bort då hade det blivit för plottrigt imo, så valde att bara ta med en del av båten , en 35 hade gett mig hela nedre delen av båten.

http://connye.smugmug.com/Boats/HMS-Bounty-1/18126765_z4gSXB#1391452006_GvLT7qk-A-LB

o ja vet den där lampan på höger sida var väldigt olämpligt placerad hehe.
 
35:an ger en mer användbar bildvinkel på D40 för inomhusfotografering t.ex. Har haft ett 50mm/1,8 men bytte till ett 35/1,8 rätt snabbt. Då fanns 50:at bara med AF så en fokuserade lite långsamt och lät en del men det kan man bortse ifrån idag då det finns en AF-S version. BIldkvaliteten är mycket bra för båda gluggarna men 35:an är nog mer användbar för de flesta.
 
50 eller 35

Jag köpte omedelbart ett 50mm f1,7 till min Pentax K200D för ett antal år sedan, kitzoomen användes inte mer än en dag eller två... och har sedan dess legat orörd. Jag märkte omedelbart att brännvidden 50mm är underbar... skarp och skön på alla vis, men inte inomhus. Därför har den också förpassats till en trivsam skyddad tillvaro i garderoben. Jag köpte ett 35mm f2 begagnat, och den har inte lämnat objektivfattningen sedan dess. När jag så kompletterade min Pentax K200D med en Pentax K5 saknade även denna ett objektiv... det blev en begagnad 35mm f2, även denna i perfekt skick. Att kameran fick skickas till Belgien för utbyte av mjukvara, är en helt annan historia... Kamera och objektiv återvände, och är i ett fabulöst underbart skick. Ingen blixt används på K5 oavsett ljusförhållande(det brusar vid Iso 6000... men ett vackert brus), och 35mm levererar. Med mina två kameror och 35mm utforskar jag min vardag, en annan brännvidd kommer aldrig att sitta på mina kommande hus.
Men... OM du köper ett och inte riktigt slås av den ljuvliga skärpan... skicka in kamera och objektiv för kalibrering... jag har gjort det i båda fallen, och lyckan är fullständig när de gifter sig.
 
Prova att ställa in ditt 18-55 på 35mm och använd bara den brännvidden på objektivet en stund. Sen gör du samma sak fast ställer in 50mm på objektivet.

Vilken av inställningarna tycker du bäst om? Det ger svaret på frågan om vilket av 35/1.8 eller 50/1.8 du ska köpa.
 
Prova att ställa in ditt 18-55 på 35mm och använd bara den brännvidden på objektivet en stund. Sen gör du samma sak fast ställer in 50mm på objektivet.

Vilken av inställningarna tycker du bäst om? Det ger svaret på frågan om vilket av 35/1.8 eller 50/1.8 du ska köpa.

Så sant, det är viktigt att du hittar din brännvidd grundad på egen erfarenhet.
 
Prova att ställa in ditt 18-55 på 35mm och använd bara den brännvidden på objektivet en stund. Sen gör du samma sak fast ställer in 50mm på objektivet.

Vilken av inställningarna tycker du bäst om? Det ger svaret på frågan om vilket av 35/1.8 eller 50/1.8 du ska köpa.


Ah, såklart. Tack för tipset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.