Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fartygs fotografer, trevare !!??

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Yx !

Jag jobbar för ett större energibolag och skall för dem försöka utföra en arbetsuppgift med min kamera, blir det bra köper de bilderna av mig så det ligger i mitt intresse att göra det bästa av det hela.

För detta behöver jag lite inspiration därav denna fråga.

Jag undrar om någon här på Fs, som dessutom råkar läsa detta, känner till någon bra sida på internet alternativt någon byrå som har bilder av fartyg ? Skulle vara kul att se exempel på hur man bäst fotograferar dem.

Jag skall nämligen försöka fånga vår fartygsflotta på bild, vi har ett stort antal fartyg som angör våra hamnar i Sthlm, båtar som går från andra svenska städer, andra nordiska städer och även från andra sidan atlanten.

Detta är så pass nischat att det mycket väl kan vara så att ingen vet nått men å andra sidan har jag en polare som bara plåtar hockeylag, ......så kanske finns ändå kunskapen därute ?

Tacksamt för svar, jag börjar imorgon men kommer hålla på i månader framöver så det är ingen panik.

//Axel

Holtin skrev:
Yx !

Jag jobbar för ett större energibolag och skall för dem försöka utföra en arbetsuppgift med min kamera, blir det bra köper de bilderna av mig så det ligger i mitt intresse att göra det bästa av det hela.

För detta behöver jag lite inspiration därav denna fråga.

Jag undrar om någon här på Fs, som dessutom råkar läsa detta, känner till någon bra sida på internet alternativt någon byrå som har bilder av fartyg ? Skulle vara kul att se exempel på hur man bäst fotograferar dem.

Jag skall nämligen försöka fånga vår fartygsflotta på bild, vi har ett stort antal fartyg som angör våra hamnar i Sthlm, båtar som går från andra svenska städer, andra nordiska städer och även från andra sidan atlanten.

Detta är så pass nischat att det mycket väl kan vara så att ingen vet nått men å andra sidan har jag en polare som bara plåtar hockeylag, ......så kanske finns ändå kunskapen därute ?

Tacksamt för svar, jag börjar imorgon men kommer hålla på i månader framöver så det är ingen panik.

//Axel

Nu vet jag inte riktigt hur stora fartygen är, men mestadels brukar väl sånna bilder tas från himlen? En helikopter vore nog tufft att fota ifrån men kanske lite väl dyrt i längden. Kranar brukar ju finnas i hamnområden, kanske nått att prova på? Bra om man inte är rädd för höjder då iallafall :-D

Helikopter har jag ingen att tillgå, det vore ändå fräckt det, men kranar har vi naturligtvis en massa av.....

Av de bilder jag själv sett så verkar det vara legio att fånga fartyget på diagonalen när det går för maskin, från övre vänstra till nedre högra. Vid kaj ter det sig bäst att få en bild snett uppifrån, för till akter....

Att fartygets namn skall även vara med förefaller klart....

Tack, kul att det finns idéer även om detta !

Behöver inte bli så vansinnigt dyrt att ta flygfoto.
Ett sportflygplan kostar ca 1000 [kr/h] om man känner piloten, skall du hyra pilot så räkna med 1500 [kr/h]. På en timmer hinner man ta många bilder från luften. Dock så måste man oftast flyga till platsen och sedan kanske inte alla fartyg finns tillgänliga samtidigt. Men det är lite mer av ett logistikproblem.

Ta kontakt med en sportflygklubb.

För att behålla sitt flygcertifikat måste en pilot flyga 52(har jag för mig) timmar per år.

En amatörpilot är säkert intresserad att få ersättning enligt kostnaderna.

Amatörpiloter

Är lika sugna på att flyga som amatör-fotografer är sugna på att plåta. Tidig morgon är bäst för flygfoto det är mindre partiklar i luften då.

En kompis kompis flög oss till Norrköping för 400kr per pers (vi var 3 i planet).

Mvh

Martin

Prova Svensk Sjöfarts Tidning i Göteborg - deras förlag har fartygsbilder.
Du kan också försöka läsa tidningen Länspumpen som utkommer i Göteborg.

Kontakta närmaste privatflygklubb.
Många som gärna ställer upp.

Ett fränt perspsektiv skulle kanske göra susen;)
Men kanske blir det problem med flyghöjden som inte får vara fööör låg. Vad är lägstahöjd över vatten med mindre plan (ej ultralätt, och kanske just ultralätt var en bra ide???)

Mvh Niclas,

Tackar allra ödmjukast för alla inlägg !

Detta med fartyg kräver viss planering i själva plåtningsfasen. Jag har haft två fartyg inne i Sthlms vatten denna gångna helg men båda två smet undan från min glugg.

Trots att kontakt var etablerad med redare så prioriterar "man" last och lossning framför fotograf. Så de tider jag fick angivna höll inte och fartygen kom båda gångerna nattetid för lossning i tidig morgontimma.

Med detta sagt så kommer en eventuell flygtur också bli marig att få till stånd.(timing mässigt) Men jag har dig i åtanke (piloten skybolt) och kan mycket väl återkomma under vintern.

//Axel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar