Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fantastisk historia om en kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33186&item=6503567746&rd=1

Säljaren skriver att hans farfar/morfar var soldat under första världskriget och kom över kameran av en slump. Så blev han tillfångatagen av fienden, men när de såg hans kamera så trodde de att han var fotoreporter och han fick gå fri.

Så gav säljarens farfar/morfar kameran åt honom vid konfirmationen och sa att denna kamera betyder mycket, och att han skulle ta väl hand om den. Bla bla bla den historia den varit med om osv...

Det är bara det att Agfa började tillverka dessa Billy Recordkameror 1928, och denna är från 30-40-talet...

Det är roligt att se hur vissa säljare försöker sig på otroliga historier som deras kameror varit med om, som att det skulle öka deras värde. :)

En annan rolig auktion var en person på tyska eBay som sålde en "Leica". Han skrev att det var hans farfars kamera, och att han använde den under andra världskriget. Så en historia om vad som hände honom och kameran under kriget.

Kameran - en sovjetisk Zorki-C från 1955, polerad ned till mässingen och med falsk leicagravyr...

Om historien kan bekräftas att en sådan historia faktiskt är sann, så är det ju uppenbart att det höjer värdet.

Inte lätt att bevisa det kanske, men det kan ju inte uteslutas att det inte är möjligt och att inte det förekommer.

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
Om historien kan bekräftas att en sådan historia faktiskt är sann, så är det ju uppenbart att det höjer värdet.

Inte lätt att bevisa det kanske, men det kan ju inte uteslutas att det inte är möjligt och att inte det förekommer.

/Niclas,

Problemet är bara att första världskriget slutade 1918. Tio år innan kameran började tillverkas...

Arne S skrev:
Problemet är bara att första världskriget slutade 1918. Tio år innan kameran började tillverkas...

Jojo, jag tänker mer generellt. Historien i denna tråd har inget att säga om,,
Jag var otydlig med några tokiga ord sere jaag nu;).
/Vh Niclas,

Ok, jag är med. Håller helt med. En pryl som varit med om något speciellt blir ju värd mer. Problemet blir nog som sagt att bevisa det. Och det finns MÅNGA lycksökare som försöker höja värdet med en bra story.

jojo ...
om den nu betyder så mycket farför då sälja den för några hundralappar? om det är en äkta historia är den nog ändå mest värd för honom själv än för någon annan. om inte släktingen var kändis.
napoleon passar nog väl in i tiden......

Är det inte logiskt att samlarprylar som har en bekräftad historisk intressant historia också har ett mervärde därav?,, jovisst;)!

Ett exempel är en gammal allmogemöbel som ser ut som den i en känd Carl Larsson tavla,, den är helt i original och i i mkt fint skick. Förutom sitt utomordentligt fina sskick så har möbelsnickaren själv skrivit att möbeln färdigställldes när "världen stod på randen till ett stort krig,,,",,

Visst har möbeln ett mervärde pga den sskrivna texten bakom lådan. Jag har ett liknande exempel befintligt hemma hos mina mor som enligt sakunniga personer har ett konkret mervärde just pga den historiskt intressanta texten.

/Niclas,

Visst är det så. En ordinär Rolleiflex som tillhört mästerfotografen Fritz Henle kan förstås vara mer värd än en som ägts av en ickekändis. Då är det inte kameran i sig som är mer värd, utan känslorna kring den.

Men nu gällde det en obevisbar berättelse som uppenbart är en rövarhistoria. Det gör ju snarare att säljarens anseende minskar, och färre personer blir intresserade av att betala för kameran. Man kan säga att den sjunker i värde pga detta.

Helgesson skrev:
ALLT går att sälja till idiotpriser....det gäller bara att hitta idioten!

Jag har ett oanvändbart laminerat gelatingulfilter från Zeiss Ikon som du kan få köpa för 5000 kr om du är intresserad. Gelatinet är förstört, men filtret var med om det kalla kriget!

(Ok, man måste ju testa) ;-)

Arne S skrev:
Ok, jag är med. Håller helt med. En pryl som varit med om något speciellt blir ju värd mer. Problemet blir nog som sagt att bevisa det. Och det finns MÅNGA lycksökare som försöker höja värdet med en bra story.

Ibland kan det ju vara så att det är Farfar som skarvat ordentligt i sin story till sina barn och barnbarn.

Skulle jag höra att Göring i VästTyskland hade ägt en Leica M3, i början av 1939, nu till salu, den hade varit med om otaliga strider, kanske jag skulle köpa..., kanske eventuellt ...
Det måste då ha varit en prototyp 1939, ty för en vanlig soldat, gick det att köpa kameran först 1954...
Kameran är inte lika fantastisk, som köparen av den gamla kameran är, om denna går på snacket!

larsborg skrev:
Skulle jag höra att Göring i VästTyskland hade ägt en Leica M3, i början av 1939, nu till salu, den hade varit med om otaliga strider, kanske jag skulle köpa..., kanske eventuellt ...

Jag såg en Rolleiflex på eBay med ett fotohandlarmärke i filmkammaren med namnet på en fotobutik som låg på "Adolf Hitler-Strasse" i en viss stad. Den fick många bud pga den historiska anknytningen. Jag bjöd inte eftersom jag redan hade den kameramodellen.

Saker kan ju vara olika mycket värt på marknaden, men vad man själv tycker är värt att ha är högst olika.

Eftersom jag är en "Bernadotte"...(min farfars farfar var Oscar II) måste ju allt jag annonserar vara guld värt...eller?
Pigan som blev utsatt för den kåta kungens lustar, fick ett torp som plåster på såren och givetvis för att hålla babblan. Det torpet finns kvar i min släkts ägo, och däri finns det grejer...bla en Nikon B13..en mycket ovanlig modell som endast Kungar och andra tramspellar hade tillgång och råd till på den tiden. Den säljes i befintligt skick till högstbjudande.
Krutblixten något defekt..men annars i gott skick.

Utropspris 60.000 prutt!

Helgesson skrev:

Pigan som blev utsatt för den kåta kungens lustar, fick ett torp som plåster på såren och givetvis för att hålla babblan.
en fantastisk historia!!
jag får nog pantsätta några av mina gamla papyrusrullar, som jag personligen fick från tutanchamon i min ungdom, så jag får ihop lite pengar att köpa loss din nikon.

tur att inte pigan höll tyst om vad som hände i halmen med Oscar II. då hade du ju inte kunnat återge detta........

ANNONS