Annons

Fantasea Nano Fous Light

Produkter
(logga in för att koppla)

Sportdykare

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt denna fokuseringslampa för att anväda med min Nikon F80 (back-up för F100) i ett Hugyfothus. Lampan, som är mycket stark (8 dioder, 18,000 mcd), är egentligen avsedd för att användas med digitalkompaktkameror (slocknar när "preflash" utlösas, kommer på igen efter 2 sek). Jag har inte hunnit testa den ännu och undrar om någon har använt den med en SLR eller DSLR och, I så fall, hur det gick. Lampan slocknar naturligtvis när blixten utlöses, men påverkar den exponeringen?
 
Har ej använt aktuell lampa. Men det fungerar ungefär likadant med alla smalstrålande lampor. Blixtautomatiken (TTL) kommer inte att påverkas. Vid automatisk exponering där du endast använder blixten som svag upplättning så finns det en liten risk för att lampan kommer att påverka exponeringen. Men det undviker du lätt genom att välja manuell bländare och tid. Du kan ju testa inställningen utan lampan först.
 
Tack, Hans! Anledningen till min fråga är at lampan har en hög färgtempemperatur - ca 7500 K enligt tillverkaren, 9000 K enligt ett test på . webben. Jag skall testa lampan under ett dyk i Gullmaren imorgon, tänkte bara höra om någon har någon erfarenhet av den innan jag (eventuelt) kastar bort pengar på film och framkallning.
 
Du kan få ett färgfilter av mig att sätta på insidan av lampan. Så gör med mina LED lampor för att få 5500 Kelvin färgtemperatur. Filtren gör jag genom att skriva ut rätt nyans på overheadfilm och skydda den skrivna ytan med självhäftande plast. Man måste ha en färgtemperaturmätare för att kolla att nyansen blir rätt.
Om ljuspunkten från lampan ändå syns så är tyvärr lösningen en bredstrålande videolampa. Kolla FISHEYE FIX Light HG20DX.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.