Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FAN-fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

mickcorea

Aktiv medlem
Är det någon som har efarenhet av denna typ av fotografering. Vad funkar bäst blixt eller halogen? Var placerar man bäst ljuskällan bäst? m.m Tacksam för något svar då det var magert på Internet med info också

/Mikael

Är det någon som har efarenhet av denna typ av fotografering. Vad funkar bäst blixt eller halogen? Var placerar man bäst ljuskällan bäst? m.m Tacksam för något svar då det var magert på Internet med info också

/Mikael
De få gånger jag lyckats har jag använt fast ljus och haft det ganska långt bort och underexponerat kraftigt för att kameran inte ska luras av ströljuset.

/Mikael
Jag har inte fotat FAN men FA.
Tycker inte att det är ngn skillnad mellan underkläder, bikini eller naket.
Man måste vara lika finkänslig i alla dessa 3, tycker jag.

Den ljuskällan som funkar bäst är den som ger det resultat som du vill ha.
Det här kanske lät elakt men det är inte det. Det är en uppmaning att tro på det man föresätter sig att göra. Det finns helt enkelt inget rätt eller fel.

Själv har jag tillgång till studioblixtar och visst är det lite enklare att få riktade ljus och kontrollerade kontrastskillnader. Nackdelen i vårt gäng är att lokalen är liten & låg takhöjd.

Tack! Det lät praktiskt och vettigt. Jag har provat med blixt men fått för mycket ströljus även om jag underexponerat och försökt efterbehandla.

De få gånger jag lyckats har jag använt fast ljus och haft det ganska långt bort och underexponerat kraftigt för att kameran inte ska luras av ströljuset.

Hur har du satt ljuset? Från sidan eller bakifrån? Får alltid för mycket ströljus!

Jag har inte fotat FAN men FA.
Tycker inte att det är ngn skillnad mellan underkläder, bikini eller naket.
Man måste vara lika finkänslig i alla dessa 3, tycker jag.

Den ljuskällan som funkar bäst är den som ger det resultat som du vill ha.
Det här kanske lät elakt men det är inte det. Det är en uppmaning att tro på det man föresätter sig att göra. Det finns helt enkelt inget rätt eller fel.

Själv har jag tillgång till studioblixtar och visst är det lite enklare att få riktade ljus och kontrollerade kontrastskillnader. Nackdelen i vårt gäng är att lokalen är liten & låg takhöjd.

När jag funderar vidare, drar jag mig till minnes att de gånger det lyckats, är när jag använt en stor mörklagd, inte helt svart, lokal och en ensam lampa. Det kan ju vara så att små lokaler ger mer reflekterat ströljus och det förstör ju effekten effektivt ( sic! ).

Hur har du satt ljuset? Från sidan eller bakifrån? Får alltid för mycket ströljus!
bakgrunden spelar ingen roll, ljus är en fördel.
Kräma på med allt vad man har på bakgrunden.
Jag använder 2 blixtar 1 höger & 1 v.
Slå dem på bakgrunden.
Ta fram de svarta lakanen & häng i taket, 1 h & 1 v om modellen.
Du skall alltså stänga in ljuset i den box du nu har skapat & ställa modellen i ljusspringan.
Den 3dje blixten använder jag till belysning av modellen. Högt snett framifrån.
Hur mycket beror på hur modellen skall bli belyst.

Stort tack! Jag ska testa.

/Mikael

bakgrunden spelar ingen roll, ljus är en fördel.
Kräma på med allt vad man har på bakgrunden.
Jag använder 2 blixtar 1 höger & 1 v.
Slå dem på bakgrunden.
Ta fram de svarta lakanen & häng i taket, 1 h & 1 v om modellen.
Du skall alltså stänga in ljuset i den box du nu har skapat & ställa modellen i ljusspringan.
Den 3dje blixten använder jag till belysning av modellen. Högt snett framifrån.
Hur mycket beror på hur modellen skall bli belyst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar