Annons

Familjefotograferin

Produkter
(logga in för att koppla)

sw_julia

Medlem
Hej, skulle behöva lite tips & råd inför mitt första fotograferings uppdrag.

Ska fota en familj på 5-6pers (alla är vuxna) & det enda de har som önskemål
är att jag ska ta någon typ av gruppbild & att de ska vara hemma hos dem.

Skulle vara bra med idéer på ljussättning då jag inte äger någon extern blixt
& är rädd att det ska bli för mörkt då de önskas vara inne. Jag kan inte heller
ha för lång slutartid & inte för högt ISO då mina bilder lätt blir brusiga då.

Har en Canon eos 1000D & tänkte använda mig av mitt 50mm objektiv eller 18-55mm,
Vilket tror ni är bäst?
 
Stativ och ljuset från ett håll

Hej, skulle behöva lite tips & råd inför mitt första fotograferings uppdrag.

Ska fota en familj på 5-6pers (alla är vuxna) & det enda de har som önskemål
är att jag ska ta någon typ av gruppbild & att de ska vara hemma hos dem.

Skulle vara bra med idéer på ljussättning då jag inte äger någon extern blixt
& är rädd att det ska bli för mörkt då de önskas vara inne. Jag kan inte heller
ha för lång slutartid & inte för högt ISO då mina bilder lätt blir brusiga då.

Har en Canon eos 1000D & tänkte använda mig av mitt 50mm objektiv eller 18-55mm,
Vilket tror ni är bäst?

Det låter som en typisk stativ-bild (eller en hög pall som nödlösning). 50mm borde vara bäst men du kanske inte får in hela gänget då? Försök att få allt ljus från ett håll eller i alla fall samma färg på allt ljus. Skuggorna bör du kunna lätta upp i datorn. Var inte rädd för höga ISO. Det är väl bara om du förstorar mer än A3 som det blir ett problem...På Imaging-Resource kan du hitta din kamera och hög-ISO-bilder
 
Använd fönsterljus som ljuskälla om det är dagtid.

Annars om det är kväll, så blir du tvungen att använda den befintliga belysningan ( vad det nu kan vara ) och ha lite längre slutartid och be dem stå/sitta stilla.

Du kan också testa att använda den inbyggda blixten med Moderskeppets "skedtrick", för att få lite extra hjälp med ljuset. ( eller sätt ett Melittafiler på blixten )

http://www.moderskeppet.se/live/ny-kurs-kom-igang-med-din-systemkamera/

Dit 50mm kan du ju köra på 2.8 eller så. Det är ett ljusstarkt och skarpt objektiv. Men kan bli knepigt med skärpan om de står på två rader, på grund av det ganska korta skäörpedjupet som blir följden.
 
Tack så jätte mycket för era svar, har blivit lite klokare iallafall :)
Tänkte bara kolla om det finns någon tumregel på hur lång slutartid man kan ha som längst utan att riskera att det blir för suddigt när man fotograferar människor?

På söndag är det dags! Lite smått nervös :)
 
Vid handhållet finns en gammal tumregel från den analoga tiden, att slutartiden inte bör vara mindre än brännvidden ( och på en icke fullformatskamera iinnebär det brännvidd x 1.5 ca ) Dvs om du fotar med brännvidd 100, så bör du ha en slutartid på 1/150 sek ungefär.

Men allt detta beror förståss på hur stadiga händer du har, och gäller bara skakoskärpa. Har du stativ slipper du tänka på detta och bara bekymra dig om rörelseoskärpa från personerna du fotar.
 
ANNONS