Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Familjealbum ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Festfotografen

Aktiv medlem
Då mina frågor angående vad som menas med familjealbum drunknade i en annan forumdiskution så försöker jag väl igen.
Då det nu finns anvisningar här på Fotosidan om vad tanken är med bilderna i medlemsalbumen.
Såmåste vi väl ändå lita på att dom som lägger in bilder här på fotosidan följer anvisningarna

"Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar."

Trots det så noterar jag att det med jämna mellanrum dyker upp kommentarer som hänvisar att bilderna inte hör hemma här på fotosidan utan att dom hör hemma i familjealbumet.
Detta är också ibland det enda som sägs om bilden.
Vilket juh knappast är speciellt utvecklande för fotografen som tar sig tid att lägga upp sina bilder här !
Så därför tycker jag helt enkelt att vi bör skippa kommentar typ "platsar inte här, hör hemma i familjealbumet"

jag har visserligen inte laddat upp några bilder (än) men jag fårstår precis vad ni menar. Om man dömer ut något så ska man kunna backa upp sin åsikt med ordentliga argument, tycker jag.

Håller med, med förbehållet att fotografen skrivit en ordentlig beskrivning till varför bilden laddats upp.

lägger man in "familjebilder" alltså bilder utan något rimligt värde för andra en familjen..röda ögon, utfrätt blixtljus, dålig bakgrund..osv
Så kan det uppfattas som om man inte tar fotosidan/fotografering på så stort allvar, utan mest lägger in bilden på skoj..så jag har förståelse för att kommentaren kan bli ganska fattig..men kommer följdfrågor om vad som kan förbättras, så ska man så klart svara och ge tips.

festfotografen skrev:
Trots det så noterar jag att det med jämna mellanrum dyker upp kommentarer som hänvisar att bilderna inte hör hemma här på fotosidan utan att dom hör hemma i familjealbumet.
Detta är också ibland det enda som sägs om bilden.
Men det gäller väl alla typer av kommentarer som inte är speciellt utvecklande.
Som:
-Snyggt
-Vackert
-Skitkasst
-Dåligt

Vad man än yppar för åsikter om bilden ska man fomulera sig. Säger man att bilden hör hemma i familjealbumet, kan man ju alltid hänvisa till fotosidans bildpolicy och få sin förklaring där.

Ger man ett betyg så kan man läsa i den Gemensamma betygsdefinitionen vad som menas oxå.

(i de fall betygsättaren använder sig av den)

Jag håller med ovanstående kommentarer.
Själv tycker jag att det är lärorikt för mig att få utförlig kommentar (både plus och minus), vilket jag också i stort sett har fått på mina bilder.
Däremot lär jag mig ingenting av poängsystemet, och frågan är, om man borde skippa möjligheten till poänggivning.
Däremot är antal visningar en bra värdemätare.

En 5-poängare har ungefär samma värde som att skriva "vackert", även om det vore roligt att få en sådan. Dessutom är det somliga som ger poäng och andra inte alls även om de berömmer bilden. Totalpoängsummen blir således alldeles fel.
Dessutom,
om jag får en enda kommentar med en 4:a och på en annan bild t ex 10st blandade 3:eek:r och 4:eek:r, så tycker jag sistnämnda totalpoängsumma har mer värde (fast den totalt blir lägre) än förstnämnda 4:a.
Vad tycker ni?

Wolfgang skrev:

Däremot lär jag mig ingenting av poängsystemet, och frågan är, om man borde skippa möjligheten till poänggivning.
Däremot är antal visningar en bra värdemätare.
Wolfgang, jag är en av de rabiatare betygmotståndare här på Fotosidan (fråga David!). Betygens vara eller icke vara har diskuterats ganska mycket. Jag har intrycket av att majoriteten vill ha dem kvar, så det är bara att ge sig.

Att en bild har högt antal visningar behöver ju inte betyda att den är så fantastisk. Bilder på lättklädda flickor tenderar till att få många visningar, men få kommetarer i relation till hur många som tittar på dem.

ah..nu kanske inte denna tråd skulle handla om betyg..men man kan ju få ut mycket av ett betyg från en person särskilt om man har en definition av betygen, om betygsättaren sätter en 4:a på en bild av en fotograf och en 5:a på en annan bild av samma fotograf så vet fotografen direkt vilken betygsättaren tycker är den bästa..klart värdefullt tycker jag.

Svar till Calle och Kim

Calle, jag får förklara mig, jag menade, om jag har många visningar på en bild utan några eller få kommentarer, så tolkar jag det så att bilden bedömmes som mindre bra.
Kim, jag tror att betygen ges enl bedömarens humör och dagsform. Den ena dagen så, den andra dagen annorlunda. Människan fungerar så.
En jämförelse av bilderna kan bara göras om bedömaren i fråga ger poängen för bilderna i samma stund.
Dessutom räknar programmet fram en genomsnittspoäng utan hänsyn till hur många bedömningar per bild genomsnittet avser. Klart missvisande.
Däremot krävs det eftertanke, när man skriver en kommentar, vilket på så sätt blir en säkrare bedömningsmetod.

Re: Svar till Calle och Kim

Wolfgang skrev:

Kim, jag tror att betygen ges enl bedömarens humör och dagsform. Den ena dagen så, den andra dagen annorlunda. Människan fungerar så.

Håller jag inte med om i mitt fall iaf..har inte ångrat några betyg dagen efter.
står helt för dem!

mvh/Kim

Re: Re: Svar till Calle och Kim

Kim7i skrev:

Håller jag inte med om i mitt fall iaf..har inte ångrat några betyg dagen efter.
står helt för dem!

mvh/Kim

Klart att man alltid står för det... men det är väl som med allting... smakar man den tionde kakan så smakar den inte lika bra (förhoppningsvis) som den första!

Kim7i skrev:
Japp..men betygen har inget med min dagsform att göra.

Kanske för att det inte är så stort omfång... men din syn på bilden förändras gasnska säkert beroende på om du ätit en bra frukost eller inte eller om du har läst tidningen innan med ett relevant ämne i eller om du kanske är glad? :)

har kollat tillbax på många bilder jag betygsatt..har inte ändrat uppfattning senare.

Kim7i skrev:
har kollat tillbax på många bilder jag betygsatt..har inte ändrat uppfattning senare.

Det är ungefär som när man sett en kopia av sin egen bild och sedan ska kopiera den igen... Då har du omedvetet en referens i hjärnan som påverkar ditt sätt att se nästa kopia!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar