Annons

Falska uppslag

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kikat igenom alla arbetsproverna på Pixopolis och ser att falska uppslag är mera regel än undantag. Hur är det med passet? Det är ju inte roligt när sidorna blir förskjutna upp eller ner, alltså när bilden på vänster och höger sida inte möts perfekt. Någon som har erfarenhet?
mvh Renée
 
hej

Förstår inte vad du menar fullt ut, passningen är riktigt bra på deras böcker, har tom lagt en bild över skarven på ett uppslag bestående av två pappersark, dvs inte ett helt ark.

Är det så på mina böcker med?
www.roine.nu/bocker.htm

I de tryckta böckerna så matchar sidorna varandra.
De gruppera ju 4 o 4, så var fjärde uppslag är helt, de andra bygger ju på två delar.

Roine
 
Senast ändrad:
Har ingen erfarenhet av Pixopolis. Däremot har jag beställt bundna fotoböcker genom iPhoto och där har inte falska uppslag varit något problem.
 
Hej!
Tack för hjälpen. Kollat på dina böcker och du har falska uppslag nästan rakt igenom.
Det är rätt uppfattat, falskt uppslag är när bilden delas och således är det äkta när bilden/arket är helt.
En taskigt bokbinderi kan förstöra ett falskt uppslag och om man t ex har en horisont över två sidor så är det ju inte snyggt om det diffar på några mm upp eller ner på mitten.
Då är det bättre att välja ett äkta uppslag och om jag förstår dig rätt så är det 8-sidiga lägg dvs sidorna 4-5, 12-13, 20-21, 28-28 osv.
Måste också fråga om du levererar materialet i CMYK eller sRGB?
mvh R
 
Hej Renée,

sidorna 8+9,16+17, 24+25 osv. är ett helt pappersuppslag i Pixopolis böcker, där ser du tråden från bindningen i mitten av sidan.

Dom rekommendera jag för bilder som strecker sig över 2 sidor, men bara för "snygghetens skull" eftersom de blir ingen problem med passningen och trådbindningen gör att även i skarven i mitten försvinner så lite av din bild att de känns som ingenting.

Så om de passar ihop med din design kan du använder sidorna jag rekommenderade för dubbelsidiga bilder, annars tycker jag att du behöver inte vara orolig för "oäkta uppslag"

//Volker
 
forsvästergård skrev:
Har kikat igenom alla arbetsproverna på Pixopolis och ser att falska uppslag är mera regel än undantag. Hur är det med passet? Det är ju inte roligt när sidorna blir förskjutna upp eller ner, alltså när bilden på vänster och höger sida inte möts perfekt. Någon som har erfarenhet?
mvh Renée

Jag har bara gjort en bok från pixopolis och jag la bilder över uppslag vid flera tillfällen. Dels på de äkta uppslagen, dels på en falsk. Jag tycker det fungerade bra även på den falska då passningen var bra.
 
Tack för upplysningen Volkers! När du ändå "är på tråden": Krävs "stora Photoshop" för att omvandla till CMYK, jag jobbar i Element?
mvh Renée
 
forsvästergård skrev:
Tack för upplysningen Volkers! När du ändå "är på tråden": Krävs "stora Photoshop" för att omvandla till CMYK, jag jobbar i Element?
mvh Renée

Det borde man kunna göra i Elements också. Använd "Euroscale Cotated V2" om inte tryckeriet har sagt något annat. Borde vara något i stil med Edit - Convert to profile
 
Detta var en konstig tråd, jag förstår ingenting.. Vad är pixopolis?
Det verkar som om ni blandar ihop fysiska saker med icke fysiska!

Vad är en bok på papper i sRGB?
 
Mats Ögren (iBoat) skrev:
Det borde man kunna göra i Elements också. Använd "Euroscale Cotated V2" om inte tryckeriet har sagt något annat. Borde vara något i stil med Edit - Convert to profile


Hej Mats,
jag har inte Elements men om de gå att bestämmer ett profil så ska de vara Europe ISOCoatedFogra27.

Kolla gärna här för att ser inställningar i PS:
http://fotobok.com/blogg/?p=26
(finns fler info t.ex skärpa för tryck osv.

och här vad gäller för svartvita bilder (inställningar för gray):
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1090229#post1090229

Om du inte kan omvandla till CMYK och sen softproofa på en hyfsad kalibrerad skärm är mitt råd att du ser till att dina bilder är i sRGB.
De blir helt o.k. Omvandlade bilder kan behöver justeras efter omvandling, ett tidskrävande arbete som kanske är lite väl ambitiöst för första boken.

Skicka inte Bilder i färgrymnd Adobe RGB, det kan bli aquarell-liknande artefakter när det trycks .

Du kan även skicka en bild till mig som jag sen kolla på och återkommer till dig.
Enklast via www.skickafilen.se (uppger din mailadress och telefonnummer i meddelandefältet)

Ha en fin helg!

//Volker
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.