Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Faktureringsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

ctlindsten

Aktiv medlem
Blev kontaktad av ett musikband som vill använda 2 utav mina bilder, på 2 stycken av sina skivor, en singel och en EP. Dom kommer inte sälja den i butiker, utan på spotify och nerladdningstjänster som jag har förstått det. Jag har aldrig fått en liknande förfrågan innan, så min fråga är hur mycket ska jag ta för allt detta?

/Christian

Jag skulle i första hand fundera på hur mycket de kan tänkas betala. Är det ett känt o framgångsrikt band?

Men minimipris är väl nån tusenlapp per bild.

Jag skulle i första hand fundera på hur mycket de kan tänkas betala. Är det ett känt o framgångsrikt band?

Men minimipris är väl nån tusenlapp per bild.

Tack för svaret. Jag har kikat på SFF's prislista och gett dom en summa. Dom vill ju använda bilderna både till print och internetförsäljning. Så det blir ju att ta betalt för båda.

Är du seriös med den där kommentaren eller??

Ska jag ge bort mina bilder jag har slitit hårt för och betalat bensinpengar, dyr kamera utrustning och post process tid till dom som kommer och frågar?

Och jag har mitt eget företag inom foto vid sidan av mitt vanliga jobb, men det spelar ingen roll, rätt ska vara rätt..

Ta betalt för ett omslagsfoto kan kosta hur mycket som helst minipris tycker jag är 10000 + moms annars kan du ta ex kronor per såld nerladdning.

Ta betalt för ett omslagsfoto kan kosta hur mycket som helst minipris tycker jag är 10000 + moms annars kan du ta ex kronor per såld nerladdning.

Okej. Bara nyfiken, var fick du den där minimumsumman ifrån? Jag har kikat på SFF's prislista och där landet priset på ungefär halva det.

Tack för kommentaren också.

/C

Okej. Bara nyfiken, var fick du den där minimumsumman ifrån? Jag har kikat på SFF's prislista och där landet priset på ungefär halva det.

Tack för kommentaren också.

/C

Ett omslagsfoto av en erkänd fotograf kostar hur mycket som helst vilket pris du ska ta beror på
- hur bra bilden är eller unik
- hur stort bandet är har det varit Bruce Springsteen hade priset garanterat varit 6 siffrigt

Sff o blf är för mig minipriser men ärligt talat hur ska vi kunna veta vad du ska ta? Vi vet inte hur bilden ser ut, vi vet inte vad bandet har för budget eller vilken kontakt ni har. Om du tror att den skivan kommer laddas ner mycket så kör ett pris per nerladdning går det bra för bandet så går det bra för dig o säljer dom mycket så lär dom betala din nerladdning pris per skiva med glädje en Win Win situation för bägge parter.

Kom ihåg att SFF och BLFs så kallade prislistor inte är prislistor i den bemärkelsen att de säger hur mycket en bild ska/borde kosta och inte heller listor med rekommenderade priser.

Det är genomsnittspriser på enkätsvar från ett antal fotografer och vad de har för prissättning för sina bilder. Däremot kan listorna vara bra att ha som underlag för sin egen prissättning. Själv anväder jag mig av BLF som grund för mina priser men jag har angett egna %-satser för olika kategorier och på så sätt anpassa BLFs lista till min egen prissättning. Det gör att BLFs ändringar från år till år även justerar mina priser men i kr är de inte lika.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar